    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT-zwolnienie/brak zwolnienia
    Date: Thu, 22 Sep 2005 23:02:46 +0200

    On Thu, 22 Sep 2005, Jarek wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    >> Jarek wrote:
    >>> do tej pory byłem zwolniony z VAT,

    ...wKF: piszesz że nie byłeś zwolniony, że myślałeś że jesteś zwolniony.
    Rozumiemy itp :) ale... formalnie nie byłeś zwolniony i to jest
    powód niejasności. IMO :)

    > Nie składałem żadnych deklaracji VAT, ponieważ myślałem, że nie
    > przekraczając kwoty 10000euro obrotu nie muszę być vatowcem.
    > Zastanawiam się jedynie jak "naprawić" swój błąd.

    Myślę że do jednej rzeczy mogę coś dodać - do pierwszego posta
    mianowicie, tam gdzie piszesz o fakturach kosztowych.
    IMO jest tak że nie będąc zarejestrowanym podatnikiem nie miałeś
    prawa do odliczania VAT :(
    ++++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
    nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    5) towarów i usług, których nabycie:
    a) zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem
    utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo
    przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków
    określonych w art. 113 ust. 5 i 7, [...]
    ----

    Sprawdź dwa razy nim "odliczysz", żeby kolejnej afery nie było.
    IMHO wychodzi na to że ten VAT "przepadł": odliczyć nie wolno
    bo podatnik się nie zgłosił, a z kosztu wyksięgować trzeba
    bo podatnik miał prawo go odliczyć (jakby się zgłosił zgodnie
    z przepisami) - choć co do tego drugiego sam mam wątpliwości.

    Nie wiem jak z VATem od twoich faktur: jeśli rzeczywiście
    się należy (jak znam życie obowiązek podatkowy powstał i już)
    to IMO wystawienie faktur zabezpieczy przed dywagacjami ile
    tego VATu miało być: IMO (ale ja doradcą NIE JESTEM !) rzeczywiście
    wolno kwotę brutto nieprawidłowego rachunku zamienić na kwotę
    brutto faktury - a nie "dopisać" do potraktowanej jako netto
    kwoty rachunku. Mniej wyjdzie.
    Jednak po wystawieniu faktur nie ma odwrotu - VAT będzie się
    należał nawet jakby później wyszło że z jakiegoś powodu dało
    się go nie zapłacić.
    Ja bym rozważył spytanie doradcy jak się zapatruje na
    wszystkie problemy :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)