    From: c...@r...com (ChrisS)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Upoważnienie biura do podpis. deklaracji ZUS
    Date: 10 Sep 2002 13:58:57 +0200

    From: "Maddy" <m...@i...pl>

    IMO samo zgłoszenie nie stanowi jeszcze pełnomocnictwa. Zauważ, że wpisujesz
    "dane o biurze rachunkowym". Czyli w biurze, którego dane zgłoszono
    powinna być osoba, której płatnik udzielił pełnomocnictwa. Co więcej,
    dla porządku odpis pełnomocnictwa należałoby złożyć w ZUS.

    [...]
    > Ale teoretycznie nie dotyczy to PIT-5.
    > Był niedawno artykuł na ten temat w biuletynie gorzowskim.
    > konkluzja było, że deklaracje podatkowe od podaków "osobistych", np.
    > PIT-5 może podpisywac tylko podatnik i nie może na nikogo tego
    > obowiązku scedować.
    [...]
    Artykułu nie czytałem, ale:
    Ordynacja podatkowa:
    "Art. 136. Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter
    czynności wymaga jej osobistego działania.
    Art. 137. § 1. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca
    pełną zdolność do czynności prawnych.
    § 2. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone
    ustnie do protokołu.
    § 3. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony
    odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy
    może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.
    § 4. W zakresie nie uregulowanym w § 1-3 stosuje się przepisy prawa
    cywilnego."

    Z drugiej strony, jeśli mogę ustanowić pełnomocnika praktyczne "do
    wszystkiego" (łacznie ze sprzedaża/nabyciem nieruchomości czy w
    postępowaniu
    karnym), to dlaczego akurat przy PIT-5 "charakter czynności" wymagałby
    osobistego działania ?

    > Ok, akurat w tej sprawie USy poszły podatnikom na rękę, ale dobrze

    W związku z powyższym US nie robi_żadnej_ łaski przyjmując do wiadomości
    i _akceptując_ fakt ustanowienia pełnomocnika posiadającego _pełne_
    umocowanie do reprezentowania podatnika w sprawach podatkowych.

    Pozdrawiam
    ---
    ChrisS
    Krzysztof Sudoł