    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Trzeba płacić ZUS?
    Date: Mon, 02 Sep 2002 11:24:19 +0200

    Użytkownik kasik napisał:
    > mialam podobna systuacje, czyli prace u rodziny
    > ustawy nie pamietam, ale zus wyraznie zastrzega ze osoba z rodziny nie moze
    > byc osoba wspolpracujaca i zus trzeba placic od pelnego etatu a pomagac
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Grr... a gdzie to wyczytałas? Zmieniły sie przepisy od zeszłego tygodnia?
    Nie ma żadnych problemów żeby kogos z rodziny uznac za osobe
    współpracującą. Ba.. czasem nawet ja sie nie chce to ZUS tą
    "współpracę" narzuca zamiast umowy o pracę.

    > bezpaltnie nie moze
    > jesli zatrudnisz ja na minimum czyli 760 to zus wyniesie jakies 325,97
    Super. Tez bym tak chciała! Zaraz ja zatrudnię męża, on mnie i
    oszczędzimy na zusie.
    Gdzie jest tak dobrze? Bo nie pod tą szerokościa geograficzną...

    Chyba cos ci sie potentegowało. Plątek sie pojęzał czy coś.

    Żony nie można zatrudnić - tzn. mozna ale taka umowa o prace bedzie
    prawnie nieskuteczna a ZUS uzna ją za osobe współpracującą własnie.
    Wynagrodzenie z takiej umowy nie będzie KUP. Koszty wynikające z KP -
    np. posiłki regeneracyjne, napoje - nie będa KUP.
    Co do reszty rodziny - to o ile nie pozostaja we wspólnym
    gospodarstwie domowym to można zatrudnić (za wyjątkiem _małoletnich_
    dzieci). To dla ZUS.
    Dla uznania za KUP wystarczy że nie są to małoletnie dzieci ani żona.
    Już nie ma zakazu przy prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego.
    A więc szwagra, kuzyna i nawet dorosłego syna można zatrudnić jak
    osobę obcą.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk