    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Struktura? (i trudne pytanie na deser)
    Date: Wed, 5 Nov 2008 17:56:21 +0100

    On Wed, 5 Nov 2008, Tristan wrote:

    > Witam,
    >
    > z wątku o sprzedaży ZW wyszła ta nieszczęsna struktura i to, że mam niby
    > korygować sprzęt firmowy ileśtam wstecz.

    Nie, to ostatnie to Ty wymyśliłeś :|

    > Jak dokładnie działa ta struktura?

    Liczy się proporcję sprzedaży dla której przysługuje prawo do
    odliczania podatku naliczonego (czyli opodatkowanej oraz
    tej "nie podlega" która idzie za granicę państwa stosownie
    do zapisanego wyjątku) do całej sprzedaży.
    Taką część podatku naliczonego wolno odliczać.
    Tu uwaga: nie dolicza się przychodów ubocznych, czyli fakt
    otrzymania odsetek bankowych (nie podlega opodatkowaniu,
    nie przysługiwałoby odliczenie) *NIE* jest uwzględniany
    w proporcji.
    Nie uwzględnia się dla celów "proporcji ogólnej" również
    sprzedaży "materialnych składników majątku używanych w celu"
    czyli środków trwałych i wyposażenia - więc jak ktoś wprowadził
    do ST "osobiście posiadany" samochód lub komp, to jego
    sprzedaż (zwolniona) nie będzie "psuła" proporcji.
    Masz do poczytania ustawę :>

    > To się rocznie uwzględnia, prawda? Czyli
    > jak zmienię przeznaczenie sprzętu z tego roku, to dopiero pod koniec roku
    > będę korygował wartość wynikającą ze struktury. Dobrze myślę?

    Nie, to zależy od rodzaju "zmiany przeznaczenia".
    Zmiana przeznaczenia na cele nie podlegające opodatkowaniu, na przykład
    na cele osobiste, powoduje obowiązek wystawienia f-ry wewnętrzenej
    i "skorygowania" VAT odliczonego bardzo dotkliwą metodą - utraty
    całości wartości odliczenia (piętno dla tego co to wprowadził i podwójne
    piętno za bzdurne uzasadnienie), ale co warto jeszcze raz podkreślić:
    wtedy NIE ODBYWA się to metodą korekty, lecz wykazania VAT "jak
    przy sprzedaży".
    Korekta o ktorą pytasz dotyczy proporcji sprzedaży.

    Teraz ficzer: o ile przy "przedeuropejkiej" treści ustawy możliwość
    (a wręcz powinność) rozliczania różnymi proporcjami wydawała się
    oczywista (i są opisy, że tak miało być), to w przypadku aktualnej
    treści ustawy mam wątpliwosci - co podatnik powinien zrobić, jeśli
    ma jeden ST o którym mówi że używa go w 20% do sprzedaży opodatkowanej
    a w 80% do zwolnionej oraz drugi, o którym mówi że używa go w 35%
    do sprzedaży zwolnionej a w 65% do opodatkowanej, jeśli jednocześnie
    proporcja sprzedaży wynosi 75% sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży
    ogółem.

    Zechce ktoś skomentować, czy podatnik może sobie rozliczyć KILKA
    proporcji - RÓŻNYCH?
    Rzucanie dyrektywami ue mile widziane ;)

    pzdr, Gotfryd