    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Użyczenie części lokalu mieszkalnego na biuro
    Date: Wed, 10 May 2006 10:04:56 +0200

    On Tue, 9 May 2006, Sebel wrote:

    > Czytam po raz siódmy i ledwo łapię...będę miał ryczałt więc na razie nie
    > będę nic korygował...brr

    Mi wychodzi że będziesz :]
    A szpece od doradztwa podatkowego pisujący w gazetach nad tym
    się łamali, wnioski wyciągając logiczne ale wcale nie oczywiste
    i nie 100% pewne. Więc... traktuj dyskusję jak dyskusję właśnie!

    > Ale wracając do użyczenia - jak to zrobić? Wystarczy jak wspólnicy określą
    > sobie 30zł/miesiąc przychodu i do PITa wpiszą 360 zł na koniec roku?

    Ale przecież dla spółkie przychody ujmuje się *łącznie*, prawda?
    Rozporządzeń o ryczałcie na codzień nie czytam, ale podejrzewam że
    coś w stylu podobnym do KPiR tam jest...
    I w tym problem: jeden przepis (o wpisywaniu przychodu) dotyczy
    dokumentów SPÓŁKI, drugi (rozumienie umowy wg Kodeksu Cywilnego)
    wyklucza wspólnika z zawierania "umowy z samym sobą".
    Więc trzeba by wpisać, *podzielić* (wg zasad obowiązujących
    w spółce) i *skorygować* w momencie wpisywania do PIT - bo PIT
    pod ustawę podatkową podlega ale pod rozporządzenie dotyczące
    czy to KPiR czy dokumentacji ryczałtowej już nie, więc tu
    jest miejsce w którym powinna się owa odrębność podatnika
    ujawnić.
    Absurd? A co ja za to mogę ;)

    > No ale
    > jeśli mają przychody z tytułu korzystania z majątku obcego to czy spólka nie
    > powinna rozszerzyć działalności o odpowiedni wpis?

    IMO - nie.
    To są "przychody uboczne", tak samo jak odsetki bankowe czy na
    przykład odszkodowanie: nie należą się dlatego że ktoś się w ramach DG
    o nie stara, tylko że "tak wyszło" :)

    > A jaki wtedy podatek mam
    > zapłacić od tych 360 zł? - jesli spółka będzie ryczałtowa...

    IMO - zaliczy się do przychodów w tej samej kategorii (i stawce)
    do której zalicza się najem. Może jakiś ryczałtowiec napisze
    ile to jest :)

    A co do samej zasady - to będzie IMO taka sama jak na KPiR bo
    ustawa o podatku ryczałtowym wprost odwołuje się do zasad ogólnych:
    +++
    1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne
    oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu,
    podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym
    charakterze.
    Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze
    i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów,
    stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
    ---

    [...]
    > Aha.. czyli jesli najem to będzie np. 100 zł/miesiąc a spółka będzie miała
    > dług 10.000 zł to w przypadku egzekucji ktoś ze ze mną zamieszka na 100
    > miesięcy?

    To miałem na myśli :]
    Nie wiem czy możliwe, ale na 1. rzut oka wykluczyć nie można.

    > Zaczyna mnie to wkurzać - co więcej, nie jestem właścicielem mieszkania
    > tylko spadkobiercą, który jeszcze do hipoteki nie jest wpisany...

    A to już całkiem... a przynajmniej stwierdzenie nabycia spadku jest?
    Art. 1027 Kodeksu Cywilnego, zajrzyj.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)