  • 31. Data: 2005-01-06 12:40:33
    Temat: Re: VAT od sam.os.
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 1:21 PM, Użytkownik bo napisał:

    > Wydawalo sei ze z "toku dyskusji" wiadomo o co chodzi, ale niemusial Pabn]od
    > poczatku czytac.

    Czytam, a z tego czytania mi wychodzi, że łączysz "istnienie proporcji a
    w szczególności jej zmiany w poszczególnych latach" z "obowiązkiem
    korygowania podatku naliczonego od ST, w szczególności ST
    sprzedawanych". Pierwsze nie wynika z drugiego ani drugie z pierwszego a
    jedynie w szczególnych przypadkach (co z tego, że jest to chyba
    przypadek typowy) "proporcja" jest uwzględniana przy "korygowaniu VAT
    naliczonego od sprzedawanego ST"

    > tak..

    No i o tym pisałem. Zapoznaj się z art. 91 w szczególności ust. 2, 4-7,
    a w szczególnej szczególności z ust. 6.

    --
    gefragt

  • 32. Data: 2005-01-06 12:44:32
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 12:58 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Jeśli proporcja jest inna niż 0% i 100% (a dokładniej 0..2% liczone jako
    > "zwolniona" oraz 98..100% liczone jako "w całości opodatkowana") to
    > sprzedaż ST - właśnie przez to że jest liczona OSOBNO i NIE wlicza się
    > do "proporcji ogólnej" - będzie musiała być "odchyłką".
    > No bo albo sprzedasz ten ST jak "opodatkowany" (czyli 100% VAT) albo
    > "zwolniony" (jak na przykład samochód). I ta wartość (albo "zw" albo
    > "100 odliczenia") nie będzie ci pasowała do "proporcji ogólnej" :)

    No więc są opinie, że także w przypadku 0% i 100% korekta p.naliczonego
    od sprzedawanych ST jest konieczna, a uzasadniane to jest równością
    podatników wobec prawa (podaję za Rzplitą)

    --
    gefragt

  • 33. Data: 2005-01-06 12:59:12
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 1:37 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > Sprzedaż ta NIE WPŁYWA na *już* dokonane rozliczenia opisane wyżej.
    > Natomiast uważa się że ona "zastępuje" domniemane "będzie" dla tego
    > ST - i jest to logiczne, bo owa sprzedaż określa jaki JEST udział
    > VAT w owej sprzedaży ! Gro znanych przypadków sprowadza się do
    > tego że taka sprzedaż jest albo *w całości* zwolniona (np. samochód)
    > albo *w całości* opodatkowana (np. większość maszyn "produkcyjnych"),
    > co jednak *nie wyklucza* że sprzedaż może (!) zostać "częściowo
    > zwolniona" - mi z treści ustawy wychodzi że minister ma prawo tak

    Jest albo w całości zwolniona albo w całości opodatkowana, zgoda, jednak
    bieżąca proporcja ma czasem zastosowanie bo jeżeli ST służył
    działalności opodatkowanej i zwolnionej to "przywrócić" (w przypadku
    opodatkowanych) albo "wyrzucić" (dla zwolnionych) można tylko tą część
    VAT naliczonego, która była w momencie zakupu była "zaliczkowo" zgodnie
    z wtedy obowiązującą proporcją odpowiednio "nieodliczona" lub
    "odliczona" (dokładnie to 1/5 dla każdego roku, który pozostał, a dla
    samochodów osobowych 50% tej 1/5) . I dlatego się nie dziwię że te dwie
    sprawy się łączy i miesza.

    > - sprzedaż ma JAKIŚ VAT. Najczęściej - albo "cały" albo "zwolniony".
    > I w momencie sprzedaży *jest już znany* 'efekt korzystania z ST
    > z p. widzenia VAT'.
    > No to nie ma sensu *czekać* i w kolejnych latach coś tam wirtualnie
    > przeliczać :)
    > *w roku sprzedaży* (np, "po zakończeniu") liczy się RAZ korektę
    > zaliczki pobranej na początku - dla *całego* pozostałego do końca
    > 5 lat okresu :)

    Nienienie, nie "po zakończeniu" ale w deklaracji za miesiąc w którym
    nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust 5)!!!

    --
    gefragt

  • 34. Data: 2005-01-06 13:05:12
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    du hast mich gefragt wrote:

> [...]
    > naliczonego od sprzedawanego ST"

    > No i o tym pisałem. Zapoznaj się z art. 91 w szczególności ust. 2, 4-7,

    Nasi ustawodawcu to ladnie potrafia na mieszac.....
    czyli sprzeajac ST ktoremu przyslugiwalo odliczenie
    np w maju po roku uzytkowania mam dokonac korekty wg ubieglorocznej
    "struktury" za 4/5 okresu, w deklaracji za maj, a wg tej samej struktury
    za 1/5 w deklaracji za styczen...
    chyba ze sprzeaz niepodlega opodatkowaniu i wtedy
    "korekta -zwrot" 4/5 odliczonego VAT tak ?

    tylko ze
    art 43.1 zwalnia sie[...]

    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w
    stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo
    do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części,
    będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym
    charakterze;

    oraz

    Art. 86. 1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
    wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15,
    przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego...[...]
    3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów
    samochodowych o dopuszczalnej ładowności [...]
    - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze
    lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
    lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest
    ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł

    czyli wychodzi mio, ze zakup samochodu nie spelnia warunku z art 43.1 pkt 2

    bo mozna (w ramach proporcji) CALY NALICZONY odliczyc.. a ze "nalizcony"
    jest mniejszyniz kwota na fakturze
    toprzeciez nic nie znaczacy szczegol....

    Dobrze mysle ?

    Boguslaw

  • 35. Data: 2005-01-06 13:35:12
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 2:05 PM, Użytkownik bo napisał:

> [...]
    > za 1/5 w deklaracji za styczen...
    > chyba ze sprzeaz niepodlega opodatkowaniu i wtedy
    > "korekta -zwrot" 4/5 odliczonego VAT tak ?

    Zasadniczo tak. Jednak muszę sprostować swoje wcześniejsze wypowiedzi -
    w momencie sprzedaży bierze się pod uwagę proporcję wg której rozliczało
    się VAT w momencie zakupu a nie bieżącą. Co zresztą jest logiczne jeżeli
    przyjrzymy się technice dokonywania korekty, która polega na wyliczeniu
    różnicy między 1/5 podatku naliczonego z faktury razy proporcja bieżąca
    a 1/5 podatku naliczonego z faktury razy proporcja w momencie zakupu.
    Jeżeli jest plus to zyskujemy VAT naliczony jeżeli minus to tracimy.
    Kiedy sprzedaż ST jest opodatkowana to proporcja bieżąca *tylko dla
    danej sprzedaży* wynosi 100% kiedy zwolniona 0%.

> [...]
    > jest mniejszyniz kwota na fakturze
    > toprzeciez nic nie znaczacy szczegol....

    Zwolnienie samochodów osobowych jest w rozporządzeniu Dz.U.2004.97.970

    --
    gefragt

  • 36. Data: 2005-01-06 13:42:42
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    du hast mich gefragt wrote:

    [...]
    > Zwolnienie samochodów osobowych jest w rozporządzeniu Dz.U.2004.97.970

    Dzieki...
    Tych co spelnaja "wzor Lisaka" tez ?

    to potwierdza teze, ze ladnie namieszac potrafia...

    Boguslaw

  • 37. Data: 2005-01-06 13:58:55
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/6/2005 2:42 PM, Użytkownik bo napisał:

    > du hast mich gefragt wrote:
    >
    > [...]
    >>

    > Dzieki...
    > Tych co spelnaja "wzor Lisaka" tez ?

    Dokładnie tych

    --
    gefragt

  • 38. Data: 2005-01-06 14:28:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
    >+ Juz calkiem zglupialemmm.
    >+ Najpierw piszesz ze sprzedarz ST nie "wchodzi"

    ...do "ogólnej proporcji sprzedaży".
    Nie wlicza się jej.
    Ale *odlicza się* VAT od ST na DWA sposoby:
    - osobno każdą 1/5 VATu naliczonego przy zakupie w każdym roku
    *używania* - i tę część liczy się wg "ogólnej proporcji sprzedaży"
    która NIE uwzględnia sprzedaży ST
    - osobno te X/5 VATu który *nie* został odliczony wyżej rozlicza
    się "na rok momentu sprzedaży" *bez* uwzględnienia "proporcji
    ogólnej" - a jedynie biorąc pod uwagę sposób opodatkowania
    sprzedaży *tego* ST.

    >+ a teraz... cllkiemzle ze mna..

    E tam.

    >+ A przy okazji..
    >+ zcytajac ustawe zauwazyelm, ze ustawodawca nazwal zakup
    >+ samochodu jaki by nie byl zakupemopodatkowanym ktoremu PRZYSLUGUJE
    >+ odliczenie VAT i tona ogol dla tanszych samochodow
    >+ "calosci podatku naliczonego"

    Zgadza się.

    >+ Bo uznal, ze "podatek nalizcony" to polowa tego, co na fakturze....

    Zgadza się.
    I *tę część* którą miałeś prawo odliczyć :) rozliczasz na zasadach
    obowiązujących *wszystkie* ST. Czyli to co przypada "na okres
    używania" - wg proporcji ogólnej, to co przypada na sprzedaż
    - wg sprzedaży zwolnionej. Pamiętając że "w danym roku" każda
    z tych częsci jest *korektą "zaliczki"* pobranej w momencie
    zakupu ! (gdzie słowo "zaliczka" nie występuje w ustawie, a jest
    zaprezentowane w drugim przybliżeniu działania "nowego VAT" :))

    Dlatego że to jest "część" - to we wzorkach zapodawanych na samym
    początku jawnie zapisywałem lamańce w stylu:
    60% * 3/5 * 1/2 * 22% * 50 kzł

    proporcja część okresu udział stawka podstawa
    5-letniego w odliczeniu
    (owa "część podatku")
    "osochoci" ?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 39. Data: 2005-01-06 15:30:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, du hast mich gefragt wrote:

> [...]
    > + roku, który pozostał, a dla samochodów osobowych 50% tej 1/5) . I dlatego się
    > + nie dziwię że te dwie sprawy się łączy i miesza.

    Ano zgoda.
    Kwestią sporną może jednak być jedynie jak je opisać żeby czytelnik nie
    doznał "połączenia i pomieszania" :)
    A przecież "zastosowania bieżącej proporcji" nie podważałem; ma ona
    miejsce w dwu rodzajach momentów:
    - przy "zaliczkowym rozliczeniu" VATu od zakupu ST
    - przy rozliczeniy korekty powyzszej zaliczki (wg "bieżącej proporcji
    *łącznej* za rok ubiegły" :))

> [...]
    > + > 5 lat okresu :)
    > +
    > + Nienienie, nie "po zakończeniu" ale w deklaracji za miesiąc w którym

    A to thx. bo przeoczyłem że wyjątek jest zupełny :)
    Trzeba by FAQ sporządzić... bo zdaje się ilość wątpliwości będzie rosła
    lawinowo :)
    Nie chce się komuś ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 40. Data: 2005-01-06 15:53:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > + sprzedawanych ST jest konieczna, a uzasadniane to jest równością podatników

    Moment.
    Jeśli masz na myśli przypadek kiedy to podatnik "100% sprzedaży
    opodatkowanej" sprzedaje samochód "nieLisakowy" :) (czyli "zw")
    *albo* kiedy podatnik "100% zwolnionej" sprzeda komputer (czyli
    22% VAT) - to IMO *oczywiście* że ma być korekta !!

    *ALE* - miałem na myśli - nie musi liczyć korekty nie tylko
    podanik "100%VAT" sprzedający oVATowany komputer ST ani
    "100% zwolniony" sprzedający samochód osobowy "zw" ST,
    mogą *również nie liczyć* nic podatnicy którzy mają <2%
    sprzedaży "innego rodzaju" ale w sprzedaży "liczącej się
    do proporcji" - co miałem na myśli :) - a *nie* "sprzedaży ST" !

    Jeśli zostałem zrozumiany jakoby podatnik "100% zwolniony"
    przy obrocie 500 kzł nie miał prawa korygować VATu przy
    sprzedaży kompa o WP 4000 zł tudzież nie musiał dokonywać
    korekty podatnik 100% VAT obrót 5 Mzł :) sprzedający
    sam. osobowy ST o WP 40 kzł to zostałem źle zrozumiany
    i wnoszę o ułaskawienie :) - oni powinni korygować...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)