    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Udokumentowanie zakupu
    Date: Wed, 8 Sep 2004 09:45:21 +0200

    On Wed, 8 Sep 2004, Wtorek wrote:
    [...]
    >+ Problem nadal mam nie rozwiązany

    Obawiam się iż DOBREGO rozwiązania nie ma... :(

    [...]
    >+ Za wystawieniem faktury jest kilka punktów "za":
    >+ - w zakresie działalności mam między innymi "sprzedaż maszyn i urządzeń
    >+ technicznych" (w praktyce innej branży niż obróbka drewna)

    Pięknie.
    A obowiązek wprowadzenia do KPiR zakupów "towarów podstawowych
    i materiałów" jest co znany ? "Najpóżniej z dniem przekazania
    do magazynu lub przerobu"...
    O ile "inne koszty" możesz sobie księgować "z poślizgiem" to dla
    zabezpieczenia się z obrotem z "szarą strefą" ustawodawca wprowadził
    dość ostre restrykcje dla obrotu handlowego.
    Krótko mówiąc: jeśli nabyłeś "towar handlowy" to wpisałeś do KPiR
    i możesz pokazać od kogo i kiedy. A jak owa KPiR jest "już nieważna"
    (nabycie dawniej niż 6 lat temu i mogłeś wyrzucić) - to przecież
    masz ów "towar" we wszystkich remanentach za ostatnie 5 lat, prawda ? ;)

    [...]
    >+ Przeciw jest:
    >+ - obawiam się, że ktoś mi zarzuci, że nie mam na tę maszynę dokumentów
    >+ zakupu a ją sprzedaję

    No i tyle... i to chyba niezależnie od "drogi sprzedaży" !
    Przy "posiadaniu osobistym" AFAIK brak obowiązku posiadania
    dokumentacji; ale jeśli chcesz ją wprowadzić do obrotu to nie mam
    pojęcia z której strony popatrzeć :]

    >+ Moim zdaniem to takie samo przeciwskazanie jest przy sprzedaży maszyny na
    >+ umowę, a nawet obawiałbym się, że ktoś mi powie dlaczego sprzedałeś maszynę
    >+ nie na fakturę tylko na umowę - unikałeś płacenia VAT?

    IM*H*O groźniejszy zarzut może wyglądać (tylko trochę, ale...) inaczej:
    "Pan tym handluje, Pan kupił maszynę od kogoś i nie wykazał zakupu
    żeby ukryć obrót."
    A groźniejszy IMHO dlatego:
    "Szacujemy że Pan takich maszyn sprzedał w zeszłym
    roku 20 sztuk i od tej kwoty nie odprowadził podatku".
    I udowodnienie kto nie jest wielbłądem może spocząć na podatniku.

    Co do VATu... hm... jeśli od zakupu nie przysługiwało odliczenie VAT
    to i od sprzedaży VAT się nie należy (ale do "proporcji" może się
    owa sprzedaż liczyć).

    >+ Może ktoś ma doświadczenia co zrobić.

    Ja nie.

    --