  • 1. Data: 2008-11-05 14:19:41
    Temat: Struktura?
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    z wątku o sprzedaży ZW wyszła ta nieszczęsna struktura i to, że mam niby
    korygować sprzęt firmowy ileśtam wstecz.

    Jak dokładnie działa ta struktura? To się rocznie uwzględnia, prawda? Czyli
    jak zmienię przeznaczenie sprzętu z tego roku, to dopiero pod koniec roku
    będę korygował wartość wynikającą ze struktury. Dobrze myślę?

    --
    Tristan

  • 2. Data: 2008-11-05 16:56:21
    Temat: Re: Struktura? (i trudne pytanie na deser)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2008, Tristan wrote:

    > Witam,
    >
    > z wątku o sprzedaży ZW wyszła ta nieszczęsna struktura i to, że mam niby
    > korygować sprzęt firmowy ileśtam wstecz.

    Nie, to ostatnie to Ty wymyśliłeś :|

    > Jak dokładnie działa ta struktura?

    Liczy się proporcję sprzedaży dla której przysługuje prawo do
    odliczania podatku naliczonego (czyli opodatkowanej oraz
    tej "nie podlega" która idzie za granicę państwa stosownie
    do zapisanego wyjątku) do całej sprzedaży.
    Taką część podatku naliczonego wolno odliczać.
    Tu uwaga: nie dolicza się przychodów ubocznych, czyli fakt
    otrzymania odsetek bankowych (nie podlega opodatkowaniu,
    nie przysługiwałoby odliczenie) *NIE* jest uwzględniany
    w proporcji.
    Nie uwzględnia się dla celów "proporcji ogólnej" również
    sprzedaży "materialnych składników majątku używanych w celu"
    czyli środków trwałych i wyposażenia - więc jak ktoś wprowadził
    do ST "osobiście posiadany" samochód lub komp, to jego
    sprzedaż (zwolniona) nie będzie "psuła" proporcji.
    Masz do poczytania ustawę :>

    > To się rocznie uwzględnia, prawda? Czyli
    > jak zmienię przeznaczenie sprzętu z tego roku, to dopiero pod koniec roku
    > będę korygował wartość wynikającą ze struktury. Dobrze myślę?

    Nie, to zależy od rodzaju "zmiany przeznaczenia".
    Zmiana przeznaczenia na cele nie podlegające opodatkowaniu, na przykład
    na cele osobiste, powoduje obowiązek wystawienia f-ry wewnętrzenej
    i "skorygowania" VAT odliczonego bardzo dotkliwą metodą - utraty
    całości wartości odliczenia (piętno dla tego co to wprowadził i podwójne
    piętno za bzdurne uzasadnienie), ale co warto jeszcze raz podkreślić:
    wtedy NIE ODBYWA się to metodą korekty, lecz wykazania VAT "jak
    przy sprzedaży".
    Korekta o ktorą pytasz dotyczy proporcji sprzedaży.

    Teraz ficzer: o ile przy "przedeuropejkiej" treści ustawy możliwość
    (a wręcz powinność) rozliczania różnymi proporcjami wydawała się
    oczywista (i są opisy, że tak miało być), to w przypadku aktualnej
    treści ustawy mam wątpliwosci - co podatnik powinien zrobić, jeśli
    ma jeden ST o którym mówi że używa go w 20% do sprzedaży opodatkowanej
    a w 80% do zwolnionej oraz drugi, o którym mówi że używa go w 35%
    do sprzedaży zwolnionej a w 65% do opodatkowanej, jeśli jednocześnie
    proporcja sprzedaży wynosi 75% sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży
    ogółem.

    Zechce ktoś skomentować, czy podatnik może sobie rozliczyć KILKA
    proporcji - RÓŻNYCH?
    Rzucanie dyrektywami ue mile widziane ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-11-05 20:39:39
    Temat: Re: [OT] Struktura? (i trudne pytanie na deser)
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0811051743060.3220@quad>:

    > Rzucanie dyrektywami ue mile widziane ;)

    Inwektywami (całkiem polskimi) rzucamy w zaciszu ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2008-11-06 09:17:06
    Temat: Re: Struktura?
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Witam,
    >
    > z wątku o sprzedaży ZW wyszła ta nieszczęsna struktura i to, że mam niby
    > korygować sprzęt firmowy ileśtam wstecz.

    Jeśli się "załapałeś" - tak, należało dokonać korekty.
    Ale najpierw sprawdź, czy jest taka potrzeba

> [...]
    > jak zmienię przeznaczenie sprzętu z tego roku, to dopiero pod koniec roku
    > będę korygował wartość wynikającą ze struktury. >Dobrze myślę?

