  • Data: 2002-03-28 02:20:18
    Temat: Re: VAT od darmowych programów???
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 26 Mar 2002, Darek W. wrote:
    [...VAT 0% przy eksporcie...]
    >+ > - stawka 0% pozwala *brać pieniądze* *bez płacenie podatku*.
    [...]
    >+ > Przecież na VAT 0% ci co go "płacą" ;) zarabiają !
    >+
    >+ Popełniasz klasyczny błąd w interpretacji zwrotu podatku VAT eksporterom (i
    >+ ogólnie odnośnie stawki 0% w VAT).
    >+ Eksporter niczego nie zarabia dostająć kasę od fiskusa. To jest tylko ZWROT
    >+ podatku naliczonego jaki dany eksporter ZAPŁACIŁ wcześniej swoim dostawcom.

    Prawda.
    Interpretacja jest odruchowa: dostał kasę ;), a naprawdę tylko
    "nie zapłacił" :) Oczywiście nie licząc przypadków eksportu
    "niczego", parę afer ostatnio było :]
    Będę starał się pilnować w wyrażeniach... !
    [...]
    >+ Ja cały czas mówię o podatku VAT, a Ty o dochodowym :-)

    Mhm. Tylko istnieje powiżanie: jeśli coś nie jest KUP to
    nie można odliczyć VATu. I tu jest gwóźdź :) Dlatego na
    dzień dobry kładę nacisk na porównaniu freeware do reklamy
    publicznej :)
    [...]
    >+ dalszymi akapitami więc nie będę się do ich indywidualnie odnosił. Powiem
    >+ tylko ogólnie - prywatna konsumpcja jest z definicji obciążona VATem i tak
    >+ naprawdę chodzi tu o opodatkowanie NABYWCÓW tych towarów. Jeśli otrzymują
    >+ coś za darmo to jest konsumpcja, a nie ma podatku VAT. I o to właśnie
    >+ chodzi.

    To się zgadzamy :)

    >+ W sumie jednak zgadzam się, że istnieje zbieżność tych dwóch rzeczy -
    >+ reklama publiczna może być w całości wrzucana w koszty i równocześnie można
    >+ przymknąć oczy na jej nieopodatkowanie VATem jako sprzedaży np. przez
    >+ przyjęcie dla niej zerowej ceny towaru (bo istnieje automatyczny mechanizm
    >+ ograniczający to zjawisko i prowadzący w zamyśle do docelowego zwiększenia

    I tu też :)
    [...]
    >+ normalnie coś kosztuje, a jakaś osoba uzyskuje je za darmola. Jest to
    >+ przypadek analogiczny jak RR limitowana i powinien być opodatkowany.
    >+ Natomiast program darmowy jest analogiem reklamy publicznej i można przyjąć
    >+ dla niego cenę zerową sprzedaży, a więc brak podatku.

    -:)

    >+ > >+ Jeżeli freeware to przyjmujemy stawkę 0%
    >+ >
    >+ > Nie "stawkę" a "wartość do opodatkowania" !
    >+
    >+ Jedno i drugie. Wartość zerowa jest potrzebna aby nie wychodził fikcyjny
    >+ dochód, stawka zerowa aby móc odliczyć VAT naliczony u dostawców.

    IMHO właśnie nie. Nie licząc jednego zdanie którego można się
    przyczepić :(, ale to już NIEZALEŻNIE od stawki VAT !
    Jeśli program będzie kosztował 1 zł - odliczam ileś VAT.
    Jak bedzie kosztował 1 gr. - odliczam taki sam VAT... prawda ?
    [...]
> [...]
    >+ > się do bazy reklamowej) przynosi "rozdawcy" *inne* przychody
    >+ > to *od nich* należy się podatek (według odpowiedniej stawki).
    >+ > ZADNYCH NOWYCH PROBLEMÓW (starych mamy dość :>)
    >+ >
    >+ To nie całkiem tak. W barterze też nie występuje przepływ gotówki można więc
    >+ przyjąć dowolną cenę wzajemnych usług np. zerową. A jednak takie transakcje
    >+ wymienne są opodatkowane. I słusznie. Jeśli w zamian za freeware użytkownik
    >+ musi wykonać jakąś pracę to nie jest to już freeware tylko transakcja

    O nie !
    Użytkownik nie "musi wykonać jakiejś pracy".
    Przy barterze JEST problem (tj. może być).
    Przy freeware:
    - wymagającym rejestracji: a co, rejestracja czegokolwiek jest
    opodatkowana ? Jaka jest wartość rynkowa danych osobowych
    i ile podatku płaci TPSA (na przykład) od klientów którzy
    dane "puścili" - a ile NIE PŁACI od tych co zastrzegli ?
    (jestem wręcz złośliwy - jakby kto z okazji nocnej pory
    się nie połapał to od NIEREJESTRACJI państwo dostaje VAT... :>)
    - wymagających opłat "w rozszerzonym zakresie" - no toż
    tłumaczę, że jeśli dany sposób wymaga zapłaty to mamy
    freeware->próbka (za darmo) i nie-freeware->towar (z zapłatą)
    więc odpada.

    Spodziewam się nowych argumentów, ale poproszę o konkretny przykład :)
    WYKLUCZYĆ że coś "a'la barter" wyciągniesz nie mogę - ale
    jakoś nie umiem sam sobie wyobrazić :(

    [...]
    >+ > Widzę że do jednego nie umiem cię przekonać - albo nie
    >+ > chcesz przyjąc do wiadomości.
    >+ > Owszem, SKRZYNKA JEST ZA DARMO.
    >+ > Ale OD REKLAMY "skrzynkodawca" ma DOCHÓD i OD NIEGO koniec
    >+ > końców PŁACI PODATEK. Jasne czy nie ?
    >+
    >+ Podatek DOCHODOWY, tylko że ja cały czas o vatolinie i opodatkowaniu
    >+ konsumenta. ;-)))

    Moment. Ja RÓWNIEŻ o VAT !
    Jeśli skrzynkodawca jest VATowcem - to niby NIE płaci VATu ?
    Od swojego DOCHODU który wyciągnął z reklamy ??
    I którego by NIE BYŁO jakby nie skrzynkobiorcy ?
    Dla mnie jasne... !
    [...]
    >+ Na dzisiaj wystarczy tego dyskutowania, idę [...]

    ...spać ! Ale może jeszcze dziś dam głos ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd