    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa z płatnością w ratach
    Date: Thu, 15 Feb 2007 14:41:32 +0100

    gonia napisał(a):
    > jeżeli tak uzgodniono w umowie to tak
    W umowie ustalono jedynie, że rozliczenia są na podstawie faktur VAT,
    czyli muszę fakturę wystawić, żeby jakieś pieniądze dostać :)

    > zmierzam do tego, że jeżeli po skończeniu I etapu otrzymasz całość za I
    > etap, to w dalszym ciagu będziesz miał zaliczkowaną jakąś kwotę do
    > przodu. Czyli ta zaliczka, ponieważ pomniejszy zapłatę za ostatni etap,
    > będzie opodatkowana dopiero po wystawieniu faktury za ostatnią część
    > zlecenia. Do tego czasu, z tego co zrozumiałam, pozostaje cały czas
    > zaliczką, która zgodnie z przepisem nie podlega opodatkowaniu
    Czy w związku z tym muszę na fakturach wystawianych po zakończeniu
    pierwszego i drugiego etapu zaznaczać, że została pobrana zaliczka? Coś
    takiego gdzieś wyczytałem, tzn. o obowiązku wymieniania na kolejnych
    fakturach (przed wystawieniem końcowej) numerów faktur zaliczkowych, a
    jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak taka faktura miałaby wyglądać.

    Załóżmy, że umowa jest na 10000+VAT=12200 PLN
    1. Dostajemy zaliczkę: 3000+VAT=3660, wystawiamy fakturę nr 1/2007,
    odprowadzamy tylko VAT.
    2. Po jakimś czasie dostajemy drugą zaliczkę: 4000+VAT=4880, wystawiamy
    fakturę nr 2/2007, wpisując na niej (gdzie?) że wcześniej pobrano
    zaliczkę 3000+VAT i wystawiono fakturę zaliczkową nr 1/2007,
    odprowadzamy tylko VAT.
    3. Wywiązujemy się z umowy
    - wystawiamy fakturę końcową (czyli jak rozumiem zaznaczamy w treści, że
    jest końcowa): 3000+VAT=3660, odprowadzamy VAT oraz zaliczkę na podatek
    ale od kwoty 10000, a nie od kwoty na fakturze, czy też może:
    - wystawiamy fakturę końcową (zaznaczamy, że jest końcowa):
    10000+VAT=12200, ale zaznaczamy, że pobrano zaliczki w wysokości
    7000+VAT=8540, w związku z czym odprowadzamy zaliczkę na podatek od
    kwoty 10000, oraz VAT w odpowiedniej wysokości 2200-1540, czy może robi
    się to jeszcze jakoś inaczej?

    > Tu nie chodzi o bezpieczeńśtwo tylko o moment powstania obowiązku
    > podatkowego.Jeżeli chcesz opodatkować każdą otrzymaną kwotę, masz prawo,
    > nikt głowy z tego powodu ci nie urwie.
    Jeśli zaliczkę na podatek odprowadzę wcześniej, to zapewne masz rację.
    Jeśli jednak bym się spóźnił, np. zakładając (być może niesłusznie) że
    wszystkie faktury to zaliczki i płacąc podatek dopiero po wystawieniu
    końcowej, to pewnie nie byłoby już tak różowo :-)

    Maciek