  • 1. Data: 2007-07-18 14:47:13
    Temat: Re: Srodki trwale w firmie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT WARNING: na właściwą grupę (.podatki)!
    On Tue, 17 Jul 2007, ordi wrote:

    > Witam
    > otworzylem firme i chcę wniesc dwa komputery i oprogramowanie do srodkow
    > trwalych.

    Oprogramowanie? ;)
    Dla porządku: stosowna ewidencja nazywa się Ewidencja Środków Trwałych
    oraz Wartości Niematerialnych i Prawnych (nie ja wymyślałem :)).
    Różnica jest o tyle istotna, że są *drobne* ale akurat w *tym* przypadku
    istotne różnice, jeśli chodzi o skutki księgowe!

    > Na oprogramowanie mam dowody zakupow (faktury vat i umowy
    > kupna-sprzedazy).

    ...i jeszcze wyjaśnij, co chcesz uzyskać poprzez ujęcie w ewidencji WNiP?
    Bo obawiam się że myślisz o zaliczeniu amortyzacji w koszty...
    Znasz zasadę "prawa zaliczenia w koszty"?
    Dla WNiP (w odróżnieniu od ST, o czym niżej) nie ma wyjątku od zasady
    ogólnej, też mnie to kiedyś zaskoczyło!

    > Niestety na oba komputery ktore mam (skladaki),
    > dosc stare 800 i 850Mhz nie mam zadnych dowodow zakupu.
    >
    > Jak wniesc takie komputery do sr. trwalych?

    Już Ci napisali :), zajrzyj do ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.22g.8, wyceny *nie* dokonuje się na moment bieżący!

    I tak, w przypadku ST ma to sens - amortyzację "wprowadzanych" ST da się
    zaliczyć w KUP, bo jest *inna* podstawa prawa do uznania kosztu.

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-07-18 18:55:44
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]

    > Różnica jest o tyle istotna, że są *drobne* ale akurat w *tym*
    > przypadku istotne różnice, jeśli chodzi o skutki księgowe!

    A czy można wprowadzić do ewidencji oprogramowanie, które stworzyło
    się samemu, na własne potrzeby?

  • 3. Data: 2007-07-19 05:32:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jul 2007, Piotr Dembiński wrote:

> [...]
    [...]
    > A czy można wprowadzić do ewidencji oprogramowanie, które stworzyło
    > się samemu, na własne potrzeby?

    IMHO:
    - przeciwwskazań nie ma
    - jeśli na stworzenie owego oprogramowania zostały poniesione wydatki,
    to powiedziałbym że nawet trzeba (idzie o to, że w myśl przepisu
    wydatki na ST i na WNiP nie są kosztem - więc trzeba wykazać owe
    "niekoszty", w przypadku np. robocizny gdzieś w rozporządzeniu
    o KUP jest wzmianka o korekcie.
    Sądzę, że jak program ma wartość poniżej progu, to nie warto: co
    by to miało dać, oprócz komplikacji rozliczenia kosztów?

    Oczywiście pamiętamy o zasadzie "praca podatnika i osób współpracujących
    oraz wspólników SC nie jest KUP" (i tak samo nie podwyższa WP), żeby
    ktoś kto to z gugla wyciągnie nie wpadł na pomysł "napisałem program,
    wyceniam go na 20 000 zł i poddaję amortyzacji zaliczając raty w KUP"
    :)
    To działa w *drugą* stronę - "wydatki na stworzenie ST i WNiP nie są
    kosztem uzyskania", więc trzeba "wykreślić". Pójdą dopiero do amortyzacji.
    Przyznam, że w sumie może to być kłopot: wyceniać, czy i ile należy
    "wyrzucić z kosztów" w przypadku kosztów ogólnych...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-07-19 07:48:10
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-07-2007 o 07:32:39 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > w przypadku np. robocizny gdzieś w rozporządzeniu
    > o KUP jest wzmianka o korekcie.

    Możesz podać namiar na to rozporządzenie?

