  • 21. Data: 2005-01-05 13:14:01
    Temat: Re: VAT od sam.os.
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Tue, 4 Jan 2005, bo wrote:
    > [...]
    >
    > Albo napisałem bardzo mętnie (możliwe) albo przeczytałeś
    > niewłaściwą połowę ;)

    No moze..

    > NIE !
    > Sprzedaż ST *nie* wpływa na proporcję sprzedaży "ogólną" !
    > Ustawodawca *w końcu* był łaskaw to jasno zapisać.

    Do tegonei doszedlem...

    > Za to ustawodawca wprowadził NOWY WYNALAZEK: VAT odliczony
    > od ST odlicza się *przez 5 lat* !
    > I odlicza się tak:
    > - w roku "nabycia" VAT odlicza się wg struktury przypadającej
    > na ten rok, wyliczonej *z roku poprzedniego*
    > - w każdym *kolejnym* roku rozlicza się *faktyczną* strukturę
    > sprzedaży - i koryguje 1/5 tego VATu co odliczono "w roku
    > nabycia" !

    No dobrze...niechmu bedzie.. dla jednego lepiej,
    dla innego gorzej..

    > - ALE jeśli się sprzeda - to sprzedaż jest albo oVATowana
    > albo zwolniona. W zależności od tego *wszystkie* "nierozliczone
    > okresy" rozlicza się *w roku sprzedaży* jako sprzedaż "zw"
    > lub "VAT.

    > Nie. Zakup w ogóle nie wpływa :)
    > A ST nie wpływają na proporcję :)

    Sprzedarz ST... tak ?

    > Za to proporcja wpływa na ST - i to po 1/5 każdego roku !

    > Ale to jest wpływ *tylko* od "proporcji ogólnej", sprzedaż
    > ST na *tę* część nic nie ma - bo na pozostałe x/5 wpływa
    > nie "proporcja" a wprost fakt czy sprzedaż była "+VAT"
    > czy "zw" !

    > Mi się zdaje że nic ci nie wytłumaczyłem :]
    > Ale jak wiesz że nie wiesz to i tak sukces ;) !

    CZyli tak krotko..

    Zalozmy ze przez 10 lat mam te sama proporcje..
    Co mi "zrobi zlego" sprzedarz ST ?

    Boguslaw

  • 22. Data: 2005-01-05 23:05:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
    >+ > Nie. Zakup w ogóle nie wpływa :)
    >+ > A ST nie wpływają na proporcję :)
    >+
    >+ Sprzedarz ST... tak ?

    Tak. Przepraszam za łykanie słów :)

    >+ CZyli tak krotko..
    >+
    >+ Zalozmy ze przez 10 lat mam te sama proporcje..
    >+ Co mi "zrobi zlego" sprzedarz ST ?

    Dla "proporcji ogólnej" nic.
    A dla ST - zależy kiedy kupiłeś :)
    Jak ponad 5 lat od zakupu - to też nic.
    Ale jak sprzedajesz przed upływem 5 lat to:
    (5 - ilosc_lat_od_zakupu)/5
    ...odliczonego VATu trzeba korygować.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2005-01-06 09:50:52
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > A dla ST - zależy kiedy kupiłeś :)
    > Jak ponad 5 lat od zakupu - to też nic.
    > Ale jak sprzedajesz przed upływem 5 lat to:

    Wybacz, ale na starosc cos u mnie z oczami chyba...

    Co korygowac ?
    (jesli jest ta sama proporcja)

    Boguslaw

  • 24. Data: 2005-01-06 10:43:58
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 10:50 AM, Użytkownik bo napisał:

    > Wybacz, ale na starosc cos u mnie z oczami chyba...
    >
    > Co korygowac ?
    > (jesli jest ta sama proporcja)

    Konieczność korekty wynika z zasady ogólnej, ewentualna proporcja
    pojawia się później. Przypominam zasadę ogólną: naliczony od towarów
    służących sprzedaży opod. odlicza się w całości, służący sprzedaży
    zwolnionej nie odlicza się w całości, a służący tej i tej odlicza się
    proporcją.
    Załóżmy, że firma ma dwie działalności usługi opodatkowane i sprzedaż
    towarów zwolnionych. Jeżeli kupisz samochód na potrzeby obu działalności
    to podatek naliczony rozliczasz proporcją i dalej przez pięć lat
    korygujesz naliczony na postawie proporcji. Jeżeli kupisz samochód na
    potrzeby świadczonych usług to odliczasz cały VAT i proporcja cię nie
    interesuje (dla uproszczenia pomijam kwestie 50%). Wiadomo. Jednak nie
    oznacza to że zapominasz o corocznych korektach VAT. Jeżeli przez te 5
    lat samochód był wykorzystywany w działalności opodatkowanej to w
    praktyce nic z VAT naliczonym nie robisz. Jednak, jeżeli w tym czasie
    nastąpiła sprzedaż to zgodnie z art.91 ust. 6 pkt 2 przyjmuje się, że
    towar od tego momentu jest wykorzystywany w sprzedaży zwolnionej i
    trzeba dokonać korekty VAT naliczonego za okres pozostały do końca
    5-letniego okresu użytkowania jednak bez korzystania z proporcji:
    korygujesz 100% z 1/5 VATu naliczonego razy ilość lat pozostałych do
    końca okresu 5 letniego.
    Prawie identyczna sytuacja jest z samochodem wykorzystywanym do obu
    działalności w przypadku kiedy proporcja przez cały okres jest taka
    sama: dopóki samochód jest używany nic się nie koryguje, jednak sprzedaż
    powoduje konieczność korekty podatku naliczonego jednak tym razem
    koryguje się 1/5 VAT razy ilość pozostałych lat *z uwzględnieniem
    proporcji*
    Oczywiście jeżeli sprzedaż nastąpiła przed upływem 6 miesięcy, czyli nie
    ma podstaw do zastosowania stawki zw. to w grę wchodzi art. 91 ust 6
    pkt 1 i korekt podatku naliczonego dokonuje się "w drugą stronę"

    --
    gefragt

  • 25. Data: 2005-01-06 11:07:05
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    du hast mich gefragt wrote:

> [...]
    > służących sprzedaży opod. odlicza się w całości, służący sprzedaży
    > zwolnionej nie odlicza się w całości, a służący tej i tej odlicza się

    Tylko ze pytanie bylo..
    CO zmienia sprzedaz ST..

    Boguslaw

  • 26. Data: 2005-01-06 11:50:00
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 12:07 PM, Użytkownik bo napisał:

    > Tylko ze pytanie bylo..
    > CO zmienia sprzedaz ST..

    Wróżką nie jestem więc proszę o sprecyzowanie pytania. Do wyboru jest
    jedna z odpowiedzi, wybranie odpowiedzi "c" wymaga dalszego
    sprecyzowania własnymi słowami.

    "Co zmienia sprzedaż ST..."
    a. "...w 'temacie' korekty podatku naliczonego przy zakupie tego
    konkretnego ST?"
    b. "...w strukturze sprzedaży służącej rozliczeniu podatku naliczonego
    od wszystkich towarów i usług zakupionych na cele sprzedaży
    opodatkowanej i zwolnionej z wyłączeniem tego konkretnego ST?"
    c. "...w czymś innym?"

    --
    gefragt

  • 27. Data: 2005-01-06 11:58:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > ...odliczonego VATu trzeba korygować.
    >+
    >+ Wybacz, ale na starosc cos u mnie z oczami chyba...

    Ze względu na owe oczy :) streszczę dodatkowo opis "du macht mich
    gefragt":
    - to NIE JEST ta sama proporcja.

    Teraz "mniejsze streszczenie" :)
    Jeśli proporcja jest inna niż 0% i 100% (a dokładniej 0..2% liczone jako
    "zwolniona" oraz 98..100% liczone jako "w całości opodatkowana") to
    sprzedaż ST - właśnie przez to że jest liczona OSOBNO i NIE wlicza się
    do "proporcji ogólnej" - będzie musiała być "odchyłką".
    No bo albo sprzedasz ten ST jak "opodatkowany" (czyli 100% VAT) albo
    "zwolniony" (jak na przykład samochód). I ta wartość (albo "zw" albo
    "100 odliczenia") nie będzie ci pasowała do "proporcji ogólnej" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 28. Data: 2005-01-06 12:21:42
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    du hast mich gefragt wrote:
    [...]
    > Wróżką nie jestem więc proszę o sprecyzowanie pytania. Do wyboru jest
    > jedna z odpowiedzi, wybranie odpowiedzi "c" wymaga dalszego
    > sprecyzowania własnymi słowami.

    Wydawalo sei ze z "toku dyskusji" wiadomo o co chodzi, ale niemusial Pabn]od
    poczatku czytac.

    > "Co zmienia sprzedaż ST..."
    > a. "...w 'temacie' korekty podatku naliczonego przy zakupie tego
    > konkretnego ST?"

    tak..

    > b. "...w strukturze sprzedaży służącej rozliczeniu podatku naliczonego
    > od wszystkich towarów i usług zakupionych na cele sprzedaży

    Jam pisali koledzy dzieekilaskawosciustawodawcy nic nie zmieni.

    Boguslaw

  • 29. Data: 2005-01-06 12:25:38
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > "zwolniony" (jak na przykład samochód). I ta wartość (albo "zw" albo
    > "100 odliczenia") nie będzie ci pasowała do "proporcji ogólnej" :)

    Juz calkiem zglupialemmm.
    Najpierw piszesz ze sprzedarz ST nie "wchodzi" a teraz...
    cllkiemzle ze mna..

    A przy okazji..
    zcytajac ustawe zauwazyelm, ze ustawodawca nazwal zakup
    samochodu jaki by nie byl zakupemopodatkowanym ktoremu PRZYSLUGUJE
    odliczenie VAT i tona ogol dla tanszych samochodow
    "calosci podatku naliczonego"

    Bo uznal, ze "podatek nalizcony" to polowa tego, co na fakturze....

    Boguslaw

  • 30. Data: 2005-01-06 12:37:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, bo wrote:
    >+ du hast mich gefragt wrote:
    >+ > Dnia 1/6/2005 10:50 AM, Użytkownik bo napisał:
    >+ >> Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ >>>On Wed, 5 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > służących sprzedaży opod. odlicza się w całości, służący sprzedaży
    >+ > zwolnionej nie odlicza się w całości, a służący tej i tej odlicza się

    No weź ty i zmień sposób myślenia :)
    *USTAWA SIĘ ZMINIŁA*. I VAT rozlicza się INACZEJ.
    Dla ST liczy się tak, że:

    ***
    w pierwszym przybliżeniu (to jest BARDZO zgrubne przybliżenie
    mające uświadomić nową ZASADĘ !) - przez 5 lat (dla "ruchomości")
    od momentu nabycia podatnikowi przysługuje 1/5 odliczenia VAT.

    Koniec.

    Nie ma tak dobrze że VAT "przysługuje wg tego co było".
    VAT przysługuje od tego co *będzie* jak podatnik *będzie* wykorzystywał
    nowo nabyty ST do działalności !

    ***
    w drugim przybliżeniu:
    - podatnik w momencie zakupu odlicza VAT naliczony w formie ZALICZKI.
    Owa zaliczka jest wyznaczana w wysokości wynikającej z *aktualnej*
    proporcji sprzedaży
    - po zakończeniu każdego z owych 5 lat podanik liczy *rzeczywistą*
    proporcję sprzedaży. I dla ST "wchodzącego w proporcję" koryguje
    VAT naliczony do *rzeczywistego* udziału - w wysokości 1/5
    przysługującej na ten rok !
    == uzupełnienie przybliżenia drugiego ==
    - sprzedaż ST przed upływem okresu 5 lat jest traktowana jako zdarzenie
    szczególne: jako "przeznaczenie ST w określonym celu podatkowym".
    Sprzedaż ta NIE WPŁYWA na *już* dokonane rozliczenia opisane wyżej.
    Natomiast uważa się że ona "zastępuje" domniemane "będzie" dla tego
    ST - i jest to logiczne, bo owa sprzedaż określa jaki JEST udział
    VAT w owej sprzedaży ! Gro znanych przypadków sprowadza się do
    tego że taka sprzedaż jest albo *w całości* zwolniona (np. samochód)
    albo *w całości* opodatkowana (np. większość maszyn "produkcyjnych"),
    co jednak *nie wyklucza* że sprzedaż może (!) zostać "częściowo
    zwolniona" - mi z treści ustawy wychodzi że minister ma prawo tak
    postanowić w rozporządzaniu :)
    NIEMNIEJ:
    - sprzedaż ma JAKIŚ VAT. Najczęściej - albo "cały" albo "zwolniony".
    I w momencie sprzedaży *jest już znany* 'efekt korzystania z ST
    z p. widzenia VAT'.
    No to nie ma sensu *czekać* i w kolejnych latach coś tam wirtualnie
    przeliczać :)
    *w roku sprzedaży* (np, "po zakończeniu") liczy się RAZ korektę
    zaliczki pobranej na początku - dla *całego* pozostałego do końca
    5 lat okresu :)
    ***

    Co ci nie pasuje ??
    Toż to jest proste jak drut.