  • 1. Data: 2003-04-02 12:46:44
    Temat: Ubezpieczenia samochodu w koszty w KPiR
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy opisany ponizej sposob rozliczenia ubezpieczenia samochodu
    osobowego, będącego środkiem trwałym, jest prawidłowy?

    Samochod jest zarejstrowany na mnie, nie na firme (byl kupiony wczesniej).
    Potem wciągnąłem go do EŚT - mam 1-os DG, VAT, KPiR.

    Teraz, w kwietniu wykupię kolejne, rocznie OC i AC+W.
    Oczywiscie ubezpieczyciel wypisze kwity - wg dowodu rej. - na mnie, nie na
    firmę.

    Czy całą zapłaconą sumkę (OC+AC+NW) moge sobie wpisac do KPiR
    w kwietniu (jednorazowo), jako "wydatki inne"?

    Czy musze spelnic jeszcze jakies inne wymogi formalne
    (wygenerować jakieś glupie dowody wewn. czy cos takiego)?.

    P.S.
    W sumie zapłace ok. 2300 zł.
    A z ciekawosci spytam - co bylo, gdybym musial zapklacic >3500,
    tzn. powyzej tej kwoty (nie pamietam jej dokladnie) powyzej ktorej
    zakup wlicza sie do srodkow trwalych? Oczywiscie wiem, ze ubezp.
    nie byloby srodkiem trwalym, ale moze musialoby byc wpisywane do KPiR na
    raty?

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-04-02 14:18:27
    Temat: Re: Ubezpieczenia samochodu w koszty w KPiR
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (pdof) nakłada pewne
    ograniczenia dotyczące zaliczania wydatków związanych z używaniem samochodu
    osobowego dla celów prowadzonej działalności gospodarczej do kosztów
    uzyskania przychodów.

    Kluczowe są tutaj artykuły: 22.1, 22.8, 22a.1 i 23 ustawy pdof, które
    zawierają następujące zapisy w interesującej nas kwestii:

    "Art. 22.1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23..."

    "8. Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych
    oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane
    wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23."

    "Art. 22a.1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym
    zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub
    innej umowy o podobnym charakterze, zwane środkami trwałymi."

    "Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    4) odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad
    określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości samochodu
    przewyższającej równowartość 10.000 EURO przeliczonej na złote według kursu
    średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania
    samochodu do używania,

    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt. 36, z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za
    jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez
    właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu
    podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, według
    określonego wzoru,

    47) składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej
    ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość
    10.000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych
    ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w
    wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia".

    Uwaga: w związku ze zmianą zasad opodatkowania stron umów leasingu od dnia
    pierwszego października 2001r. do punktu 46 pojawiło się w ustawie
    następujące zastrzeżenie

    "Przepis ust. 1 pkt 46 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na
    podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1".

    Dodatkowo, od pierwszego stycznia 2002r. kwotę ograniczenia, o którym mowa w
    punkcie 4 i 47 podnosi się z 10.000 EURO do 20.000 EURO.

    Zapisy te wydają się skomplikowane, ale ich sens można ująć następująco:

    Jeśli samochód figuruje w firmowej ewidencji środków trwałych, do kosztów
    uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie wydatki związane z jego
    eksploatacją, z zachowaniem ograniczenia dotyczącego wysokości odpisów
    amortyzacyjnych i składek na ubezpieczenia.

    Przykład 1:

    Samochód kosztował 100.000 zł, co stanowiło równowartość 25.000 EURO wg
    kursu w dniu jego przekazania do użytkowania. Ustalona składka na
    ubezpieczenie wyniosła 8.000 zł. W koszt uzyskania przychodu możemy zaliczyć
    kwotę:

    10000/25000 * 8000 zł = 3200 zł

    Ale począwszy od pierwszego stycznia 2002 w koszt zaliczymy kwotę będącą
    wynikiem działania:

    20000/25000 * 8000 = 6400 zł.

    Przykład 2:

    Samochód kosztował 80.000 zł, co stanowiło równowartość 20.000 EURO wg kursu
    w dniu jego przekazania do użytkowania. Ustalony wg tabeli miesięczny odpis
    amortyzacyjny wynosi 1333 zł 33 gr. Do kosztów uzyskania przychodów możemy
    zaliczyć kwotę:

    10000/20000 * 1333,33 zł = 666,67 zł.

    Począwszy od pierwszego stycznia 2002 w koszt zaliczymy całą kwotę:

    Bowiem 20000/20000 = 1

    Jeśli samochód nie figuruje w ewidencji środków trwałych, w koszty zalicza
    się wszelkie prawidłowo udokumentowane, faktycznie poniesione wydatki
    związane z jego eksploatacją, ale z jednym zasadniczym ograniczeniem - do
    wysokości wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu
    pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych
    przepisach. Ilość kilometrów wynika z ewidencji przebiegu pojazdu,

    Limit ten nie dotyczy od 01.10.2001r. rat opłat czynszu leasingowego, jeżeli
    tylko umowa spełnia warunki przewidziane w ustawie. Wydatki związane z
    ratami czynszu leasingowego poniesione przed tym dniem poddane są takim
    samym ograniczeniom jak wszystkie inne. Warunki dotyczące umów leasingowych
    szczegółowo omówione są w dziale poradnika dotyczącym leasingu.

