  • 1. Data: 2009-01-05 11:40:33
    Temat: 2009 rok
    Od: "szymek" <c...@p...onet.pl>

    Witam Was!

    klMam kilka szybkich pytań do obeznanych w temacie. Sprawdzałem w googlach i
    na stronach urzędów, ale mam już mały mętlik i dlatego prosze o ewentualna
    korektę.

    DG, osoba fizyczna, ZUS zwyczajny.

    W 2009 roku:
    1. podatek jest 18% (do 85,528 zł dochodu do opodatkowania);
    2. miesięcznie odliczamy od dochodu kwotę 556,02 zł (kwota zmniejszająca);
    3. ZUS - składka na zdrowotne to 9% jej wymiaru (jak w 2008);
    4. ZUS - składka na zdrowotne - tylko 7,75% jej wymiaru mogę odliczyć od
    podatku (jak w 2008);
    5. w 2009 jest możliwe odliczanie internetu - max 760 zł rocznie.

    --

    sz.

  • 2. Data: 2009-01-05 13:40:31
    Temat: Re: 2009 rok
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Mon, 5 Jan 2009 12:40:33 +0100 "szymek"

    ^^^^^^^^^^^
    rocznie !

    Pozdrawiam,
    PAD

  • 3. Data: 2009-01-05 15:06:35
    Od: <s...@a...pl>

    > ^^^^^^^^^^^
    > rocznie !

    Dodaj jeszcze, że od podatku, nie dochodu...

  • 4. Data: 2009-01-05 16:19:23
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Piotr A. Dybczyński pisze:
    > ^^^^^^^^^^^
    > rocznie !

    Tyko że ile to będzie miesięcznie. Z matematycznego zaokrąglania 4/5
    wynika że 46,34 ale niektóre źródła podają 46,33 zł /w tym urzędy
    skarbowe/. Jak to jest z tym? Po podzieleniu przez 12 wychodzi 46,335.
    Imo powinno być 46,34 a może było jakieś rozporządzenia MF, którego
    nie zauważyłam? Na jakiej podstawie urzędy podają 46,33.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2009-01-05 21:12:53
    Od: "szymek" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości grup
    >>> 2. miesięcznie odliczamy od dochodu kwotę 556,02 zł (kwota
    >
    > Dodaj jeszcze, że od podatku, nie dochodu...

    ah, zgadza sie oczywiście, nie wyraziłem sie precyzyjnie

    A reszta pytań?

    sz.

  • 6. Data: 2009-01-06 10:52:09
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

> [...]
    > Imo powinno być 46,34 a może było jakieś rozporządzenia MF, którego nie
    > zauważyłam? Na jakiej podstawie urzędy podają 46,33.

    Wznawiam działalność po kilku latach i chciałem zapytać, jak to teraz jest.
    Czy kwotę wolną od podatku trzeba odliczać przez cały rok po 1/12, czy można
    jednorazowo za pierwszym razem?
    I przy okazji, czy dalej pierwszego PITa muszę wysłać dopiero jak powstanie
    obowiązek podatkowy, czy trzeba wysyłać zerówki?

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-01-06 16:53:56
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-06, MariuszM <m...@T...onet.pl> wrote:

    > Wznawiam działalność po kilku latach i chciałem zapytać, jak to teraz jest.
    > Czy kwotę wolną od podatku trzeba odliczać przez cały rok po 1/12, czy można
    > jednorazowo za pierwszym razem?

    Ja w zeszłym roku odliczałem za pierwszym razem.

    > I przy okazji, czy dalej pierwszego PITa muszę wysłać dopiero jak powstanie
    > obowiązek podatkowy, czy trzeba wysyłać zerówki?

    Jak piszesz o PIT-5/PIT-5L to się nie składa.
    Po prostu się płaci zaliczki we właściwych terminach.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2009-01-06 17:52:34
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-01-2009 o 17:53:56 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Ja w zeszłym roku odliczałem za pierwszym razem.

    Bo to nie jest kwota wolna tylko kwota pomniejszająca podatek
    i jest integralnym elementem pierwszego progu skali
    - więc nie ma czego dzielić.

    > Jak piszesz o PIT-5/PIT-5L to się nie składa.
    > Po prostu się płaci zaliczki we właściwych terminach.

    + można wybrać kwartalne rozliczenia

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-01-06 20:35:12
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > Jak piszesz o PIT-5/PIT-5L to się nie składa.
    > Po prostu się płaci zaliczki we właściwych terminach.

    Jak to się nie składa?
    Nawet jak powstaje obowiązek podatkowy, czyli mam dochód większy niż kwota
    wolna od podatków, czyli muszę wpłacić zaliczkę i wtedy też nie składam PITu
    5?

    pzdr.
    Mariusz

  • 10. Data: 2009-01-06 20:40:15
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > Bo to nie jest kwota wolna tylko kwota pomniejszająca podatek
    > i jest integralnym elementem pierwszego progu skali
    > - więc nie ma czego dzielić.

    To dlaczego kolega wyżej podzielił tą kwoę przez 12?

    > + można wybrać kwartalne rozliczenia

    Zawsze rozliczałem się miesięcznie, czyli teraz jakbym chciał kwartalnie to
    zapewne do któregoś stycznia muszę wysłać jakieś pismo do US?
    Osobno za PIT i osobno za VAT?

    pozdrawiam
    Mariusz