    From: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Stopa wolna ??
    Date: Tue, 28 Oct 2003 10:24:00 +0100

    Ja natomiast chciałbym podjąć inną kwestję:

    Kwota wolna jest odliczana od całości twoich dochodów według skali
    podatkowej.
    Do tej pory twój pracodawca zgodnie z oświadczniem PIT-2 odliczał Ci
    miesięcznie 1/12 kwoty 530.08 pln czyli 44,17 za m-c.
    Jeżeli to było przykładowo 10 m-cy umowy o pracę, to odliczone masz 441.70
    pln.

    W momencie gdy prowadzisz DG na PIT-5 wyliczasz podatek według skali, a że
    skala zawiera 530.08 odliczasz sobie kwotę wolną podwójnie i przy
    rozliczeniu rocznym może okazać się, iż pomimo że z UoP jak i z DG podatek
    był wyliczany prawidłowo będziesz miał do dopłaty te przykładowe 441,70 pln.

    Oczywiście przepisy przepisami, natomiast zdrowy rozsądek nakazywałby nie
    odliczanie kwoty wolnej na PIT-5 jeżeli była częściowo odliczana z UoP.

    Urzędy Skarbowe traktują to różnie: jedne wymagają odliczania kwoty wolnej
    na PIT-5, inne nie, więc zanim złożysz pierwszy PIT-5 skonsultuj się ze
    swoim urzędem jak oni to interpretują.

    Jako ciekawostkę podam, iż mam spółkę cywilną, w której dwa urzędy skarbowe
    wspólników inaczej to widzą: jeden kazał skorygować PIT-5 i odliczać kwotę
    wolną, drugi dał wspólnikowi dowolność.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński