    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa z płatnością w ratach
    Date: Thu, 15 Feb 2007 17:12:56 +0100

    gonia napisał(a):
    > ale weź pod uwagę, że masz określone terminy, kiedy możesz te fakturę
    > wystawić - po ukończeniu każdego etapu. Czyli wystawiasz za coś, co już
    > zrobiłeś - np instalacja programu na serwerze - jak dla mnie, jest to co
    > prawda część zlecenia, ale niejkao samodzielna. Mógłbyś mieć osobną
    > umowę na sam serwer, osobną na każdą końcówkę w sieci. Jest to część
    > pracy możliwa do odbioru - dlatego wydaje mi się, że możemy mówić o
    > częściowym wykonaniu usługi
    Oczywiście. W umowie jest termin zakończenia pierwszego etapu i po tym
    terminie (jeśli wszystko zostanie zrobione) mam wystawić fakturę.

    > jeżeli uznasz, że są to zaliczki, to tak. Ale wtedy nie będzie to
    > podlegało podatkowi dochodowi. Jeżeli uznasz, że jest to zapłata za
    > częściowe wykonanie usługi - moim zdaniem nie, ale pewnie ile osób tyle
    > interpretacji. Ja stoję na stanowiku, że nie jest to zaliczka, tylko
    > wykonanie jakiegoś etapu zlecenia, które stanowi samo w sobie już usługę
    > - jak wspomniano obok - reszte pracy ktoś inny jest w stanie dokońćzyć
    > bez nadmiernego wchodzenia w szczególy czy też rozpoczynania jej na nowo.
    Jasne - po pierwszym etapie istnieje tak na prawdę możliwość zerwania
    umowy i kontynuowanie prac przez inny podmiot - stąd także podział na
    etapy i zapłata po zakończeniu danego etapu.

    > Co do zaliczki początkowej - stanowi ona podstawę opodatkowania
    > podatkiem VAT, ale nie podatkiem dochodowym - i jest ona do rozliczenia
    > i wykazania jako zaliczka tak, jak wspominasz o tym sam. Ale tylko ta
    > pierwsza zaliczka.
    Czyli taka zaliczka nie pojawia się w KPiR, a jedynie w rejestrze
    sprzedaży VAT?

    > róznie są wystawiane takie faktury: niektórzy wystawiają korekty do
    > wszystkich wczesniejszych faktur, a końcową fakture wystawiają w pełnej
    > wysokości. Inni wystawiają na całość w 1 pozycji, w pozostałych minusują
    > wcześniejsze zaliczki. Jeszcze inni wystawiają tylko na pozostałą do
    > zapłaty kwotę,jako ostateczne rozliczenie zlecenia, usługi czy czegos
    > tam, a pod spodem wypisuja wszelkie wcześniejsze zaliczkowe faktury - i
    > tak chyba jest najsensowniej -> dla mnie, uważam, że od strony
    > podatkowej i tak na jedno wyjdzie.
    No właśnie mam problem, którą formę wybrać, chociaż chyba ostatnia
    wymieniana jest prawidłowa. Tylko jak to ma prawidłowo wyglądać? Te
    zaliczki wpisuje się jako kolejne pozycje na fakturze, czy po prostu
    jako dłuuugą nazwę usługi, no i co formalnie trzeba tam wpisać (tylko
    numery faktur zaliczkowych, czy też jakieś kwoty, odprowadzony wcześniej
    VAT itp itd)?

    Przykładowa faktura końcowa:
    - pozycja 1
    Nazwa usługi: Usługa xxx - faktura końcowa
    Cena netto: 3000 PLN
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 660 PLN
    Wartość brutto: 3660 PLN
    - pozycja 2
    Nazwa usługi: Zaliczka 1/2007
    Cena netto: 3000 PLN (zapłacone wcześniej)
    Stawka VAT: 22% (taka stawka?)
    Kwota VAT: 0 PLN (zapłacone i odprowadzone wcześniej)
    Wartość brutto: 3000 PLN
    - pozycja 3
    Nazwa usługi: Zaliczka 2/2007
    Cena netto: 4000 PLN (zapłacone wcześniej)
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 0 PLN (zapłacone i odprowadzone wcześniej)
    Wartość brutto: 4000 PLN

    Czyli łącznie:
    Netto: 10000 PLN
    VAT: 660 PLN
    Do zapłaty: 3660

    czy może faktura ma wyglądać tak:
    - pozycja 1
    Nazwa usługi: Usługa xxx - faktura końcowa, pobrane zaliczki: 1/2007
    3000 PLN + VAT 660 PLN , 2/2007 4000 PLN + VAT 880 PLN
    Cena netto: 3000
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 660
    Wartość brutto: 3660

    W tym drugim przypadku oczywiście trzeba się dokładnie przyjrzeć
    fakturze, żeby właściwie zaksięgować ją w KPiR, bo trzeba ją wpisać jako
    10000 PLN + VAT 660 PLN.

    > Co najwyżej odsetki zostałyby ci naliczone, o ile komuś przy takich
    > kwotach chciałoby się w to bawić. Jeżeli zostanie to wykazane w księgach
    > do opodatkowania - ni emozna Cie będzie za to okarać, taka jest
    > zazwyczaj praktyka. W tym przypadku ni ebęziemy mieli zaniżenia podstawy
    > opodatkowania jako takiej, a jedynie przesunięcie w czasie obowiązku
    > podatkowego.
    > Co do rozpoznania kiedy pojawia sie obowiązek podatkowy - tylko ty
    > jestes władny mając w łapkach umowę. Ja stwaiam na częściowe wykonanie
    > usługi;-)
    Jednak w przypadku kontroli przed wykonaniem usługi, a po pobraniu
    takich "zaliczek" można by mi już chyba zarzucić zaniżanie podstawy
    opodatkowania, bo zaliczki pojawiałyby się jedynie w ewidencji VAT, a
    nie w KPiR.

    Maciek