    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 13 Oct 2010 12:23:47 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ucieczka z Vatu

    On Wed, 13 Oct 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A nie? Tak mi powiedzieli.

    To był komentarz do założenia niżej - po polsku: "a nie powiedzieli
    Ci przy tej okazji, że 50% KUP również chcą znieść?"

    > Możesz rozwinąć? Bo jak na razie to jako przedsiębiorca jestem bardziej
    > ,,upozorowany'' bo ja mam państwowe uprawnienia osobiście,

    Miałem na myśli drobiazg z VATem, o ile się nie mylę zapis w ustawie
    o VAT nadal zawiera zapis o "związku" i "odpowiedzialności wobec
    osób trzecich", co powoduje iż fakt uznania iż dana umowa jest "osobista"
    dla celów podatku dochodowego *NIE* implikuje automatycznego wyłączenia
    z bycia podatnikiem VAT (w przypadku niewyłączenia trzeba wystawić fakturę
    a nie rachunek, *mimo* że przychód nie będzie z DG - jedna z bardziej
    pokopanych konstrukcji papierkowych, choć minister przewidział "myk"
    na taką okazję, w postaci wystawienia faktury przez kupującego,
    niemniej komplikacja z VAT pozostaje).

    > a nie moi
    > potencjalni pracownicy, więc w zasadzie to jest umowa konkretnie ze mną,
    > a nie z moim przedsiębiorstwem.

    Stroną umowy *nie jest* przedsiębiorstwo, nigdy, stroną jest *zawsze*
    osoba, przedsiębiorca, w Twoim przypadku - Ty.

    > No na tym to polega. Klient prowadzi całe szkolenie, dokumentację,

    ...kompletuje klientów i to on odpowiada przed klientem za wszelkie
    reklamacje... (to jest najważniejsze!)

    > ma odpowiednie uprawnienia, a mi podzleca tylko część zajęć.

    No to jak pisałem: sam tak robię, znaczy "działkę" szkoleń wykonuję
    osobiście. Zaznaczam że *bez* "kosztów autorskich".
    Jako że klient miewa(ł) ze mną również kontakty "gospodarcze"
    to upomina się o dopisek iż umowa nie jest świadczone przeze mnie
    w ramach DG, co mu dopisuję i już.

    > Możesz rozwinąć?

    No jak US mnie postanowi ukarać i do tego wygra przed NSA (wątpię, bo
    bym się nie pchał), to pretensje będę miał do siebie :|

    > ????

    > ????

    No co jest, "mówili ci" że mają być zmiany w podatkach a nie mówili
    ci że KUP 50% też chcą zlikwidować?
    Co Ty masz za źródło informacji??? :P

    > No Polsl tak ze mną UoD zawierała koło stycznia 2010. Opracowanie
    > materiałów dydaktycznych etc i na ich podstawie przeprowadzenie zajęć.
    > I tam właśnie kup 50 był.

    Był i wyraźnie piszę że wiem iż taka jest praktyka.
    Równie wyraźnie napisałem iż IMVHO jest ona nieprawidłowa i jak jakiś
    US (albo IS) się obudzi, to wcale się nie zdziwię że będzie ogólnopolska
    akcja "rozliczania proporcji" 5 lat wstecz.

    > A co, od stycznia to też wypada?

    Nie, "tylko" wypada 50% KUP.
    A że USy (całkiem rozsądnie) nie czepiały się nieprawidłowego wpisywania
    przychodów z "wartości intelektualnych" do rubryki z przychodami
    osobistymi (nawet jak podatnik miał sieczkę - od jednego podmiotu
    tak a od innego inaczej), byleby KUP był prawidłowy, to w momencie
    kiedy zniknie "bonusowy" KUP zaliczenie do sprzedaży praw majątkowych
    będzie zupełnie bez znaczenia.

    > No zawsze można uznać, że przeprowadzenie jest gratis, jako element
    > przygotowywania materiałów. Testujemy czy się sprawdzają :D

    Testowanie jest "czynnością inżynierską", nie twórczą, IMO nie
    przysługuje KUP 50%, a za testowanie zapłata też się należy,
    więc jak poprzednio (uważam iż powinien być podział KUP
    "w proporcji przychodów").

    > Ramowa? Nie czaję?

    Jak się umawiasz, że za godzinę takiego szkolenia bierzesz 20 zł
    a za innego 25 zł, to taka umowa nie jest już "o dzieło" lecz
    właśnie "ramową". Obejmującą ileś *przyszłych* umów o dzieło.
    Jak masz 75 umów "o dzieło" w których kwoty wyliczone są na tej
    samej zasadzie, to nie da się ukryć iż umowa ramowa (być może
    nie zawarta pisemnie, lecz ustnie) istniała.
    A wtedy goto art.750 Kodeksu cywilnego.

    > A to luz. Bo mam i DG i etat :D
    > To jak się przeprowadza rezygnację?

    Deklaracją w ZUS.
    Jaką - nie pamiętam, chwilowo nie miałem potrzeby :|
    Wydaje mi się, że jeśli podstawa oskładkowania już istnieje to nie
    ma obowiązku deklarowania uzyskiwania przychodu stanowiącego
    podstawę oskładkowania tego drugiego źródła (które staje się
    nieobowiązkowe), ale sprawdź w ustawie.

    No tak wychodzi.

    pzdr, Gotfryd