    Ewidencja przebiegu pojazdu

    Ewidencja przebiegu pojazdu musi zawierać co najmniej następujące rubryki:

    1) nazwisko i imię pracownika oraz adres zamieszkania pracownika
    (właściciela) lub nazwa podmiotu gospodarczego (pieczątka)
    2) numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika
    3) numer kolejny wpisu
    4) data wyjazdu
    5) opis trasy wyjazdu (skąd - dokąd)
    6) cel wyjazdu
    7) liczba faktycznie przejechanych kilometrów
    8) stawka za 1 km przebiegu
    9) wartość
    10) podpis pracodawcy (w przypadku prowadzenia ewidencji przez pracownika)
    11) uwagi.

    Przykład 3:

    Samochód nie figuruje w ewidencji środków trwałych. W styczniu 2001r.
    przejechałeś i udokumentowałeś w ewidencji przebiegu 3200 kilometrów.
    Samochód ma silnik o pojemności 1300 ccm. W styczniu 2001r. stawka za jeden
    kilometr przebiegu pojazdu o pojemności silnika powyżej 900 ccm wynosiła
    0,6860 zł. Wobec tego do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć kwotę
    3200 * 0,6860 zł = 2195,20 zł, oczywiście jeśli posiadamy na tę kwotę
    faktury i rachunki związane z eksploatacją pojazdu.

    Samochód pracownika

    Często zdarza się, że pracownik wykorzystuje swój własny samochód w celach
    służbowych do jazd lokalnych. Przysługuje mu wtedy ryczałt, który pracodawca
    zalicza do kosztów uzyskania, i który nie stanowi przychodu opodatkowanego
    pracownika (ryczałt ten nie podlega również obowiązkowi ubezpieczenia z
    tytułu ubezpieczeń społecznych).Ryczałt wypłaca się na podstawie umowy
    cywilno-prawnej zawartej pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Maksymalna
    ilość kilometrów, (którą ustala pracodawca) rozliczana co miesiąc jest
    zależna od ilości mieszkańców miejscowości w której pracodawca ma siedzibę i
    wynosi:

    do 100.000 mieszkańców - 300 kilometrów,
    od 100.000 - 500.000 mieszkańców - 500 kilometrów,
    powyżej 500.000 mieszkańców - 700 kilometrów.

    Przy jazdach zamiejscowych (delegacjach) ryczałt wylicza się przyjmując
    faktycznie przejechaną liczbę kilometrów. Te kilometry nie zmniejszają
    limitu wynikającego z wielkości miejscowości.

    Każdy dzień nieobecności w pracy powoduje zmniejszenie powyższych limitów o
    jedną dwudziestą drugą limitu/

  • 3. Data: 2003-04-02 15:51:30
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Dzieki za wielki wyklad :-)
    Na pewno skorzysta z niego wielu czytelnikow tej grupy.

    Z tego co zrozumialem dla siebie, dla mojej sytuacji,
    to tylko tyle, ze moge odliczyc cale ubezpieczenie,
    bo moje auto kosztuje 20,000 zł i jest w EST.

    Chcialbym sie jeszcze dowiedziec, czy moge to wpisac
    do KPiR jednorazowo (bedzie to ~2200 zł).

    Ciekawi mnie tez co z VAT-em.
    Czy ubezpieczyciele moga wystawiac faktury VAT?
    Akurat agent, z ktorego uslug chce skorzystac nie jest VAT-manem.
    Ale gdyby byl, to...... jak by to bylo? Faktura bylaby na na mnie
    (wlasciciela z dowodu rej.) czy na moja firemke?

    Dzieki!

    latet

  • 4. Data: 2003-04-02 19:21:43
    Od: "Jacek" <c...@p...onet.pl>

    Latet chwycił(a) pióro i napisał(a):
    > Chcialbym sie jeszcze dowiedziec, czy moge to wpisac
    > do KPiR jednorazowo (bedzie to ~2200 zł).

    Krótko-tak

    > Ciekawi mnie tez co z VAT-em.

    Ano nic-nie ma go

    > Czy ubezpieczyciele moga wystawiac faktury VAT?

    Za polisę? Nie.

    > Akurat agent, z ktorego uslug chce skorzystac nie jest VAT-manem.

    Jego wybór -:)))

    > Ale gdyby byl, to...... jak by to bylo? Faktura bylaby na na mnie
    > (wlasciciela z dowodu rej.) czy na moja firemke?

    Ano gdyby był czy nie był to faktury Ci nie wystawi,bo ubezpieczenie to
    nie towar i nie usługa,więc nie podpada pod ustawę o Vat.

  • 5. Data: 2003-04-03 13:45:02
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > Krótko-tak

    Dzieki. Lubie krotko. :-)

    Ale teraz prosilbym nieco dluzej.....
    Wiem, ze jesli oplacam skladke 1-razowo, to moge 1-razowo w koszty,
    a jesli na raty, to na raty.
    Ale ja zaplace 1-razowo, wiec tu nie ma problemu.

    Wciaz mi jednak rozne ksiegowe roznie mowią (a pytam wielu) jesli chodzi o
    OC.
    Czesc z nich uwaza, ze AC tak, ale OC nie, bo OC jest ubezpieczeniem
    odpowiedzialnosci cywilnej (a wiec czlowieka), a ustawa pozwala uznac
    za koszt uzyskania przychodu ubezpieczenia pojazdu, a nie czlowieka....

    Co radzicie, starzy wyjadacze? ;-)
    Wliczac w to OC, czy nie?

    Dzieki,

    latet

  • 6. Data: 2003-04-03 18:16:11
    Od: "Jacek" <c...@p...onet.pl>

    Latet chwycił(a) pióro i napisał(a):
    > Wliczac w to OC, czy nie?

    Jak ST to krótko-tak

    --
    Jacek

    Niczyje życie, zdrowie ani mienie nie jest bezpieczne, gdy obraduje Parlament!!