    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS DRA - zaokraglanie groszy
    Date: Mon, 9 Dec 2002 22:41:05 +0100

    On Sun, 8 Dec 2002, Latet wrote:

    >+ > Żeby nie być podejrzany o czepianie się ;) to uściślę: z dyskusji
    >+ > wynika że dopuszczalne jest zaokrąglanie pozycji bądź zaokrąglanie
    >+ > podsumowań.
    >+
    >+ No to uscisleles........ :-/
    >+
    >+ Jak jest naprawde - poradz zoltodziobowi! :)
    >+ Czy po prostu zaokrąglamy każdą liczbę,
    >+ którą mamy WPISAĆ na papier w odp. kratkę,
    >+ ale wszelkie obliczenia ktore do tej liczby wczesniej
    >+ prowadza - liczymy matematycznie?

    Może na przykładzie.
    Mamy dwupozycyjna fakturę (fixed font, np. Courier):

    Nazwa towaru cena ilosc wartosc VAT
    Towar1 13,46 1 13,46 2,96
    Towar2 4,43 1 4,43 0,97
    RAZEM 17,89 XX,XX

    i pod spodem tabelke z podsumowaniami VAT:
    stawka VAT sprzedaz kwota VAT
    0% 0zł 0,00zł
    7% 0zł 0,00zł
    22% 17,89zł YY,YYzł

    Spróbuj sobie wyznaczyć XX,XX (kwotę VAT z podsumowania
    zaokrąglonych wartości VAT od każdej pozycji) oraz
    YY,YY (kwotę VAT wyznaczoną jako zaokrąglenie sumy
    kwot sprzedaży) - a pojmiesz co mam na myśli :)
    Mi wychodzi 3,93zł i 3,94zł :)

    Jak faktura jest długa a dane wejściowe złośliwe - to
    różnica będzie rosła :)

    Przepisy nie określają *która* kwota VAT jest "właściwa",
    więc faktury z dowolnie wybraną techniką sumowania są poprawne !

    Pozdrowienia, Gotfryd