    Generalnie:
    w pierwszym roku prowadzenia sprzedaży zwolnionej powinieneś ustalić jakąs
    prognozowaną proporcję w uzgodnieniu z naczelnikiem US. Po zakończeniu roku
    należy wyliczyć proporcję na podstawie rzeczywistych obrotów tego roku. Na
    tej podstawie w deklaracji za pierwszy miesiąc/kwartał nastepnego roku
    dokonać korekty odliczonego VAT.
    Obliczona przez Ciebie proporcja za ten pierwszy rok służy rozliczaniu VAT w
    roku drugim, a odliczony na jej podstawie VAT zostanie skorygowany po
    zakończeniu roku w sposób identyczny jak rok wcześniej.
    Tak wyglada ten "zaliczkowy" ;) system rozliczania.

    Polecam do poczytania minimum :) art.90-91:

    Nie są ani długie ani specjalnie zawiłe :)

    Pozdr,
    m.w.

  • 5. Data: 2008-11-06 12:45:15
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 06 listopad 2008 10:17
    (autor my way
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <geud06$kg0$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Polecam do poczytania minimum :) art.90-91:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,35,28360,27.html
    > Nie są ani długie ani specjalnie zawiłe

    No właśnie zawiłe i nie słowa z tego nie rozumiem. Straszny bełkot językowy.
    Dzwoniłem do urzędu i pani mówi, że nie muszę korygować wstecz, że komputer
    mogę użyć spokojnie i nie mam korygować ilestam wstecz, że te koszty
    pośrednie to jest np. czynsz czy telefon, ale _w_danym_ miesiącu...

    Kurde, znacie jakieś zabrskie księgowe, co się znają i za sensowną kasę
    poradzą coś w tym zakresie?

    --
    Tristan

  • 6. Data: 2008-11-06 12:46:51
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 05 listopad 2008 17:56
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0811051743060.3220@quad>):
    > Nie, to ostatnie to Ty wymyśliłeś :|

    No właśnie nie umiem tego zrozumieć.

    > Masz do poczytania ustawę :>

    ale ja jej nijak nie rozumiem. Dla mnie to jest potok słów w języku dzikich.
    jako prosty informatyk potrzebuję prostych algorytmów na proste działania
    :(

    --
    Tristan

  • 7. Data: 2008-11-06 13:04:56
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > ogółem.
    >
    > Zechce ktoś skomentować, czy podatnik może sobie rozliczyć KILKA

    a dlaczego nie?

    Art. 90. 1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez
    podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z
    którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do
    odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami,
    w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty
    podatku należnego.

    2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o
    których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego
    o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie
    przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

    WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2007 r.

    III SA/Wa 1149/2006

    Podatnik, który wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje mu
    prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak i czynności, w związku z
    którymi takie prawo mu nie przysługuje, nie może przyjmować jako zasady,
    że nie jest możliwe przyporządkowanie określonych wydatków wyłącznie do
    działalności opodatkowanej lub niedającej prawa do odliczenia podatku
    naliczonego. Niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego
    związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku musi mieć
    bowiem charakter obiektywny, determinowany okolicznościami konkretnej
    sprawy. Zatem o dopuszczalności stosowania metody rozliczenia podatku
    naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną w żadnym
    razie nie mogą decydować względy natury pragmatycznej czy też
    celowościowej.

    Skoro możliwe było wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z
    czynnościami, w stosunku do których podatnikowi nie przysługiwało prawo
    do odliczenia podatku naliczonego, tym samym nie mogło mieć do nich
    zastosowania rozliczenie podatku naliczonego na podstawie współczynnika
    struktury sprzedaży.

  • 8. Data: 2008-11-06 20:50:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2008, 'Tom N' wrote:

    > Inwektywami (całkiem polskimi) rzucamy w zaciszu ;-)

    "Jaka ustawa takie argumenty" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-11-06 20:58:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2008, gonia wrote:

    > a dlaczego nie?
    [...]

    > WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2007 r.
    >

    > III SA/Wa 1149/2006

    ...baaardzo dziękuję!
    Przyznaję, że od czasu zmiany ustawy nie zetknąłem się (ani realnie
    ani w opisach) komentarza do tej "działki", fakt że jakoś ambitnie
    nie szukałem.

> [...]
    > możliwe przyporządkowanie określonych wydatków wyłącznie do działalności
    > opodatkowanej lub niedającej prawa do odliczenia podatku naliczonego.

    Po prawdzie pytałem o bardziej skomplikowany przypadek, ale:

    > Niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą
    > opodatkowaną i zwolnioną z podatku musi mieć bowiem charakter obiektywny,

    ...tu mamy jasność.
    Jeszcze raz thx :)

> [...]
    > rozliczenie podatku naliczonego na podstawie współczynnika struktury

    ..."ale zastosowanie innego współczynnika struktury"...
    :D

    pzdr, Gotfryd