  • 1. Data: 2003-03-14 16:52:32
    Temat: Umowa zlecenia
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Art. 30.
    1. Dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    z następujących źródeł przychodów nie łączy się z dochodami (przychodami) z
    innych źródeł i pobiera się od nich, z zastrzeżeniem art. 52a, podatek w
    formie ryczałtu:
    3) od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli kwota należności
    określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie
    przekracza 146 zł - w wysokości 20% przychodu,
    Art. 13.
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10
    ust. 1 pkt 2, uważa się:
    8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło,

    To taki wstęp :)
    A teraz....jak wygląda podatek od umowy zlecenia, jeśli zawarta została na
    czas przypuśćmy 6 miesięcy i określone jest w niej, że zleceniobiorca będzie
    co miesiąc otrzymywał kwotę "wynagrodzenia" 150 zł brutto.
    W ustawie napisane jest "jeżeli kwota należności określona w UMOWIE (...)
    nie przekracza 146 zł. Co należy rozumieć przez Umowie, czy może chodziło tu
    o wyłącznie drobne zleconka, czyli sporadycznie niewielkie kilkudniowe
    "działania" ? A z drugiej strony to kto zabroni stanowić taką a nie inną
    kwotę za wykonane zlecenie?
    Agata

  • 2. Data: 2003-03-14 19:10:42
    Temat: Re: Umowa zlecenia
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > co miesiąc otrzymywał kwotę "wynagrodzenia" 150 zł brutto.
    > W ustawie napisane jest "jeżeli kwota należności określona w UMOWIE (...)

    Myślę, że w tym przypadku kwotą określoną w umowie będzie 900 zł / 150 x 6/ (chociaż
    może jednak się mylę)...

> [...]
    > o wyłącznie drobne zleconka, czyli sporadycznie niewielkie kilkudniowe
    > "działania" ? A z drugiej strony to kto zabroni stanowić taką a nie inną

    Nie rozumiem. A czy ktoś zabrania ???????????
    Można w naszym kraju zawrzeć umowę-zlecenie nawet na 5 zł.

    Zresztą nie wiem do czego zmierzasz, bo jeśli chcesz kombinować tak, że od UZ poniżej
    146 nie będziesz płacić podatku, to się mylisz: Art 30 updof mówi bowiem:

    Art. 30. 1. (137) Dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej z następujących źródeł przychodów nie łączy się z dochodami (przychodami) z
    innych źródeł i pobiera się od nich, z zastrzeżeniem art. 52a, podatek w formie
    ryczałtu:
    (...)
    i punkt 3:
    od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli kwota należności określona w
    umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 143 zł - w
    wysokości 20% przychodu,
    A zatem umowa na ponizej 146 to kompletna kicha. Pobierane jest 20 % ryczałtu bez
    uwzgledniania KUP, a poniewaz nigdzie sie tego nie uwzglenia w zeznaniach to nie
    mozna nawet tej kasy odzyskac w rozliczeniu rocznym. A jeszcze ZUS trzeba zaplacic.

  • 3. Data: 2003-03-15 14:13:28
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > Myślę, że w tym przypadku kwotą określoną w umowie będzie 900 zł / 150 x
    6/ (chociaż może jednak się mylę)...
    A masz tu na myśli to, że po 6 miesiącach dostanie pieniądze i w tym jednym
    miesiącu rozliczymy się z US i ZUS?
    No właśnie jest to takie niejednoznaczne, bo jak to się ma do umów zlecenie,
    np na czas nieokreślony - przecież taki pracownik dostaje co miesiąc
    pieniądze czyli co miesiąc należy rozliczyć się w US i ZUS. I przypuśćmy, że
    jeden dostaje 150 zł brutto a drugi 600 brutto. Czy temu pierwszemu będziemy
    odprowadzali 20% zryczałtowanego podatku bez KUP a drugiemu "normalnie" ?

    > Nie rozumiem. A czy ktoś zabrania ???????????
    To było pytanie retoryczne.

    > Zresztą nie wiem do czego zmierzasz, bo jeśli chcesz kombinować tak, że od
    UZ poniżej 146 nie będziesz płacić podatku, to się mylisz:
    Nie nie, wcale do tego nie dążę. Nie potrafię po prostu schować tych "dwóch"
    różnych umów do konkretnej szuflady.
    Agata

  • 4. Data: 2003-03-15 18:28:07
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Agata" <s...@o...pl> wrote in message
    > została na
    > będzie

    Ja taką umowę miałem, płatną prze ileś tam miesięcy.
    Pit był wystawiony tak jakby to było ileś tam umów oddzielnie.
    Nie wiem tylko jak z umowami, gdy miesięczna kwota podpada pod podatek
    ryczałtem.

  • 5. Data: 2003-03-15 21:39:43
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Użytkownik "KK" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > "Agata" <s...@o...pl> wrote in message
    Zły przykład dałam, oczywiście chodziło mi o kwotę niższą niż obecnie 146
    zł.

    > Ja taką umowę miałem, płatną prze ileś tam miesięcy.
    > Pit był wystawiony tak jakby to było ileś tam umów oddzielnie.

    Ale ogólnie umowę wypisaną miałeś jedną? Czy w takiej umowie napisane jest,
    że będzie ona trwac określony czas?

  • 6. Data: 2003-03-16 07:23:58
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Agata" <s...@o...pl> wrote in message
    > Ale ogólnie umowę wypisaną miałeś jedną? Czy w takiej umowie napisane
    jest,
    > że będzie ona trwac określony czas?

    Jedną.
    1 .Zawarta w dniu ....
    2. Przygotowany materiał zostanie dostarczony do dnia ....
    3. Wynagrodzenie ustala się na kwotę xxx zł płatną po yy złotych przez zzz
    miesięcy.

    Ponieważ było płacone jeszcze inaczej niż w umowie to po zaokrągleniach na
    pit-11 (brutto) widzę, że każda wypłata w miesiącu była ubruttowiana i suma
    tych brutto wylądowała na pit-11.
    W efekcie brutto na pit różnie się o 40 gr od brutto na umowie. Netto, czyli
    to co miałem dostać do ręki wyszło ok.

  • 7. Data: 2003-03-16 15:23:21
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-Działyński)

> [...]
    > 2. Przygotowany materiał zostanie dostarczony do dnia ....
    > 3. Wynagrodzenie ustala się na kwotę xxx zł płatną po yy złotych przez zzz
    No to dla mnie, jak byk, kwotą o której mowa w updof jest xxx.

  • 8. Data: 2003-03-16 16:10:38
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > No to dla mnie, jak byk, kwotą o której mowa w updof jest xxx.

    Niby tak ale mnie zastanawia ten wyraz w ustaiwe. Jest napisane wyraźne od
    umowy (jednej) a suma sumerum cała umowa będzie opiewać na kwotę wyższą niż
    to xxx w ustawie
    Agata