    From: "trojden" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wewnatrzwspolnotowa dostawa uslug?
    Date: Tue, 31 Jan 2006 20:32:17 +0100

    Użytkownik "Marcin" <n...@m...adresu> napisał w wiadomości
    news:drnjpf$h3p$1@pila.pil.vectranet.pl...
    > Witam,
    >
    > Art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT okresla liste uslug, dla ktorych miejscem
    > swiadczenia jest miejsce, gdzie nabywca uslugi ma siedzibe. Tym samym w
    > Polsce uslugi te sa opodatkowane stawka 0%. Czy w takim razie przy
    > wewnatrzwspolnotowej dostawie uslug aby wystawic fakture z VAT 0% potrzeba
    > euroNIPu tak samo jak przy wewnatrzwspolnotowej dostawie towarow, czy -
    > skoro uslugi te sa oblozone stawka 0% z mocy ustawy - mozna wystawic
    > fakture ze zwyklym, krajowym NIPem (kontrahent zagraniczny posiada
    > euroNIP) i nie doliczac VAT 22%?

> [...]
    Kształt faktury to jest w tym zagadnieniu najmniejszy problem, wg mnie.
    Jeśli usługa łapie się do katalogu usług wymienionych w art 27 p.3 i 4
    ustawy to jako zwolniona z VAT powinna być fakturowana w jednej kwocie,
    nienazwanej netto czy brutto - po prostu cena/wartość uługi i tyle,
    z odpowiednim dopiskiem że usługa nie podlega opodatkowaniu VAT.
    Natomiast prawdziwy problem polega na określeniu czy aby ta usługa
    faktycznie łapie się do w/w art. ustawy. Najlepszy przykład to usługi
    marketingowe, chyba najczęściej świadczone usługi transwspólnotowe - np.
    przedstawiciele handlowi angażowani przez firmy unijne w Polsce. Sam jestem
    jednym z nich i nikt, żaden doradca podatkowy ani US nie potrafi na 100%
    tego określić czy takie usługi są zwolnione z VAT czy nie, choć przeważa
    pogląd że są zwolnione. Tyle że podczas ew. kontroli może przeważyć inne
    zdanie...a wtedy jest jak wiadomo kiszka :)
    Pozostają 2 kroki: wiążąca interpretacja prawna US i określenie usługi przez
    Urząd Statystyczny poprzez nadanie PKWiU co wkrótce będę musiał zrobić i co
    na szczęście nic nie kosztuje, tyle że trwa