    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa zlecenie
    Date: Wed, 8 Mar 2006 22:17:25 +0100

    On Wed, 8 Mar 2006, Adamski wrote:

    > Male pyatnko, a faktycznie dwa.
    > 1 - Czy umowa zlecenie musi byc podpisana przez strony? Czy moze wystarczy
    > upowaznienie zleceniobiorcy do wystawiania umów zlecenia bez jego podpisu

    A co z tą umową chcesz zrobić ?
    Przedstawić przed sądem ?
    "Wysoki sądzie, tu jest upoważnienie do zawierania umów które
    zleceniobiorca mi dał, kazałem mu postawić piramidę na
    wzór Cheopsa a on teraz się uchyla", tak ?
    No był niedawno wyrok uznający że jak ktoś podpisał upoważnienie
    do wystawiania f-r bez podpisu (teraz podpisu nie trzeba, ale
    zakazu podpisywania nie ma!) to taką fakturę można uznać za
    podpisany dokument do postępowania uproszczonego (czy jak mu tam,
    składa się papiery i sąd wydaje wyrok bez rozprawy) a podpisujący
    upoważnienie sam jest sobie winien że upoważnił.

    > 2 - Czy rachunek do takiej umowy musi byc podpisany, czy moze tez wystarczy
    > upowaznienie.

    To zależy.
    Zależy od punktu siedzenia ;)
    Jak zleceniodawca chce rachunek wpisać w koszt to przepisy regulują
    co ma być na dokumencie księgowym - "chyba że są przepisy szczególne".
    Dla rachunku AFAIK przepisów szczególnych (tak jak dla f-r) nie ma,
    no to wychodzi że podpis ma być.
    Inaczej mówiąc: IMO rachunek nie musi być podpisany (a przynajmniej nie
    w każdym przypadku), zapłacić można, ale wtedy wątpliwe jest uznanie
    go za koszt podatkowy.
    Pozostaje pytanie czy skuteczne będzie udzielenie *pełnomocnictwa*
    do podpisywania rachunków - komukolwiek.
    IMHO tak się da - czyli że rachunek zostanie *podpisany* przez
    pełnomocnika.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)