    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło + faktura VAT + padatek -- JAK ???
    Date: Mon, 31 Mar 2003 08:48:51 +0200

    On Sun, 30 Mar 2003, Roman Szalla wrote:

    >+ Witam wszystkich grupowiczów,
    >+
    >+ Wykonałem stronę internetową na podstawie umowy o dzieło, którą zawarłem z
    >+ moim zleceniodawcą. Niedługo będzie termin odbioru dzieła (strony).

    wKF: nie zleceniodawcą (to byłoby zlecenie !) a zamawiającym.

    >+ Czy wg obowiązującego prawa muszę :
    >+ - wystawić fakturę VAT za wykonaną pracę
    >+ - rachunek

    A to zależy czy wykonałeś jako osoba prowadząca działaność w ramach
    tej działaności, czy jako osoba fizyczna takowej działalności nie
    prowadząca.
    Podejrzewam to drugie, czyli rachunek i się odniosę przykładem.

    >+ Jeżeli tak to jak to zrobić. Jak powinna taka faktura / rachunek
    >+ wyglądać.

    Mogą mieć "swój wzór". Ale nie ma przeszkód żebyś im wystawił
    własny "papier", ich rachunkowość musi go sprawdzić bo odpowiada
    za odprowadzenie podatku.

    Przykładowo:
    [...dane osobowe, NIP, numer dowodu albo inny jakiś identyfikator...]
    "Rachunek [data] wystawiony [komu]"
    [...za co...]

    Kwota umowy: 1000 zł
    koszt uzyskania: 200 zł (lub zbierasz rachunki i na tej
    podstawie wpisujesz; rachunki trzymasz *ty* !)
    podstawa opodatkowania: 800 zł
    zaliczka na podatek: 160 zł
    kwota do wypłaty: 840 zł

    i wg uznania: "kwituję odbiór zapłaty gotówką" albo "należną
    kwotę proszę przelać na konto nr xxxxxxx w banku [nazwa]

    [...]
    >+ Kto odprowadza podatek od umowy o dzieło ? Wykonawca czy zlecający ?

    Zamawiający.

    >+ Do jakiej kwoty (około) brutto jest zwracany podatek ?

    Wyjdzie ci w przyszłym roku. To jest dochód który sumuje się
    z dochodami z umów o pracę, nieryczałtową działalnością
    gospodarczą itp.

    [...]
    >+ Czy w przypadku nie uzyskania innych dochodów w przeciągu
    >+ tego roku mogę liczyć na zwrot podatku VAT ?

    Nie VAT, nie VAT. Dochodowy ci zwrócą !

    pzdr, Gotfryd