  • 1. Data: 2009-01-05 12:52:19
    Temat: Ulga odsetkowa
    Od: jQ <j...@g...com>

    W listopadzie 2006r. wziąłem kredyt w CHF na zakup mieszkania i
    garażu. Mieszkanie zostało oddane do użytku w maju 2008. Mieszkanie ma
    47 m2, wziąłem kredytu 216 tys. zł (90 tys CHF), z czego ok 190 tys.
    na mieszkanie, reszta na garaż. Niedawno dowiedziałem się, że jest coś
    takiego, jak ulga odsetkowa, i prawdopodobnie się na nią łapię. Od
    jednego z sąsiadów, który trochę zebrał już informacji na ten temat,
    dowiedziałem się kilku rzeczy, ale chciałbym je, byście pomogli mi je
    zweryfikować i uszczegółowić:

    1. Czy ma znaczenie, w jakiej walucie brałem kredyt?
    2. Sąsiad mówi mi, że mogę odliczyć jedynie odsetki na zakup
    mieszkania, czyli od całej spłacanej kwoty raty odsetkowej powinienem
    odjąć część na spłatę garażu i udziału w gruncie. Prawda to? Jak to
    dokładnie wyliczyć, procentowo?
    3. Czy skoro inwestycja została zakończona w 2008 roku, to najbliższy
    PIT będzie pierwszym, w którym mogę dokonać odliczenia odsetek? Czy w
    takim razie odliczam odliczam w nim odsetki zapłacone w 2008 roku, czy
    od początku historii kredytowej?
    4. Co muszę złożyć w Urzędzie Skarbowym, aby móc z tej ulgi skorzystać
    5. Jaki jest limit tej ulgi?

    Troszkę wertowałem w internecie, ale jest to troszkę zamotane :)

    Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc

  • 2. Data: 2009-01-05 13:32:25
    Temat: Re: Ulga odsetkowa
    Od: jQ <j...@g...com>

    I jeszcze jedno:
    Kredyt wziąłem na 100% inwestycji: 190 tys. na mieszkanie, 25 tys. na
    garaż - razem jakieś 215 tys. Jednakże w umowie przedwstępnej miałem
    zapis, że cena będzie waloryzowana kwartalnie GUS-owskim wskaźnikiem
    zmian cen usług i materiałów budowlanych. W sumie za cały okres
    inwestycji wyszło mi ok. 5 tys., które pokryłem z własnej kieszeni.
    Kwota ta podniosła wartość mieszkania. Czy wobec tego mogę powiedzieć,
    że mam kredyt na 195 tys. mieszkanie, 20 tys. garaż, a te 5 tys, które
    dopłaciłem z własnej kieszeni, to poszło na część garażu? W ten sposób
    mógłbym odliczyć większą część odsetek. tak samo, jeśli miałbym
    większy wkład własny - czy mógłbym zinterpretować to tak, że garaż i
    udział w gruncie pokryłem z własnych środków, a środki z kredytu
    poszły w całości na mieszkanie?

  • 3. Data: 2009-01-06 00:32:46
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    jQ wrote:

> [...]
    > pomogli mi je zweryfikować i uszczegółowić:
    >
    > 1. Czy ma znaczenie, w jakiej walucie brałem kredyt?
    NIE

> [...]
    > mieszkania, czyli od całej spłacanej kwoty raty odsetkowej powinienem
    > odjąć część na spłatę garażu i udziału w gruncie. Prawda to? Jak to

    PRAWDA. Dokladnie to zajrzyj do ustawy/doradcy ale mniej wiecej:
    cena za mieszkanie na fakturze + notariusz = podstawa odliczenia X

    Pozyczyles kwote Y > X, liczysz proporcje X/Y i takim wspolczynnikiem
    traktujesz zaplacone odsetki.

    Przyklad: Pozyczyles 200kpln, mieszkanie kosztowalo 90kpln, notariusz za
    to 10kpln, 3 garaze w sumie 90kpln, notariusz za to 10 kpln.

    Wydatki na cele mieszkaniowe 90k+10k = 100k.
    100k/200k = 50%. 50% odsetek bedziesz odliczac.

    Dodatkowo wspolczynnik ten mozesz (wg niektorych zrodel) uaktualniac, w
    miare jak maleje kapital do splaty, i zwiekszac sobie udzial odsetek
    "mieszkaniowych".

> [...]
    > PIT będzie pierwszym, w którym mogę dokonać odliczenia odsetek? Czy w
    > takim razie odliczam odliczam w nim odsetki zapłacone w 2008 roku,
    Wszystkie odsetki (z zastrzezeniem pkt 2.) od poczatku.

    > 4. Co muszę złożyć w Urzędzie Skarbowym, aby móc z tej ulgi
    > skorzystać
    Zeznanie roczne jak zazwyczaj :) plus:

    a) PIT-2K Oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją
    służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych
    b) PIT-D Informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym

    > 5. Jaki jest limit tej ulgi?
    212 870 zl kredytu na cele mieszkaniowe

    > Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc
    np

> [...]
    > czy mógłbym zinterpretować to tak, że garaż i udział w gruncie
    > pokryłem z własnych środków, a środki z kredytu poszły w całości na

    Cytujac grupowego klasyka, "a dlaczego by nie" :)

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 4. Data: 2009-01-06 11:47:24
    Od: jQ <j...@g...com>

    On 6 Sty, 01:32, Wwieslaw <u...@o...pl> wrote:
    > PRAWDA. Dokladnie to zajrzyj do ustawy/doradcy ale mniej wiecej:
    > cena za mieszkanie na fakturze + notariusz = podstawa odliczenia X
    Na początku, załóżmy, pożyczyłem 220 kpln, z czego 190 tys to
    mieszkanie, 10 tys. to udział w gruncie (nie wlicza się do ulgi) i 20
    tys. to garaż (tez się nie wlicza). Był to kredyt na 100% ceny zakupu,
    wg początkowej ceny, jaką przedstawił developer. Ustaliliśmy już, że
    skoro dopłaciłem ok. 5 tys. zl za indeksację wskaźnikiem GUS, co
    podniosło wartość mieszkania, z własnej kieszeni, to mogę uznać, że
    dopłaciłem z własnej kieszeni do ceny garażu, a mieszkanie dalej bylo
    w całości kredytowane. A co z kwestią notariusza? Czy jeśli
    zapłaciłem, przykładowo, 2 tys. za akt na mieszkanie i udział w
    gruncie, to całe 2 tys. mogę wliczyć w cenę mieszkania?

  • 5. Data: 2009-01-07 00:21:43
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    jQ wrote:
> [...]
    > zapłaciłem, przykładowo, 2 tys. za akt na mieszkanie i udział w
    > gruncie, to całe 2 tys. mogę wliczyć w cenę mieszkania?

    Nie wiem, a nie chce mi sie szukac.

    Jesli Tobie tez (jak widze) to dla bezpieczenstwa policz proporcjonalnie
    albo odpusc te 2 tysiaki.

    Rata kredytu dla 190.000 i 192.000 na 30 lat bedzie sie roznila o mniej
    niz 10 zlotych. Z czego w poczatkowym okresie 2/3 to odsetki, zalozmy ze
    7 zlotych. Z czego oszczedzisz 18%=1,26 zl lub 32%=2,24 zl miesiecznie.

    Odpuszczajac kwote za notariusza stracisz oszalamiajaca kwote pomiedzy
    15 a 24 zlote w pierwszym roku, a pozniej bedzie jeszcze gorzej :) Albo
    przeczytaj ustawe albo odzaluj dwie dychy :)

    Wieslaw

  • 6. Data: 2009-01-11 20:53:26
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    Wwieslaw pisze:

> [...]
    > "mieszkaniowych".

    > Wszystkie odsetki (z zastrzezeniem pkt 2.) od poczatku.

    sie podepne pod pytanie:
    limit do odliczenia (a co za tym idzie proporcja odsetek) zmieniala sie
    w latach...

    jak wiec odliczyc odsetki zaplacone w 2006, 2007 oraz 2008 roku?

    dla odsetek z kazdego roku osobna proporcja?

    czy suma proporcji odsetek z 2006,2007,2008 do limitu z 2008?

    pozdrawiam