    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzielo
    Date: Mon, 1 Aug 2005 16:35:37 +0200

    On Sat, 30 Jul 2005, hADeSik wrote:
    > ###----- w odpowiedzi na list od Łukasz Woźniakiewicz -----###
    >
    > A widziałeś gdzieś paragraf, który tego zabrania?

    Nie ma.
    Z braku zakazu nie wynika nic.
    Podobnie nie ma zakazu mordowania ludzi w znaczeniu "nie wolno
    zabijać" - jest tylko suchy zapis: "...kto zabija człowieka...".
    Z zawarcia takiej umowy mogą wyniknąć skutku uboczne - i w tym
    cały problem :(

    > Podpowiem, że szukać powinieneś w KC...

    Za to w ustawach podatkowych trzeba sprawdzić czy aby kwalifikacją
    takiego czynu będzie na pewno "umowa między dwoma osobami nie
    prowadzącymi DG" :)
    Przyznać trzeba że liberalizacja zapisów w PDoOF - przy braku JASNYCH
    regulacji stwierdzających kwalifikację takiej czynności oraz dochodu
    z niej uzyskanego (plus zapiski w VAT !) wcale nie uprościła sprawy.
    Do 2003 roku było prościej: "usługi na rzecz ludności" były DG,
    przynajmniej z p. widzenia PDoOF. Bez kombinowania.
    A "zamiar" ich wyświadczenia powodował podleganie pod VAT (był
    wyrok stwierdzający prawidłowość takiej interpretacji US).
    Oczywiście pomijając umowy zawarte z właścicielami nieruchomości
    - którzy mieli prawo do zawierania umów niemal tak jak "firmy",
    przy okazji aplikując sobie rolę płatnika.
    Czyli sprzątaczkę i ogrodnika mogli "wynajmować" mimo nie
    prowadzanie DG.

    Weź teraz rzeczony KC - i spróbuj znaleźć klasyfikację umowy
    którą zawrzesz jako OF bez DG ze mną jako wykonawcą.
    Co widzisz ? - umowę o dzieło i zlecenie.
    Nie ma sprawy. Pasuje, gra i buczy.
    Tylko że to będzie umowa potocznie określana jako "z firmą"
    - ze mną jako prowadzącym DG.
    Z p. widzenia KC nie ma ŻADNYCH regulacji wskazujących na to
    czy wykonanie owej umowy aby przypadkiej nie spowoduje konieczności
    zarejestrowania w US (do PIT i/lub VAT - choćby zwolnienia),
    zobowiązania do stanie się płatnikiem ZUS itp.
    Z tego że dwie osoby fizyczne mogą zawrzeć umowę (co zapisano
    w KC) jeszcze NIC nie wynika dla celów podatkowych (US)
    i parapodatkowych (ZUS, celnicy).

    Streszczając: jeśli "bez firmy" ale "z zamiarem" to ja bym
    chciał żeby ustawodawca raz a dobrze zapisał klasyfikację
    takiej umowy.
    Wiemy dlaczego tego nie zrobi - bo jedna trzecia firm o obrocie
    wystarczającym ledwo na jedzenie od następnego dnia przestałaby
    być "firmami" świadcząc "osobiste usługi dla ludności".
    W celu niepłacenia ZUSu rzecz jasna.
    Wniosek - należy się co najmniej bać że JEST takie ryzyko iż
    umowa zawarta między dwoma "OF niefirmami" i nie w celu
    obsługi nieruchomości zostanie uznana za DG.
    Bo inaczej to owa jedna trzecia firm już by "świadczyła osobiście
    ludności", tak jak dotąd płaciła ZUS "od zlecenia realizowanego
    osobiście niezależnie od DG".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)