    From: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło a Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego
    Date: Sun, 13 Feb 2005 23:18:14 +0100

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Darek <n...@s...pl> wystukał[a]:
    > Mam 20 lat... czyli na razie mogę spokojnie podpisywać kolejne umowy
    > o dzieło i nie muszę odprowadzać żadnych składek do ZUS ani do US
    > ani nigdzie indziej, co najwyżej pod koniec roku mogę dostać wzrot
    > podatku z US?

    Tak, ale pod warunkiem, że w VAT nie wpadniesz... o coś takiego sobie
    państwo wymyśliło: jeżeli przekroczysz pewną kwotę musisz się
    zarejestrować jako podatnik VAT-u wystawiać faktury, składać
    deklaracje...
    Najgorsze to nie wiadomo dokładnie jak to liczyć w odniesieniu do umów
    dzieł/zlecenia.
    Kwota zwolnienia od VAT-u to 10 tys Euro ale to jest limit na cały rok.
    Czyli imo na 1 dzień jest to 10tysEuro/366= 43800/366 =119,67 zł na 1
    dzień [43800 - limit w przeliczeniu na zlotowki].
    Na twoim miejscu bym pilnowała żeby kwota na umowie nie była wyższa niż
    (czas trwania umowy w dniach*119,67) - tak na wszelki wypadek.
    To jest dziwne, gdyż vat jest w odniesieniu do działaności gospodarczej
    i tam limit jest liczony na 'czas trwania sprzedaży' - a co to znaczy w
    przypadku umów dzieł/zleceń - pewnie twórcy tego sami nie wiedzą.
    Przyjmij więc, że to czas trwania umowy.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #