  • 1. Data: 2003-07-23 17:00:44
    Temat: Zakupy do komputera na ST
    Od: towarzysz Vader <v...@w...rzeszow.net>

    Mam takitam sobie komputer na ST. Czy kazdy zakup, ktory robie z mysla o
    komputerze musi sie znalezc na EST?

    Np. kupilem do swojego grata listwe zasilajaca. Czy musze ja ujmowac w
    ewidencji czy wrzucam w koszty bez zadnych dodatkowych ceregieli?

    Jak natomiast postapic w przyadku gdy dajmy na to uszkodzilem dysk z
    wlasnej winy wiec nie przysluguje mi gwarancja. Kupilem wiec nowy i
    wsadzilem do komputera, wpisalem na EST. A co z tym starym? Pewnie jakos
    trzeba go zlikwidowac? Jak przykladowo moglby wiec wygladac protokol
    likwidacyjny? