    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Uzyczenie czy wynajem?
    Date: Sat, 21 Oct 2006 11:32:35 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Czy sugerujesz może, że owe koszty następnie uznajesz za koszty uzyskania
    > przychodu? Po prawdzie stwierdzenie literalnie dotyczy czego innego (i dla
    > mnie zrozumiałe jest, że płacisz wszystkie opłaty, bo jakby rodzice nie
    > dość że użyczyli to jeszcze mieli dokładać mogliby nie wpaść w zachwyt).
    > Ale pytam w kontekście cytatu:
    > +++
    > 2. Jeżeli wła?ciciel nieruchomo?ci używa jej na własne potrzeby lub
    > potrzeby członków rodziny albo [...dłuuuga lista...] nie ustala się
    > warto?ci czynszowej tej nieruchomo?ci lub jej czę?ci, a wydatki
> [...]

    no .........ogólnie to ja jednak podzielam inne zdanie, co do kosztów -
    może niekoniecznie dotyczących akurat w tym przypadku tej sytuacji, ale
    chyba mowa ogólnie o uzyczeniu i kosztach związanych z prowadzoną
    dzialalnością? jedyne co pasuje to ten podatek od nieruchomości, tak
    naprędce znaleziona interpretacja
    chyba że, pisząc o kosztach, masz na myśli amortyzację, to podzielam zdanie

    Informacja Urzędu Skarbowego w Głogowie

    z dnia 3 stycznia 2005 r.

    PD.I/415-46/04

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest współwłaścicielem
    nieruchomości, w skład której wchodzi m.in. budynek biurowo-magazynowy,
    wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Podatnik użyczył tę
    nieruchomość szwagrowi, który wykorzystuje te pomieszczenia dla celów
    własnej działalności gospodarczej, przy czym żadna ze stron umowy nie
    dokonuje odpisów amortyzacyjnych od użyczonej nieruchomości. W umowie
    użyczenia zawarty jest punkt z którego wynika, iż biorący nieruchomość w
    użytkowanie ponosi koszty eksploatacji tej nieruchomości. Jednocześnie
    notą księgową podatnik obciąża szwagra kwotą zapłaconego podatku od
    nieruchomości. Podatnik zapytuje czy prawidłowo uważa, że:

    - po żadnej ze stron umowy użyczenia nie występuje przychód, ponieważ
    nieruchomość użyczona jest członkowi rodziny do prowadzonej działalności,

    - wydatek jakim jest podatek od nieruchomości, nie jest wymieniony w
    art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem kwota
    zapłaconego przez podatnika podatku stanowi koszt uzyskania przychodu,
    natomiast kwota podatku zwrócona przez szwagra jest przychodem
    podlegającym opodatkowaniu?

    Z treści art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (Tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 14
    poz. 176 ze zm.) wynika, że właściciel nieruchomości użyczając
    bezpłatnie jej część członkowi rodziny (w tym również na potrzeby
    prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa), nie ustala przychodu z
    nieruchomości, a wydatki związane z tą nieruchomością nie stanowią
    kosztu uzyskania przychodu.

    Natomiast stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy obowiązku
    ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia nie ma również
    przedsiębiorca, który zawarł umowę nieodpłatnego korzystania z
    nieruchomości z osobami zaliczonymi do I i II grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

    Jednakże podstawową cechą umowy użyczenia jest jej nieodpłatny
    charakter. Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego użyczający zobowiązuje
    się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na
    bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W przypadku tej umowy
    biorący do używania ponosi zwykłe koszty jej utrzymania. Umowa użyczenia
    ma charakter umowy nieodpłatnej.

    Zatem umowa użyczenia nie może nakładać na biorącego do używania
    obowiązku żadnych świadczeń na rzecz dającego do bezpłatnego
    użytkowania. Jak wspomniano, użytkującego obciążają koszty zwykłego
    używania rzeczy i utrzymania jej w stanie nie pogorszonym. Strony takiej
    umowy mogą zatem nałożyć na użytkującego obowiązek regulowania
    określonych należności tj. opłaty za energię elektryczną, wywóz
    nieczystości, zużycie wody. Do kosztów zwykłego używania rzeczy można
    zaliczyć też drobne remonty czy odnowienie użytkowanej nieruchomości.

    Do wydatków tych nie można jednak zaliczyć podatku od nieruchomości.
    Należności publicznoprawne bowiem ciążą z mocy prawa na podatnikach,
    którzy znaleźli się w sytuacji, z którą ustawa wiąże powstanie obowiązku
    podatkowego, względnie wobec których została przez upoważniony organ
    wydana decyzja ustalająca powstanie takiego obowiązku. Cechą
    charakterystyczną zobowiązań publicznoprawnych jest to, iż nie mogą one
    być przenoszone na inne osoby w drodze umowy.

    Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podatkiem od
    nieruchomości obciąża podatnik biorącego nieruchomość w używanie. W tej
    sytuacji zawarta umowa użyczenia traci swój nieodpłatny charakter,
    odpłatnością będzie bowiem kwota podatku od nieruchomości, którą
    podatnik obciąża szwagra. W sprawie nie będą miały zastosowania przepisy
    cyt. art. 16 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż
    po stronie podatnika wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu, ale z
    tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 14
    ust. 2 pkt 11 za przychód z działalności gospodarczej uważa się
    przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów
    o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością
    gospodarczą. W takim przypadku kwota zapłaconego podatku od
    nieruchomości będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu zgodnie z art.
    22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.