    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: WEKSEL
    Date: Wed, 29 Jan 2003 21:42:27 +0100

    | Własnie nie ma mowy o wyroku: na podstawie weksla "bez protestu"
    | otrzymujesz egzekucję. Już i zaraz, bez procesu i postępowania !
    |
    | Wyrok to później, tak jak napisałeś ;>

    Może mi coś umknęło, ale z wekslem nie pójdziesz chyba do komornika.
    Ostatnio konieczny był nakaz zapłaty z klauzulą wykonalności. Cos się
    zmieniło? Jak nakaz zapłaty oprotestujesz dołączając odpis zawiadomienia o
    oszustwie do prokuratury, to sędziemu na pewno zadrży ręka przed opatrzeniem
    go klauzulą wykonalności. Najpewniej zawiesi w ogóle postępowanie do
    zakończenia karnego. Tak więc to co proste w Twoich oczach, może okazać się
    w praktyce skomplikowane.

    | Jasne. Zmienia się to, że płatność z weksla wynika z ustaw,
    | rozporządzeń i innych przepisów. A konkretnie z umów
    | międzynarodowych które .pl podpisała ;)
    | Wybacz zgryźliwość ale pora późna... :)

    Zgryźliwość wybaczam, zresztą nie jest rażąca. Ale do rzeczy. Oczywiście,
    obowiązek zapłaty kwoty wekslowej wynika z ustawy, ale nie jej wysokość. I
    właśnie to miałem na myśli. Otóż, jak z ustawy wynika, że należy się 20%
    podatku, to z dużą dozą pewności można powiedzieć, że od dochodu 100 zł
    będzie to 20 zł. Przy wekslu in blanko już tak nie jest. Jeśli nie
    przedstawię sądowi deklaracji wekslowej czy też innej podstawy określenia
    zobowiązania, to oczywiście mogę wpisać w niego dowolną kwotę. Tyle, że
    zawyżając kwotę popełniam przestępstwo.

    | Jeśli chciałeś powiedzieć że ja jako pracownik bym się zastanowił
    | nie siedem razy, a siedemdziesiąt razy siedem - to masz rację.

    Wiesz, sytuacja na rynku pracy jest taka, że niektórzy nie mogą się
    zastanawiać. Jak ci ktoś przystawia pistolet do głowy, to Twoje - choćby
    najbardziej filozoficzne i światłe - przemyślenia tracą wiele na możliwości
    wcielenia w życie. A niestety wiele razy to właśnie tak wygląda. Zresztą
    wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń płynących z podpisania
    takiego dokumentu i nie mają tego problemu.

    Ale co w tym dziwnego. Jak w 1993 roku pchnąłem pierwszy pozew z weksla do
    sądu z wnioskiem o nakaz zapłaty wraz z odsetkami 5% dziennie (takie były w
    deklaracji wekslowej), to zasądzili. I zasądzali przez pół roku, zanim ktoś
    sięgnął po prawo wekslowe i spostrzegł, że należą się odsetki ustawowe. Ale
    to, co się uprawomocniło, to zostało. A przecież to robili prawnicy. Czy
    zatem należy się dziwić osobom nie mającym z prawem wiele do czynienia?

    | No to jesteśmy miejscami zgodni :)

    Odnoszę wrażenie, że te miejsca są dość liczne.

    Ukłony