    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Użyczenie części lokalu mieszkalnego na biuro
    Date: Tue, 9 May 2006 14:56:56 +0200

    On Tue, 9 May 2006, Sebel wrote:

    > Witam,
    >
    > czy konieczna jest umowa użyczenia lub najmu części lokalu mieszkalnego na
    > biuro dla spólki cywilnej, jeżeli jeden ze wspólników jest właścicielem
    > mieszkania, w którym miałoby być biuro

    W sumie bardziej pomarudzę i namieszam niż pomogę :) ale... ale koncept
    "wynajęcia biura od wspólnika" (bądź użyczenia) kładzie się sam na
    łopatki metodą skomplikowania sobie życia.
    Kilka lat temu były "w prasie" rozważania co do których podstawności
    nie mam zastrzeżeń, streszczenie:
    - S.C. dla podatku dochodowego nie jest podatnikiem
    - podatnik (wspólnik) nie może zawrzeć umowy sam ze sobą
    - przepisy o wpisywaniu do KPiR nie są nadrzędne nad ustawą podatkową

    Wniosek: przy "najmie" S.C. powinna wpisać kwoty do KPiR, po czym
    *po podziale* (przychodów i kosztów, być może zależnie od zysku
    lub straty) wynik z KPiR przypadający na konkretnego wspólnika
    wypada... skorygować! O kwotę najmu której wspólnik sam sobie nie
    płaci i która "w stosownej częsci" przypada tylko na wspólników.
    Przy użyczeniu jest jeszcze ciekawiej: wspólnicy mają przychód
    z bezpłatnego korzystania ("bo dlaczego by nie"), zaś koszty
    w tej części nie wpadają ani "na nich" ani na prowadzącego DG
    (w przepisie jest "a wydatki nie stanowią kosztów uzyskania")
    więc do korekty.

    > i wyraża na to zgodę - np. w postaci
    > faktu podpisania umowy spółki, w której jako adres biura jest adres
    > mieszkania wspólnika?

    A to może on WNOSI do spółki lokal bądź np. prawo do jego używania?
    Uwaga: gdybam ;)
    Ale ani nie mam konceptu jak ująć w majątku S.C. taki "wkład", ani
    nie są oczywiste konsekwencje prawne takiego "ujęcia" (w razie
    np. zadłużenia S.C. - tak patrzę pod kątem ew. egzekucji *prawa do
    korzystania z lokalu* w razie jakby S.C. miała jakieś długi, nie
    wiem czy to możliwe).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)