    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa przyrzeczenia sprzedaży
    Date: Tue, 7 Aug 2007 16:03:15 +0200

    On Tue, 7 Aug 2007, Pawel Grabacz wrote:

    > Agent nieruchomości oraz notariusz znaleźli - jak twierdzą

    Kłamią.
    Nie znaleźli, wiedzieli wcześniej ;)
    AFAIK tak właśnie to działa.
    Powodem jest fakt, że sprzedaż nieruchomości ma miejsce w momencie
    podpisania notarialnego aktu *sprzedaży* i nic tego nie zmieni.
    A z kolei ustawa o podatku dochodowym nie uznaje zaliczek
    za przychód :)

    > - sposób, aby to
    > ominąć. Mianowicie zawieram z przyszłym właścicielem umowę o przyrzeczeniu
    > sprzedaży, a jednocześnie ustanawiam hipotekę na jego nazwisko na tym lokalu.

    Tłumaczę na polski, że w ten sposób nic nie omijasz.
    Dalej jesteś właścicielem nieruchomości, i jak dajmy na to spadłaby
    komuś dachówka na głowę (nie życzę, ale na czymś drastycznym trzeba
    pokazać o co chodzi) to odpowie za to właściciel, czyli... kto?
    ;)
    Tak, nieruchomość można wynająć, można dzierżawić, można dać
    w użytkowanie, również "z nadzieją sprzedaży" - i o ile dobrze
    rozumiem, nikt się w tym ostatnim przypadku nie czepia o "swiadczenia
    nieodpłatne" (bo danie w użytkowanie jest częścią CENY przyszłej
    sprzedaży).

    > W zamian za to nabywca płaci mi, jak za sprzedaż.

    Daje zaliczkę :P

    > Dzieje się to w momencie
    > podpisania aktu umowy przyrzeczenia.

    A nie, nie.
    Dopilnowanie, żeby dostać pieniądze, to osobna sprawa, nie na tę
    grupę (tylko na .prawo) i ja się nie wtykam.
    O ile wiem, robi się to hipoteką *w drugą stronę* - czyli przy
    "normalnej" sprzedaży jak kupujący nie zapłaci, to ma obciążoną
    nieruchomość.
    Jak rozumiem, w przypadku umowy przedwstępnej, powinien być
    zapis że warunkiem sprzedaży będzie *uprzednia zapłata*.

    > Czy takie postępowanie umożliwi mi nie
    > płacenie podatku dochodowego, czy też muszę czekać do następnego roku.

    Myślisz, że ten notariusz z agentem tak od czapy radzą?
    Oni tylko *nie wszystko* co najwyżej mówią :)

    > Pozdrawiam, Paweł
    >
    > P.S. Notariusz chce jeszcze, żebym w momencie podpisania umowy przyrzeczenia
    > sprzedaży, upoważnił również kupującego do podpisania aktu właściwej
    > sprzedaży w moim imieniu

    IMHO - po prostu ktoś musi być "słabiej chroniony".
    Widać uznali, że łatwiej będzie Ciebie zmiękczyć ;), ale jak na mój
    gust jeśli:
    - kupujący dostanie nieruchomość we władanie (a tym samym będzie miał
    pewność, że nie ma jakiegoś numeru z "chwilowo nieobecnym lokatorem")
    - umowa zobowiazująca jest podpisana
    ...to owo upoważnienie może być lekkim nadmiarem.
    Trzeba pamiętać, że jak się kogoś upoważnia to odpowiada się za to,
    co on *w imieniu upoważniającego* i *w zakresie upoważnienia* namiesza.

    IMVHO - przesada.
    Ale o to pytaj na grupie .prawo, to już nie .podatki :)

    pzdr, Gotfryd