  • 5. Data: 2007-07-19 09:44:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    > Możesz podać namiar na to rozporządzenie?

    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis1
    ...rejestracja darmowa, ale pęta się w wielu miejscach i-netu,
    jest to Rozporzšdzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.
    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    już z późniejszymi zmianami.

    Oglądam, oglądam, i widzę że przepis pozwala na "łączne" wywalenie
    z kosztów tego co kosztem nie jest (pkt.21.2.b załącznika, czyli
    "objasnienia") tylko w zakresie wynagrodzeń w naturze - czyli wychodzi,
    że inne wydatki (w tym robocizna) na ST i WNiP powinny być "wywalane
    z kosztów" na bieżąco.
    Hm...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-07-19 14:12:53
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-07-2007 o 11:44:03 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > jest to Rozporzšdzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.
    > w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,

    Aha :) Myślałem że jest jakieś inne, o KUP :)

  • 7. Data: 2007-07-19 18:31:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > [...]
    >
    > IMHO:
    > - przeciwwskazań nie ma

    Jeszcze jedno pytanie: czy w polskim prawie podatkowym istnieje
    rozróżnienie pomiędzy programem komputerowym a oprogramowaniem?

    Chodzi mi o to, że zwykły, przygotowany na własne potrzeby arkusz
    kalkulacyjny służący obliczenia miesięcznej zaliczki na podatek
    dochodowy jest programem komputerowym, ale nie jest oprogramowaniem.

> [...]
    > podwyższa WP), żeby ktoś kto to z gugla wyciągnie nie wpadł na
    > pomysł "napisałem program, wyceniam go na 20 000 zł i poddaję

    Akurat wycena oprogramowania to jest bardzo skomplikowana kwestia.

    > To działa w *drugą* stronę - "wydatki na stworzenie ST i WNiP nie
    > są kosztem uzyskania", więc trzeba "wykreślić". Pójdą dopiero do
    > amortyzacji.

    Czyli nie można odliczyć sobie kosztu zakupu licencji na użytkowanie
    edytora tekstu, ale można zamortyzować koszt wytworzenia programu
    komputerowego, który się przy użyciu tego edytora tekstu napisało?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 8. Data: 2007-07-19 21:44:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    [...]
    > Aha :) Myślałem że jest jakieś inne, o KUP :)

    No, nie, to ja posłużyłem się jakąś inną odmianą polskiego, której sam
    prawdę mówiąc teraz nie rozumiem ;)
    Przepraszam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-07-19 22:01:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, Piotr Dembiński wrote:

> [...]
    > kalkulacyjny służący obliczenia miesięcznej zaliczki na podatek
    > dochodowy jest programem komputerowym, ale nie jest oprogramowaniem.

    Nie gra roli jak toto nazwiesz, kategoria nazywa się "wartości
    niematerialne i prawne".

    Dopóki nie wchodzi w rachubę określenie np. stawki amortyzacji
    lub przeznaczenia, nie ma znaczenia czy to obraz, nagranie
    dźwiękowe czy program.
    Natomiast przeznaczenie gra rolę - jeśli coś jest "dziełem
    sztuki" w celach reprezentacyjnych, to jest traktowane inaczej
    niż traktowane JAK towar handlowy i inaczej niż WNiP "na
    cele wewnętrzne" (ujęty w ewidencji).

    > Akurat wycena oprogramowania to jest bardzo skomplikowana kwestia.

    Chyba się nie rozumiemy!
    "wycena" programu nie ma NIC do rzeczy - idzie o "wydatki na jego
    stworzenie".
    Nie jest ważne, czy uważasz iż program jest wart 10 zł czy 10 000 zł,
    ważne ile WYDAŁEŚ (w tym na pensje pracowników przez czas pisania
    programu).
    Dla podatku liczy się ile *wydałeś* i ile *zarobiłeś* - gdybanie
    nt. "wartości" jest bez znaczenia :)

    > Czyli nie można odliczyć sobie kosztu zakupu licencji na użytkowanie
    > edytora tekstu,

    Chyba wspomniałem o "granicy" - teraz jest to 3500 zł.
    Do tej granicy przepisy pozwalają traktować nabycia ST i WNiP *jak*
    normalny koszt: nie ma przymusu, ale wolno.
    Dodatkowo ów edytor może zostać poddany amortyzacji!

    Problem w czym innym: wydatek musiał zostać poniesiony "w celu DG"!
    Znaczy jak ktoś kupił sobie edytor "na własne potrzeby", przed
    rozpoczęciem DG, to nie ma podstaw do *późniejszego* uznania
    rat amotrtyzacyjnych za koszt, w odróżnieniu od ST!
    Ale jak kupi go *w trakcie* DG, to dlaczego by nie?

    > ale można zamortyzować koszt wytworzenia programu
    > komputerowego, który się przy użyciu tego edytora tekstu napisało?

    Nie ma różnicy między owym edytorem (o ile został w czasie trwania
    DG kupiony *w celu DG*) a wytworzeniem programu we własnym zakresie!
    Tak czy siak, bierze się KWITY wydatków (a nie jakieś "wyceny"),
    na ich podstawie wyznacza WP, i ma dwie drogi:
    - "taniochę" *wolno* zaliczyć w KUP (trzeba się pilnować, kontrola
    może zechcieć sprawdzić czy ktoś sobie nie rozbił większego zakupu
    na drobniejsze częśći)
    - zasadą ogólną zaś jest amortyzacja.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-07-20 14:51:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Nie gra roli jak toto nazwiesz, kategoria nazywa się "wartości
    > niematerialne i prawne".

    Nie każdy program komputerowy stanowi oprogramowanie, podobnie
    jak nie każdy program komputerowy stanowi utwór. Co do wartości
    niematerialnych i prawnych, to rozumiem, że płatne licencje na
    oprogramowanie (wartość prawna) i samo oprogramowanie (wartość
    niematerialna) rejestruje się osobno.

> [...]
    > w celach reprezentacyjnych, to jest traktowane inaczej niż
    > traktowane JAK towar handlowy i inaczej niż WNiP "na cele

    Yup, program komputerowy na cele wewnętrzne (np. mój arkusz
    kalkulacyjny dla OpenOffice Calc służący do obliczania wysokości
    miesięcznej składki ZUS).

> [...]
    > pisania programu).
    > Dla podatku liczy się ile *wydałeś* i ile *zarobiłeś* - gdybanie

    OK. Nawiasem mówiąc, to podobno koszt wytworzenia systemu
    operacyjnego, którego teraz używam, wynosi kilka milionów dolarów.

    > Chyba wspomniałem o "granicy" - teraz jest to 3500 zł.
    > Do tej granicy przepisy pozwalają traktować nabycia ST i WNiP
    > *jak* normalny koszt: nie ma przymusu, ale wolno.
    > Dodatkowo ów edytor może zostać poddany amortyzacji!

    A w jaki sposób amortyzuje się licencje subskrypcyjne?

> [...]
    > rozpoczęciem DG, to nie ma podstaw do *późniejszego* uznania rat
    > amotrtyzacyjnych za koszt, w odróżnieniu od ST!

    Czyli można wprowadzić sprzęt zakupiony _przed_ rozpoczęciem
    działalności gospodarczej do ewidencji środków trwałych i następnie
    ten sprzęt zamortyzować?

    > Ale jak kupi go *w trakcie* DG, to dlaczego by nie?

    OK, tylko czy amortyzuje się oprogramowanie, czy zakup licencji?

    > Nie ma różnicy między owym edytorem (o ile został w czasie trwania
    > DG kupiony *w celu DG*) a wytworzeniem programu we własnym zakresie!

    Tu się rozumiemy. W inżynierii oprogramowania uzyskaniem nazywa się
    dowolny sposób wejścia w posiadanie oprogramowania, czyli nie tylko
    jego zakup, ale również wytworzenie we własnym zakresie, dostosowanie
    innego oprogramowania etc.

    Amortyzacja oprogramowania.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl