    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS - legitymacja ubezpieczeniowa dla dziecka
    Date: Fri, 20 May 2005 22:13:00 +0200

    Użytkownik "Olga" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:dwnt7aeahrb8$.vgvp4lpq5ray$.dlg@40tude.net...
    > witajcie,
    >
    > To moj pierwszy raz z usenetem wiec prosze o wyrozumialosc. Niedawno
    > awansowalam na stanowisko kadrowej, no i juz mam nie lada problem.
    Firma
    > zatrudnila chlopaka na okres probny (3 miesiace), jest to osoba
    majaca
    > dziecko (dziecko ma nazwisko ojca) ale nie zyjąca w zwiazku
    malzenskim, o
    > roznych adresach zamieszkania, nie zyja we wspolnym gospodarstwie
    domowym.

    > Pracownik chce wyrobic legitymacje ubezpieczeniowa dla dziecka, czy
    sa ku
    > temu jakies przeciwwskazania i jak to zalatwic w ZUS? Nadmieniam iż
    Matka
    > dziecka jest osoba bezrobotna.

    Jeżeli matka dziecka jest bezrobotna, to powinna zarejestrować się w
    urzędzie pracy, aby mieć ubezpieczenie zdrowotne dla siebie, również
    dla dziecka.

    Ojciec dziecka może zgłosić swoje dziecko do ubezpieczenia
    zdrowotnego. Powinien wypełnić deklarację ZUS ZCNA (jeżeli adres
    zamieszkania dziecka jest inny niż ojca) lub ZUS ZCZA (gdy dziecko
    zamieszkuje razem z ojcem).
    Konieczne dokumenty to akt urodzenia dziecka oraz dowód osobisty
    ojca-pracownika.
    Jeżeli firma zatrudnia do 19 pracowników, to legitymację
    ubezpieczeniową dla członków rodziny (również dla pracownika) wydaje
    ZUS na podstawie wniosku sporządzonego przez zakład pracy (druki
    wniosków są w ZUS).
    Jeżeli firma zatrudnia ponad 19 pracowników, to druki legitymacji
    ubezpieczeniowych pobiera w ZUS i wydaje legitymacje pracownikom.
    Szczegółowych informacji można zasięgnąć, nawet telefonicznie, w
    każdym oddziale (inspektoracie) ZUS i radzę korzystać z tej
    możliwości, aby uniknąć niepotrzebnych nieprawidłowości.
    Dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego zgłasza tylko jeden z rodziców.

    wa