    From: Wwieslaw <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ulga odsetkowa
    Date: Tue, 06 Jan 2009 01:32:46 +0100

    jQ wrote:

    > W listopadzie 2006r. wziąłem kredyt w CHF na zakup mieszkania i
    > garażu. Mieszkanie zostało oddane do użytku w maju 2008. Mieszkanie
    > ma 47 m2, wziąłem kredytu 216 tys. zł (90 tys CHF), z czego ok 190
    > tys. na mieszkanie, reszta na garaż. Niedawno dowiedziałem się, że
    > jest coś takiego, jak ulga odsetkowa, i prawdopodobnie się na nią
    > łapię. Od jednego z sąsiadów, który trochę zebrał już informacji na
    > ten temat, dowiedziałem się kilku rzeczy, ale chciałbym je, byście
    > pomogli mi je zweryfikować i uszczegółowić:
    >
    > 1. Czy ma znaczenie, w jakiej walucie brałem kredyt?
    NIE

    > 2. Sąsiad mówi mi, że mogę odliczyć jedynie odsetki na zakup
    > mieszkania, czyli od całej spłacanej kwoty raty odsetkowej powinienem
    > odjąć część na spłatę garażu i udziału w gruncie. Prawda to? Jak to
    > dokładnie wyliczyć, procentowo?

    PRAWDA. Dokladnie to zajrzyj do ustawy/doradcy ale mniej wiecej:
    cena za mieszkanie na fakturze + notariusz = podstawa odliczenia X

    Pozyczyles kwote Y > X, liczysz proporcje X/Y i takim wspolczynnikiem
    traktujesz zaplacone odsetki.

    Przyklad: Pozyczyles 200kpln, mieszkanie kosztowalo 90kpln, notariusz za
    to 10kpln, 3 garaze w sumie 90kpln, notariusz za to 10 kpln.

    Wydatki na cele mieszkaniowe 90k+10k = 100k.
    100k/200k = 50%. 50% odsetek bedziesz odliczac.

    Dodatkowo wspolczynnik ten mozesz (wg niektorych zrodel) uaktualniac, w
    miare jak maleje kapital do splaty, i zwiekszac sobie udzial odsetek
    "mieszkaniowych".

    > 3. Czy skoro inwestycja została zakończona w 2008 roku, to najbliższy
    > PIT będzie pierwszym, w którym mogę dokonać odliczenia odsetek? Czy w
    > takim razie odliczam odliczam w nim odsetki zapłacone w 2008 roku,
    > czy od początku historii kredytowej?
    Wszystkie odsetki (z zastrzezeniem pkt 2.) od poczatku.

    > 4. Co muszę złożyć w Urzędzie Skarbowym, aby móc z tej ulgi
    > skorzystać
    Zeznanie roczne jak zazwyczaj :) plus:

    a) PIT-2K Oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją
    służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych
    b) PIT-D Informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym

    > 5. Jaki jest limit tej ulgi?
    212 870 zl kredytu na cele mieszkaniowe

    > Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc
    np

> [...]
    > budowlanych. W sumie za cały okres inwestycji wyszło mi ok. 5 tys.,
    > które pokryłem z własnej kieszeni. Kwota ta podniosła wartość
    > mieszkania. Czy wobec tego mogę powiedzieć, że mam kredyt na 195 tys.
    > mieszkanie, 20 tys. garaż, a te 5 tys, które dopłaciłem z własnej
    > kieszeni, to poszło na część garażu? W ten sposób mógłbym odliczyć
    > większą część odsetek. tak samo, jeśli miałbym większy wkład własny -
    > czy mógłbym zinterpretować to tak, że garaż i udział w gruncie
    > pokryłem z własnych środków, a środki z kredytu poszły w całości na

    Cytujac grupowego klasyka, "a dlaczego by nie" :)

    Pozdrawiam
    Wieslaw