  • 1. Data: 2007-04-18 16:38:04
    Temat: Teściowie <--> Zięć + Córka a darowizna mieszkania
    Od: Marcin Magiera <l...@a...UZYJ.LUSTRA.PL>

    Witam,

    Jak to w końcu jest w tym roku z darowizną mieszkań i podatkiem od tej
    darowizny naliczanym? Teściowie chcą "przepisać" mieszkanie na nas (czyli
    na córkę i jej męża - czyli na mnie), ale coś nam się obiło o uszy, że w
    takim wypadku trzeba będzie zapłacić podatek od darowizny. Podobno gdyby
    było mieszkanie przepisane tylko na córkę, to tego podatku by nie było.
    Gdzieś czytałem (pit.pl, albo bankier.pl), że Urzędy Skarbowe "nie lubią"
    darowizn dla zięciów od teściowych. Prawda to? Bo na drugie ucho słyszałem,
    że darowizny mieszkań w pierwszej grupie podatkowej są nieopodatkowane od
    tego roku.

    Wiem, że dużo tych "być może", "gdzieś" i "wydaje mi się", więc czy mógłby
    mi ktoś pomóc i odpowiedzieć na pytanie, czy taki podatek rzeczywiście się
    płaci? Jeśli tak, to w jakiej wysokości ?

    Przy okazji, jeśli ktoś wie, ile taka operacja u notariusza kosztuje ?

    Dzięki za wszystkie informacje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Magiera

  • 2. Data: 2007-04-18 16:41:12
    Temat: Re: Teściowie <--> Zięć + Córka a darowizna mieszkania
    Od: Marcin Magiera <l...@a...UZYJ.LUSTRA.PL>

    Dnia Wed, 18 Apr 2007 18:38:04 +0200, Marcin Magiera napisał(a):

> [...]
    > płaci? Jeśli tak, to w jakiej wysokości ?
    >
    > Przy okazji, jeśli ktoś wie, ile taka operacja u notariusza kosztuje ?

    Acha, jeżeli to ma jeszcze jakieś znaczenie to dodam, że chodzi o
    spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Magiera

  • 3. Data: 2007-04-19 01:30:25
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Marcin Magiera" <l...@a...UZYJ.LUSTRA.PL> wrote in message

    > Acha, jeżeli to ma jeszcze jakieś znaczenie to dodam, że chodzi o
    > spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania.

    Ustawa o podatku od spadków i darowizn.

    Art. 4a. 1.Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw
    majątkowych

    małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę,
    jeżeli:...

  • 4. Data: 2007-04-25 19:35:27
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Magiera" <l...@a...UZYJ.LUSTRA.PL> napisał
    w wiadomości news:adw5nk31p16e.jj8dsnru7f4t$.dlg@40tude.net...
> [...]
    słyszałem,
    > że darowizny mieszkań w pierwszej grupie podatkowej są

    Pytaj w Urzędzie Skarbowym. Ale darowizna dla córki (chyba do
    1.000.000 zł) od tego roku jest nieopodatkowana, natomiast dla Ciebie
    od teściów nieopodatkowana jest darowizna w kwocie ok. 9.600 zł raz na
    5 lat i prawdopodobnie na mieszkanie jeszcze raz taka kwota ok. 9.600
    zł raz na 5 lat. Natomiast od reszty darowizny trzeba zapłacić
    podatek.
    Bez wizyty w urzędzie skarbowym się nie obejdzie, ponieważ darowizna
    dla córki, jak i dla Ciebie musi być zgłoszona w urzędzie skarbowym na
    odpowiednim druku, z dokumentacją darowizny (termin 30 dni lub 14 dni)
    i ewentualnie musi być zapłacony podatek (od Twojej części).

    Pozdr

    --
    wa

  • 5. Data: 2007-04-26 07:22:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 25 Apr 2007 21:35:27 +0200, wektor napisał(a):

    > Bez wizyty w urzędzie skarbowym się nie obejdzie, ponieważ darowizna
    > dla córki, jak i dla Ciebie musi być zgłoszona w urzędzie skarbowym na
    > odpowiednim druku, z dokumentacją darowizny (termin 30 dni lub 14 dni)

    Darowiznę mieszkania robi się u notariusza. A jeśli dobrze pamiętam, to
    darowizn notarialnych nie trzeba zgłaszać w urzędzie skarbowym.

  • 6. Data: 2007-04-27 07:25:07
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał w
    wiadomości news:f0pjup$bct$1@news.onet.pl...

    > Darowiznę mieszkania robi się u notariusza. A jeśli dobrze pamiętam,
    > darowizn notarialnych nie trzeba zgłaszać w urzędzie skarbowym.

    Ale chyba tylko dlatego, że zobowiązany jest do tego notariusz, a w
    umowie darowizny jest zapis, kto zapłaci ewentualny podatek: darczyńca
    czy obdarowany. Piszę to na "wyczucie" sprawy, nie jestem prawnikiem.
    W sprawie umowy darowizny, zakupu lub pożyczki dobrze jest zasięgnąć
    informacji w urzędzie skarbowym, ponieważ termin zgłoszenia takowej w
    US to nie więcej niż 30 dni.

    Pozdr

    --
    wa

  • 7. Data: 2007-04-27 12:09:50
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "wektor" <w...@i...pl> wrote in message

    > Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał w
    > wiadomości news:f0pjup$bct$1@news.onet.pl...

    > Ale chyba tylko dlatego, że zobowiązany jest do tego notariusz,

    Nie.
    Zgłaszać nie trzeba, bo tak właśnie zapisano w ustawie.
    Darowizn notarialny sie po prostu nie zgłasza.