    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Uzyczenie czy wynajem?
    Date: Sat, 21 Oct 2006 10:00:07 +0200

    On Sat, 21 Oct 2006, Grzegorz wrote:

    > ale w tym przepisie (art. 16 ust. 2 updof) właśnie o ten katalog, który
    > pominąłeś, nazywając go długo listą, chodzi.
    > Nie ustala się wartości czynszowej oddanej do używania nieruchomości lub jej
    > części, a wydatki związane z tą nieruchomością nie stanowią KUP, tylko i
    > WYŁĄCZNIE przeznaczenia jej na jeden z celów wymienionych w tym przepisie.

    Raczej traktuję owa listę jako całosc - razem z "albo" przed nia.
    Acz przyznaję że jest ćwiek :] - z "własnymi potrzebami". Nie okreslono
    o jakich "własnych potrzebach" mowa, a przyjęcie że gospodarcze również
    prowadziłoby do absurdu (chyba że jest przepis szczegółowy, ale teraz nie
    mam zdrowia szukać :)).

    > I powiem dalej:
    > Art. 14 ust. 2 pkt 8 updof wyłącza przedmioto z przychodów wartości świadczeń
    > w naturze otrzymanych od osób należących do I i II grupy podatkowej wg
    > przepsiów o podatku od spadków i darowizn.
    > Więc dla mnie to nie jest przychód, prawda?

    Nie jest, IMO zdecydowanie.
    W przypadku użyczenia nieruchomości mamy IMO dwa zwolnienia naraz: to
    z art.14.2 oraz to z art. 16.2, bo i tak "wartość czynszowa" wynosiłaby
    zero (IMO 16.2 nie przestaje być przepisem szczegółowym), a przecież
    to *ta* wartość byłaby przychodem.

    > Więc nie włączam do do KPiR, prawda?
    > Ale wydatki ponoszę.

    Ponosisz. Mam rozumieć, że te dwa zdania czyta się razem, czyli
    "nie włączam do KPiR acz ponoszę", czyli to co w PK nazywa się "NKUP"? ;)
    Dowcpikuję :) ale przypadkiem zabrzmiało zgodnie z 16.2!

    > I jeszcze jedno. Kosztem jest wszysko, co służy osiągnięciu przychodów.

    ...i nie jest wyłaczone przepisem szczegółowym.
    Jeśli istnieje przepis nie niższej rangi (znaczy co najmniej ustawa,
    bo przepis o KUP jest ustawowy) i określający wyjątek, to wypadnie
    go honorować :]
    I w takiej roli (przepisu szczegółowego) widzę owo wyraźne "nie są
    kosztem uzyskania" z cytatu.

    > Aby
    > osiągnąć przychów z działalności gospodarczej, muszę mieć siedzibę (vide:
    > ustawa o swobodzie...).

    IMO tu ustawodawcy brakuje jednolitości w pisaniu.
    OF ma "miejsce zamieszkania" a nie "siedzibę". Określa to dość jasno
    Kodeks Cywilny, wskazana przez Ciebie ustawa sama odwołuje się w taki
    sposów do "siedziby": "oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca
    zamieszkania". Rzuć np. okiem na art. 5 definiujący "osobę zagraniczną"
    Jak na mój gust, używanie w różnistych drukach pojęcia "siedziba
    przedsiębiorcy" jest nieścisłe - zawsze powinno być "siedziba lub
    miejsce zamieszkania".
    Zaś podejrzewam, że możesz mieć na myśli "miejsce wykonywania DG" :),
    w owej ustawie jest nawet coś takiego jak "główne miejsce wykonywania" :)
    No i dochodzi "miejsce przechowywania ksiąg". Ale one nie są ściśle
    rzecz biorąc "siedzibą".

    > Gdy ją juz mam, podlegam obowiązkowi podatkowemu z ustawy o podatku
    > od nieruchomości.

    Może odejdźmy od rozważań pt. "miejsce zamieszkania czy miejsce
    prowadzenia DG".
    Dobra, podatnik ma miejsce prowadzenia, związane z DG, nie mam pytań.
    Problemem jest fakt że korzysta z niego na mocy użyczenia.
    Teraz dochodzimy do miejsca w którym właściciel ma określony podatek
    do zapłacenia, i piszesz że nie:

    > 2003 r., powiedziano, że podatnikiem jest POSIADACZ (zależny i niezależny).

    A tu żeś mnie zażył.
    Ale mi się jedna rzecz mocno nie zgadza: wynika z niej że to *najemca*
    lokalu powinien być podatnikiem podatku od nieruchomości.
    Widziałeś jakiegoś najemcę mieszkania który *sam płaci podatek*?
    A w myśl Twojego opisu - tak powinno być (a nie żeby go miał wliczony
    w czynsz). Hm...

    pzdr, Gotfryd