    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Usługi dla UE i brak konieczności wyrabiania NIPu UE?
    Date: Thu, 29 Jul 2004 20:57:09 +0200

    On Thu, 29 Jul 2004, Tomek Niedbała wrote:

    >+ Użytkownik "WWWojtas" <omeganetN-O@S-P_AMpoczta.onet.pl> napisał
    >+ >. To ciągle są usługi czy nie są to
    >+ > przypadkiem "produkty"?
    >+
    >+ Usługa pozostaje usługą..dlaczego miałaby się nagle "zamienić" w towar ?

    Hm... IMHO zależy co jest "przekazywanym tworem".
    <uwaga, dywaguję !>
    Akurat najbardziej obrazowym "tworem" jest mur lub zespół murów
    nazywany czasem budynkiem lub budowlą :), aczkolwiek jest nieprawidłowy
    z p. widzenia klasyfikacji rodzaju umów: roboty budowlane nie są
    "inną usługą" w rozumieniu K.C. :), stanowią osobno opisany
    rodzaj umowy.
    Niemniej - trzymając się tego nieprawidłowego przykładu możemy mieć
    do czynienia ze sprzedażą "towaru" pt. "zamontowane okno", jak
    i usługi pt. "montaż okna".
    Owo porównanie jak wiesz nie jest przypadkowe: powyższy punkt
    siedzenia :) różnych podmiotów skutkował niedawno sporą burzą
    (z objaśnieniami MF) zdaje się niezbyt jasno skończoną: bo
    dla mnie wniosek że producent okna nie wykonuje "usługi"
    (a ściślej: roboty budowlanej) kiedy jednocześnie podmiot
    trzeci robiąc DOKŁADNIE TO SAMO ją *wykonuje* jest absurdem,
    no ale ja kwalifikacji MF nie mam ;>

    W opisanym przypadku również mamy z takim przypadkiem, iż
    "zamówienie" opiewające na usługę skutkuje powstaniem "czegoś":
    strony www lub grafiki.
    To "coś" jest niematerialne więc nie jest "rzeczą" w rozumieniu
    przepisów, ale IMO spełnia jak najbardziej wymogi zaliczenia
    do WartościNiematerialnejIPrawnej (akurat dla nas mogłoby być
    "lub" zamiast "i" coby dyskusję skrócić :)), dalej WNiP.

    Teraz sprowadzając pytanie do problemu "czy montaż okna może
    być usługą" stajemy przed problemem określenia czy to "coś"
    co sprzedajemy jako "stronę www z grafiką" *może* być *tylko*
    usługą ?
    Po stronie przeszkód żeby tak uznać IMHO stoi co najmniej
    jeden twór ustawodawcy, nazywa się toto "prawo autorskie" !

    Otóż autor "utworu" ma niezbywalne prawa osobiste.
    Do *czego* to będą prawa ?

    Widzę problem w uznaniu iż będą to prawa "do usługi" :)

    Oczywiście jeśli dodam że owe "problemy" wiążą się z jakością
    prawa - głównie niepotrzebnymi *ograniczeniami* klasyfikacji
    przez podatnika - będzie czystą retoryką. Z tego punktu widzenia
    czyjś pomysł "podatek VAT płaci się w państwie dowolnie
    wybranym" :) wyglądałby na rewelację (no i prowadził do pożytecznej
    dla podatników konkurencji podatkowej państw Unii ;> !)

    <koniec dywagacji>

    Podsumowując: jak dla mnie wcale nie jest jasne i oczywiste czy
    kiedyś (za 4 lata na przykład) jakiś urzędnik nie zapyta
    wwwojtasa tak jak on to uczynił - a na próbę obrony nie
    wyciągnie argumentacji podobnej do mojej.
    Albo jakiejś jeszcze zupełnie innej, z której jeszcze nie
    zdajemy sobie sprawy, może nikt JESZCZE nie zdaje sobie sprawy
    co można wydedukować z "naszych" ustaw... :(

    Zaznaczam iż moje zastrzeżenia powyżej są znacznie słabsze jeśliby
    próbował ktoś je odnieść do K.C. wprost (celem prowadzenia wnioskowania
    "czy wolno zawrzeć autorską umowę zlecenia") - a to dlatego iż
    wg. K.C. zasady umowy zlecenia stosuje się do "innych umów", więc
    niejasna z p. widzenia klasyfikacji umowa "o coś z charakterem
    usługi" jak najbardziej się łapie :)
    To tak przezornie, nim mnie ktoś dopadnie że wyrażałem opinię
    iż może istnieć umowa "autorska zlecenia" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)