  • Data: 2004-12-11 16:32:15
    Temat: Re: Umowa o dzieło a VAT
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Oczywiście - IMHO zakładając liberalniejszą wersję interpretacji
    > "okresu prowadzenia sprzedaży" (że liczy się *od dnia* pierwszej
    > sprzedaży wszystkie dni, również te w które sprzedaży *nie było*)
    > - to można ów problem rewelacyjnie łatwo obejść.
    > Trzeba w dniu "rozpoczęcia czynności" (2.I jako rzeczony) wziąć
    > co najmniej 5 zł zaliczki (żeby uniknąć rozpatrywania czy VAT
    > wykazany <1 zł czyli NIEwykazywalny na deklaracji liczy się do
    > "sprzedaży" :)) !
    > Zaliczka do czynności opodatkowanych podlega pod VAT, prawda ?
> [...]

    W google znalazłem tylko jedną opinię przemawiającą za tą liberalniejszą
    interpretacją.

    "Zgodnie bowiem z ogólną regułą, limit jest tym mniejszy, im później w danym
    roku rozpoczyna się wykonywanie czynności podlegających VAT. Jeżeli zatem
    twórca podlegający 7-proc. stawce rozpocznie wykonywanie czynności
    podlegających VAT dokładnie w połowie 2004r., to - mówiąc w sposób
    uproszczony - ma do wykorzystania połowę limitu stanowiącego równowartość
    10 tys. euro."

    (Witold Modzelewski,
    http://www.bialo-czerwona.pl/index.php?a=pokaz_artyk
    ul&b=vat&id=tworcyavat
    tyle że tutaj też jest "mówiąc w sposób uproszczony")

    Z kolei w przypadku niekorzystnej dla podatnika interpretacji trudno się
    spodziewać, żeby zleceniodawcy/zarabiającemu opłacało się sporządzać na
    przykład zamiast jednej umowy za 5000 pln kilkadziesiąt umów za 120 pln
    (limit dzienny). Zatem sytuacja bez wyjścia - na umowy o dzieło można
    zarabiać najwyraźniej tylko 1000 pln rocznie (zakładając podpisywanie umowy
    co miesiąc).

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz