    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynagrodzenie członka zarządu
    Date: Fri, 7 Jan 2005 12:04:44 +0100
    <crg8fd$5kj$1@news.onet.pl> <crh9ee$ljc$1@inews.gazeta.pl>
    <crh9hp$m3l$1@inews.gazeta.pl> <crhac1$4ml$1@news.onet.pl>
    <crhd7b$ef$1@news.onet.pl> <crhh9f$fnd$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501060018180.1252@athlon> <crhvpj$j70$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501060220080.1252@athlon> <criqop$cuf$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501061204410.1820@athlon> <crjbjg$l8s$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501061537240.1528@athlon> <crk4v1$5fr$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501062307160.1528@athlon> <crkg5m$hbb$1@news.onet.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501070028070.1528@athlon> <crkjcs$1tq$1@news.onet.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    >+
    >+ Między członkiem zarządu a spółką?
    >+ Jednostronnego powołania. :-)
    >+
    >+ > "Jednostronna czynność"
    >+ > odpada, bo w dniu powołania Komisji Śledczej zostałbyś (tak, ty :))
    >+ > członkiem zarządu Orlenu czy innej takiej firmy :)
    >+
    >+ A przyjmując ten tok myślenia w którym momencie stajesz się i przestajesz
    >+ być członkiem zarządu?
    >+ W dniu odpowiedniego ZW czy podpisania się na wniosku do sądu rejestrowego?

    Jako mniemam ma tu zastosowanie technologia "potwierdzania decyzji"
    (występująca również w innych miejscach np. wspomnianego KSH): przyjmuje
    się ("domniemuje") iż decyzja podjęta przez ZW jest "uzasadniona", czyli
    że ZW *miało* *uprzednią* zgodę na podjęcie decyzji o powołaniu;
    czyli dniem "stania się" jest dzień podjęcia uchwały ZW.
    *Jednak* jeśli ów fakt nie uzyska "potwierdzenia" to jest nieważny.
    Pasuje ?

    >+ > No i pytanie: jaki przepis *w stosunku do ustawy o SUS* definiuje
    >+ > coś a'la "umowy menadżerskie" ? Ja nie znam...
    >+
    >+ Bo wystarczy że o sposobie zakwalifikowania umowy managerskiej zdecydują
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ strony w momencie jej podpisania.

    Zgoda. Mi chodziło o co innego: jakim prawem owa "kwalifikacja" ma
    zastosowanie do SUS :) !
    I.... umówmy się że znalazłem :) (a tym samym chwilowo przestanę się
    czepiać ;)), oświeciło mnie :) kiedy już wieczorem wyłączałem
    komputery :)

    Otóż w poprzednim poście z pełnym przekonaniem :) broniłem tezy
    iż składka zdrowotna należna jest od *wynagrodzenia* za wykonywanie
    zlecenia (jak rozumiem próbowałeś pytaniem przybić mnie do ściany
    wnioskiem iż samo *zlecenie* miałoby być podstawą do objęcia składką
    - a na to podstawy nie widać).
    Podtrzymuję.
    Takoż wyraziłem opinię iż zarządzanie firmą jest realizacją zlecenia.
    Podtrzymuję. (zaznaczam że argumenty przeciw owym stanowiskom
    oczywiście dalej zbieram :))

    Niemniej... sumując posiadaną wiedzę bierzemy pod lupę takiego
    "zarządcę" i zastanawiamy się jak *wyznaczyć* podstawę :) do
    wyliczenia składki (społecznej).
    Niewątpliwie wg art. 6.1.4 taki zarządca "podlega" pod składki;
    pozostaje określić ile ma płacić :)

    No to patrzymy w przepis szczegółowy:
    +++ SUS, a jakżeby +++
    Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    [...]
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy,
    pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora,
    wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności
    lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych
    i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego,
    a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz
    umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu
    współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy,
    ---

    No i jesteśmy w domu :)
    Nie wiem czy ustawodawca tak CHCIAŁ czy tak WYSZŁO ! ;)

    Ale ustawodawca wymienił tylko NIEKTÓRE źródła przychodu i to
    powołując się na UoPDoOF - czego właśnie mi brakowało !
    A skoro PDOF ma *własne* definicje "źródeł przychodów" *oraz*
    są one tu powołane - to *nie* obowiązuje definicja ogólna
    wg K.C. :)
    Owszem, IMO nadal "zarządzanie" jest "zleceniem".
    Ale *przychód* z "działalności menadżerskiej" nie jest w rozumieniu
    *ustawy o podatku dochodowym* przychodem z umowy zlecenia
    (ani DG, ani "osobistego" - to jest osobna kategoria !)
    nie wymienionym w ustawie o SUS.

    Dobrze gadałeś, tylko nie wiem czemu nie chciałeś mi palnąć
    między oczy *konkretnym przepisem* ;)
    Ufff...
    A jak znajdziesz dziurę w moim rozumowaniu to wątek trzeba
    będzie jeszcze pociągnąć :]
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd