  • 41. Data: 2010-02-12 00:56:45
    Temat: Re: Wystawienie rachunku - ile czasu od daty otrzymania zapłaty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Feb 2010, sensor wrote:

    > Twierdzili, że jak ktoś płaci 100%, to znaczy, że dokonano sprzedaży

    Po pierwsze, "sprzedaż" to umowa.
    Załóżmy, że to mieli na myśli; ale wtedy:

    > - i powstaje przychód.

    ...sprzedaż jest *rzadkim* przypadkiem powstania obowiązku podatkowego!
    To że potocznie tak się określa, to prawda.
    Niemniej:
    - dla VAT kryterium jest "wydanie" lub "wykonanie" (plus "zaliczka")
    - dla dochodowego kryterium jest "należność".

    Nijak nie wiem, jak wywiedli przychód ze *zobowiązania* :)

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2010-02-12 08:26:15
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 12 Feb 2010 01:56:45 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a) w
    wiadomości <news:Pine.WNT.4.64.1002120152350.1832@quad>:

    > - dla dochodowego kryterium jest "należność".

    Możesz szerzej o tym? Temat zaliczek też mam zamiar w swojej działalności
    rozstrzygnąć. Twierdzisz, iż kilka tygodni wcześniej mogę wystawić rachunek
    (nie mam vatu) na 100% zaliczki za usługę i nie powstanie mi przychód?

  • 43. Data: 2010-02-12 08:38:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    d>:

> [...]
    > (nie mam vatu) na 100% zaliczki za usługę i nie powstanie mi przychód?

    Przychodem są kwot NALEŻNE nawet jeżeli nie zostały otrzymane.
    Najpierw musi Ci się należeć zapłata.

    Zaliczka zaś jest ZOBOWIĄZANIEM lub według innej szkoły księgowej,
    przychodem przyszłych okresów.

    Pełna księgowość ułatwia rozwikłanie takich problemów - patrzymy po
    której stronie nam kwota na rozrachunkach zawiśnie i już wiadomo czy to
    jest należność czy zobowiązanie.
    Zaznaczam, że to powyżej to tylko narzędzie pozwalające łatwej ocenić
    stan faktyczny :-)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 44. Data: 2010-02-12 10:21:07
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 12 Feb 2010 09:38:06 +0100, Maddy napisał(a) w wiadomości

    > Przychodem są kwot NALEŻNE nawet jeżeli nie zostały otrzymane.
    > Najpierw musi Ci się należeć zapłata.

    I jak byś ją dekretowała?

    > Zaliczka zaś jest ZOBOWIĄZANIEM lub według innej szkoły księgowej,
    > przychodem przyszłych okresów.

    I jaka dekretacja?

    > Pełna księgowość ułatwia rozwikłanie takich problemów - patrzymy po
    > której stronie nam kwota na rozrachunkach zawiśnie i już wiadomo czy to
    > jest należność czy zobowiązanie.

    Najpierw muszę dokument zadekretować, aby wiedzieć, po której stronie na
    rozrachunkach zawiśnie. A żeby prawidłowo zadekretować, muszę prawidłowo
    określić moment powstania przychodu. :)

  • 45. Data: 2010-02-12 10:30:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, sensor wrote:

    > Dnia Fri, 12 Feb 2010 01:56:45 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a)

    > Możesz szerzej o tym?

    Art.14:

    > Temat zaliczek też mam zamiar w swojej działalności
    > rozstrzygnąć. Twierdzisz, iż kilka tygodni wcześniej mogę wystawić rachunek
    > (nie mam vatu) na 100% zaliczki za usługę

    A ten rachunek jaką ma podstawę prawną???
    Przecież to będzie tylko pokwitowanie wpłaty, a nie rachunek.

    Rachunek będzie za wykonanie usługi (w tym częściowe), z odpowienim
    pokwitowaniem świadczącym że kwota już jest zapłacona w zaliczce
    lub przedpłacie.
    Faktura (która owszem, jest rachunkiem), ma szczególną, odrębną regulację
    prawną ze względu na VAT - bo zaliczka jest doliczana do obrotu.
    IMVHO - ze względu na art.65 KC, tytuł "rachunek 100%" nic nie zmieni, to
    nie będzie rachunek.

    > i nie powstanie mi przychód?

    Mi tak wychodzi.
    Acz rzecz jasna art.14.1c.1 wzbudza pewną wątpliwość, w razie
    wystawienia f-ry, IMVHO nie było tu mowy o f-rze na zaliczkę
    (art.14.1c.2 raczej jest już prosty, zaliczka nie jest "należnością"
    z tyt. niewykonanej umowy, chyba że to umowa pożyczki, darowizny
    albo coś podobnego).

    Zapis oczywiście musi jednoznacznie wskazywać że to zaliczka.

    Osobna sprawa, to pytanie czy kwota która przekracza "rozsądny
    czas" na *potrzeby* zaliczkowe nie zostanie uznana za pożyczkę
    lub nieodpłatne świadczenie.
    I co to za "potrzeby", że wynoszą aż 100% kwoty :D

    Zaliczka wpłacona (przez zamawiającego) na 3 dni przed zamówieniem
    towarów (przez wykonawcę) IMVHO mieści się w "rozsądnym czasie",
    zaliczka wpłacona 3 miesiące wcześniej może wzbudzać wątpliwości
    i prowokować do szukania o jakich to podatkach zapomniano ;)
    I oczywiście jeśli to co jest ponad potrzeby ma stanowić
    *depozyt* na *zabezpieczenie* zapłaty, to IMVHO nie ma się
    czego przyczepić (przypomnę o kryterium depozytu "prawidłowego"
    dla PCC, czyli "braku rozporządzalności" - brak prawa do
    rozporządzania depozytem musi wynikać z umowy i musi być
    stanem faktycznym).

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2010-02-12 10:44:46
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 12 Feb 2010 11:30:49 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a) w
    wiadomości <news:Pine.WNT.4.64.1002121109290.2108@quad>:

    > Twierdzisz, iż kilka tygodni wcześniej mogę wystawić rachunek
    > A ten rachunek jaką ma podstawę prawną???
    > Przecież to będzie tylko pokwitowanie wpłaty, a nie rachunek.

    Mój rachunek jest dla klienta dopiero podstawą do zapłaty, niejako z góry.
    Usługę wykonuję nawet 2-3 miesiące później. Szukam prawnych możliwości
    potraktowania tej zapłaty jako zaliczki, niestanowiącej przychodu.

  • 47. Data: 2010-02-12 11:00:14
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 12-02-2010 11:21, sensor pisze:
    > Dnia Fri, 12 Feb 2010 09:38:06 +0100, Maddy napisał(a) w wiadomości

    > I jak byś ją dekretowała?

    Wcale?
    To nie jest przecież opis operacji księgowej.
    To jest definicja przychodu z ustawy, nie zauważyłeś uderzającego
    podobieństwa?

    > I jaka dekretacja?

    A jak księgujesz zapłaty?

    Banka/ kasa po Wn
    Rozrachunki z odbiorcą (zespół 2) op Ma
    Możesz ewentualnie mieć osobne kont na zaliczki. Ja mam.

    A jak lubisz to sobie na zespole "8" robisz przychody przyszłych okresów
    i tam przeksięgowujesz, zdejmując z rozrachunków.
    Ale uważam, że zaliczka akurat przychodem przyszłych okresów nie jest.

    > Najpierw muszę dokument zadekretować, aby wiedzieć, po której stronie na
    > rozrachunkach zawiśnie.

    Nie, po której stronie zawiśnie to ustalasz zanim przystśpisz do
    dekretacji.

    Zresztą jaki dokument?

    Nie wystawisz rachunku na zaliczkę. Nie ma takiego obowiązku.
    On dotyczy tylko faktur VAT.

    A żeby prawidłowo zadekretować, muszę prawidłowo
    > określić moment powstania przychodu. :)

    Jak sprzedasz coś, to masz przychód - wystawiasz rachunek.
    Jak dostaniesz zaliczkę - nie masz przychodu
    Rachunek ma dokumentować sprzedaż a nie zapłatę. Zapłatę dokumentuje
    wyciąg bankowy albo KP.

    Jak dostarczysz klientowi towar to wystawisz rachunek.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 48. Data: 2010-02-12 11:15:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    d>:

    > Mój rachunek jest dla klienta dopiero podstawą do zapłaty, niejako z góry.
    > Usługę wykonuję nawet 2-3 miesiące później. Szukam prawnych możliwości
    > potraktowania tej zapłaty jako zaliczki, niestanowiącej przychodu.

    Zaplata zaliczki NIE JEST PRZYCHODEM. Jaso w ustawie o PDOF jest to
    napisane.

    Moment powstania przychodu nie jest uzależniony od wystawienia rachunku.
    Tak samo jak nie jest uzależniony od wystawienia faktury.

    Zaliczka nie jest należnością. Przed zapłatą księgowo nie istnieje a po
    zapłacie jest Twoim zobowiązaniem.

    Swoją drogą nie możesz wystawić pro formy, jak normalny człowiek?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 49. Data: 2010-02-12 11:53:40
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 12 Feb 2010 12:15:33 +0100, Maddy napisał(a) w wiadomości

    > Zaplata zaliczki NIE JEST PRZYCHODEM. Jaso w ustawie o PDOF jest to
    > napisane.

    Mam na myśli art. 14 ust. 1c pkt. 3.
    KIP twierdzi, że skoro otrzymałem całość należności wg umowy, to nie jest
    to zaliczka, tylko zapłata za wykonanie świadczenia - i powstaje obowiązek
    podatkowy.

  • 50. Data: 2010-02-12 12:26:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 12-02-2010 12:53, sensor pisze:
    > Dnia Fri, 12 Feb 2010 12:15:33 +0100, Maddy napisał(a) w wiadomości

    > Mam na myśli art. 14 ust. 1c pkt. 3.

    Tam jest o dniu uregulowania należności.
    Ale zaliczka to nie należność.
    To jest Twoje zobowiązanie.

    I przeczytaj cały artykuł, szczególnie

    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw
    towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach
    sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych
    pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek,

    Punkt 1c określa moment powstania przychodu o którym mowa w ust. 1
    Ust. 3 określa co nie jest przychodem w rozumieniu ust 1. Ust. 1 c nie
    odnosi się do tego, co jest z ust 1 włączone przez ust.3.

    Trochę to wygląda na circular reference ale tak się czyta przepisy.

    Podsumowując: ust. 1c nie dotyczy wpłat otrzymanych przed dostawą
    towarów lub usług.

    > KIP twierdzi, że skoro otrzymałem całość należności wg umowy, to nie jest
    > to zaliczka, tylko zapłata za wykonanie świadczenia - i powstaje obowiązek
    > podatkowy.

    KIP nie stanowi wykładni, parę razy się na nich przejechałam.
    To co ci powiedzieli nie ma odzwierciedlenia w przepisach.
    Ustawa nie określa jaki % umowy to jest jeszcze zaliczka a jaki już nie.
    Takie domniemanie jest nieuprawnione.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813