  • 1. Data: 2010-02-02 14:09:27
    Temat: VAT od przekazania towaru na cele osobiste
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Z uptu:

    Art. 29. ust 10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust.
    2, podstawą opodat-
    kowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny
    nabycia,
    koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

    Czy to oznacza po prostu cenę rynkową?

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2010-02-02 21:30:05
    Temat: Re: VAT od przekazania towaru na cele osobiste
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Feb 2010, Tomek wrote:

> [...]
    > nabycia,
    > koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

    Ustal o której cenie rynkowej myślisz: cenie rynkowej z momentu
    nabycia "na DG", czy cenie rynkowej z momentu przekazania na
    cele osobiste.
    Po prawdzie logika wskazuje że (masz na myśli) tę drugą, ale...

    BTW: były tu opisy interpretacji korzystnych dla przedsiębiorcy.
    Ale przemyślałem, i odnoszę wrażenie że jest w nich "hak".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-02-02 21:57:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-02-2010 o 22:30:05 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Ustal o której cenie rynkowej myślisz: cenie rynkowej z momentu
    > nabycia "na DG", czy cenie rynkowej z momentu przekazania na
    > cele osobiste.

    Z momentu przekazania

    > Po prawdzie logika wskazuje że (masz na myśli) tę drugą, ale...
    >
    > BTW: były tu opisy interpretacji korzystnych dla przedsiębiorcy.
    > Ale przemyślałem, i odnoszę wrażenie że jest w nich "hak".

    Mi też coś nie ga. "W necie" są co prawda korzystne interptacje, np tu:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=227719&i_smpp_s_strona=1

    (trzeba najpierw zrobić jakieś przypadkowe wyszukiwanie, dopiero wtedy
    link "wskakuje")

    - ale dlaczego nie zapisali po prostu "cena rynkowa" ..

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-02-03 01:37:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Feb 2010, Tomek wrote:

> [...]
    > "wskakuje")
    >
    > - ale dlaczego nie zapisali po prostu "cena rynkowa" ..

    Jak o mnie idzie, to hak leży obok.
    Przekazanie na inne cele *nie jest* nabyciem, więc ostatnie nabycie to
    nabycie na cele DG.
    Czyli "tak jak zawsze się niekorzystnie rozumiało".
    I wcale się nie zdziwię, jak po iluś korzystnych interpretacjach któraś
    IS pójdzie z przeciwną interpretacją z podatnikiem do WSA - i wygra.
    Bo literalnie jest jak wyżej (liczy się tylko "nabycie", a nie czynności
    zrównane dla celów podatkowych).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-02-03 07:46:47
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > link "wskakuje")
    >
    > - ale dlaczego nie zapisali po prostu "cena rynkowa" ..

    Dlatego, że oni "nie zapisali" tylko przenieśli żywcem z dyrektywy, ale
    jak to w wielu miejscach naszej ustawy się wydarzyło, nie przenieśli
    całości, gdzie jest mowa właśnie o cenie nabycia, ale na daną chwilę,
    nie na tę historyczną.
    A te korzystne interpretacje zaczęły się pojawiać, bowiem ktoś się
    zbuntował i nie przyjął do wiadomości, że to oznacza cenę nabycia z dnia
    nabycia,bowiem dyrektywa mówi jednak o dniu , w którym następuje
    przekazanie.

  • 6. Data: 2010-02-03 08:00:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-02-2010 o 08:46:47 gonia <g...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > zbuntował i nie przyjął do wiadomości, że to oznacza cenę nabycia z dnia
    > nabycia,bowiem dyrektywa mówi jednak o dniu , w którym następuje

    Nie za bardzo czuję różnicę między "ceną nabycia na dzień przekazania"
    a "ceną rynkową w dniu przekazania", ale to chyba oznacza że wydruk
    dziesięciu aukcji z Allegro powinien wystarczyć za podparcie ?

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2010-02-03 09:15:45
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > a "ceną rynkową w dniu przekazania", ale to chyba oznacza że wydruk
    > dziesięciu aukcji z Allegro powinien wystarczyć za podparcie ?

    cena nabycia na dzień przekazania, jak to właśnie w którymś wyroku
    bardzo ładnie sąd wyjaśnił (jak się natknę na ten wyrok znowu, to go
    machnę)jest to cena, jaką byłby w stanie zapłacić nabywca, a więc cena
    rynkowa. Natomiast przez lata nasze organy stały na stanowisku, że cena
    nabycia to jest cena, jaką zapłacił ten przekazujący dalej na potrzeby
    własne właśnie dlatego, że brakuje tam kawałka zdania. Wg art 74
    dyrektywy stoi, że:
    "w przypadku, gdy podatnik wykorzystuje lub przekazuje towary stanowiące
    część majątku jego przedsiębiorstwa lub gdy towary są zatrzymywane przez
    podatnika lub jego następców prawnych w przypadku zaprzestania
    prowadzenia przez niego działalności gospodarczej podlegającej
    opodatkowaniu, zgodnie z art.16 i 18, podstawą opodatkowania jest cena
    nabycia towarów lub towarów podobnych lub, w przypadku braku ceny
    nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie, gdy ma miejsce
    wykorzystanie, przekazanie lub zatrzymanie tych towarów"

    Przepis niby taki sam, ale jednak określający konkretnie tę chwilę nabycia.

    Natomiast co do definicji ceny wolnorynkowej , zgodnie z art.72:

    Do celów niniejszej dyrektywy ,,wartość wolnorynkowa" oznacza całkowitą
    kwotę jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług,
    nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na
    którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby,
    w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub
    usługodawcy na terytorium państwa członkowskiego, w którym transakcja
    podlega opodatkowaniu.

    W przypadku gdy nie można zapewnić porównywalnej dostawy towarów lub
    usług, ,,wartość wolnorynkowa" oznacza, co następuje:

    1. w odniesieniu do towarów, kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów
    lub towarów podobnych lub, w przypadku braku ceny nabycia, koszt
    wytworzenia, określone w momencie dostawy;

    2. w odniesieniu do usług, kwotę nie mniejszą niż całkowita kwota
    wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie tych usług.

  • 8. Data: 2010-02-03 22:09:43
    Temat: Dwie sprawy, dlugie, bylo: VAT od przekazania towaru na cele osobiste
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Feb 2010, gonia wrote:

> [...]
    > to w wielu miejscach naszej ustawy się wydarzyło, nie przenieśli całości,
    > gdzie jest mowa właśnie o cenie nabycia, ale na daną chwilę, nie na tę

    Wróć :)
    Z Twojego opisu wynika, że jako podstawę opodatkowania wskazali
    niewłaściwe zdarzenie.
    Zwracałem uwagę, że w ustawie jest mowa o "nabyciu" - a w przypadku
    przekazania na cele osobiste nabycie NIE ZACHODZI!

    Teraz mamy (zapisany w przepisie *ustawy*) taki sam galimatias,
    jaki (z innych przyczyn) ma miejsce przy podatku np. od darowizn,
    "wartość z dnia powstania obowiązku podatkowego, ale wg stanu
    z dnia darowizny" :P (a tu - nabycie i wyłącznie nabycie, nie
    ma "czynności równoważnych", i "wartość nabycia", czyli wartość
    TEGO konkretnego towaru, a nie takiego samego).

    > A te korzystne interpretacje zaczęły się pojawiać, bowiem ktoś się zbuntował
    > i nie przyjął do wiadomości, że to oznacza cenę nabycia z dnia nabycia,bowiem
    > dyrektywa mówi jednak o dniu , w którym następuje przekazanie.

    A to dobrze :)

    Wziąłem w końcu - tak, nie bić, poprzednio komentowałem "gołą ustawę":

    ...tekst dyrektywy:

    No i się wyjaśniło. Mi :)

    +++ ustawa +++
    10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą
    opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku) [...]
    === dyrektywa ===
    W przypadku gdy podatnik wykorzystuje lub przekazuje towary stanowišce
    częœć majštku jego przedsiębiorstwa [...] podstawš opodatkowania jest
    cena nabycia towarów lub towarów podobnych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Polski ustawodawca określa, że podstawą opodatkowania jest nabycie
    *tego* towaru (a "przekazanie" nabyciem nie jest, więc jest sprzeczność
    nawet z najliberalniej interpretowanym "momentem"), zaś z dyrektywy
    wynika, że podstawą jest wartość nabycia *takiego* towaru, a to
    już jest niesprzeczne z logiką i jak najrestrykcyjniej rozumianą
    literą :)

    Swoją drogą, thx żeście mnie w końcu do dyrektywy zagonili, bo
    patrząc literalnie w ustawę widziałem problem w złym miejscu:
    IMO zwyczajnie w implementacji dyrektywy jest błąd.

    Wymóg "ceny TEGO towaru" jest w sposób oczywisty restrykcyjniejszy
    od wymogu "ceny TAKIEGO towaru", więc ustawa jest jasno sprzeczna
    (w tym miejscu) z dyrektywą.
    To nie "stare" interpretacje (oparte o ustawę) bywały złe,
    to (standardowo?) zapis w ustawie jest do kitu.

    Swoją drogą, zatrudniliby w Sejmie do sprawdzania tekstów
    (i tłumaczeń) jakiegoś *programistę* zamiast polonisty, to by
    kiksów z przecinkami i opuszczonymi wyrazami "bo komuś się
    wydawało że nie trzeba" było mniej :]

    OT:
    Przypomnę: była już kiedyś afera z ubezpieczeniem, bo ktoś
    poprawił - właśnie usuwając przecinek z "prawomocnego"
    tekstu przegłosowanego w Sejmie i podpisanego przez
    marszałków - tekst ustawy i prezydent podpisał bez tego
    przecinka. I tak (bez przecinka) poszło do DU.
    No i w końcu zaszła rzecz pewna: zdarzył się przypadek
    który akurat inaczej się interpretował z przecinkiem...

    Deser.
    Czyli sprawa druga.
    On topic.
    (a mówiłem, że dobrze że zostałem zagoniony? ;))

    Jakby kto nie widział, w zacytowanym tekście ustawy
    widać DRUGI błąd!

    Jeśli się mylę, to nim odszczekam, poproszę o jasne
    i wyraźne określenie *gdzie* ;)

    Sugeruję przyjęcie założenia, że mamy:
    - towar nabyty za 200 zł + 44 zł VAT
    - który w momencie przekazania ma wartość 100 zł + 22 zł VAT
    ...i przypomnienie sobie treści art.29.1, czyli definicji
    podstawy opodatkowania.

    Ale, moim zdaniem, jak ustawodawcy BARDZO zależy, żeby
    w omawianym przypadku odprowadzić 18,03 zł (zamiast,
    jak by się wydawało, 22 zł), to trzeba się do tego
    stosować :O
    Nie, *NIC* mnie nie obchodzi, że ktos myli podstawę
    opodatkowania z tzw. "VAT netto", czyli kwotę stanowiącą
    podstawę określenia STAWKI :>
    W odróżnieniu od podatku dochodowego, kwota podatku
    VAT NIE JEST określana jako iloczyn podstawy opodatkowania
    i stawki.
    Dobrze gadam? (od zawsze zwracam na to uwagę, bo jest to
    krytyczna sprawa w razie błędnego wystawienia rachunku
    zamiast faktury).
    Definicja *wymaga*, aby obliczyć *wynik* przekształcenia.
    Ale jak rozumiem, na to trzeba było chodzić do szkoły na
    matematykę w zakresie ułamków ;)

    Do wyboru mamy:
    - stawkę obniżoną "manewrem" do 1-1/(1+stawka)
    - paradoks

    IMO ratio legis wymaga wyboru pierwszego, ktoś przeciw?
    :D

    Pewne obawy wzbudza inne ograniczenie: *SKORO* jawnie
    mówimy, że ustawa *w tym miejscu* jest sprzeczna
    z dyrektywą, to czy dwa słowa dalej jest już "inne miejsce"
    i zasada "bez podatku" obowiązuje, czy jest to
    "to samo miejsce" - a więc stosujemy dyrektywę, w której
    tego kiksu nie ma.
    Hm... ktoś skomentuje?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-02-04 07:40:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-02-2010 o 23:09:43 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Do wyboru mamy:
    > - stawkę obniżoną "manewrem" do 1-1/(1+stawka)
    > - paradoks

    Do tego samego doszedłem

    > Hm... ktoś skomentuje?

    Tak, ja. No więc na fakturę wewnętrzną przepiszę liczby z faktury zakupu
    i zapomnę o sprawie - wojować nie mam zamiaru bo raptem to 100zł podatku,
    a jakiekolwiek odwołania czy mandaty będą kosztować więcej.
    Na wszelki wypadek zachowam wydruki aukcji z Allegro, żeby w razie czego
    mieć podparcie że w realu było taniej więc wspaniałomyślnie dorzuciłem
    się do deficytu - i koniec zawodów.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-02-04 07:58:22
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Zwracałem uwagę, że w ustawie jest mowa o "nabyciu" - a w przypadku
    > przekazania na cele osobiste nabycie NIE ZACHODZI!

    ja chyba jak zwykle nie zrozumiałam;>

    opodatkowane jest też nie nabycie tylko dostawa, a na to jakoś sie nie
    buntujesz?;-)

    Ale jak na to się nie buntujesz, to przypominam, że przekazanie na cele
    osobiste jest traktowane (czy raczej zgodnie z ustawą rozumiane)jako
    dostawa. I dlatego mino, że zdarzenia różne, to jednak takie same;>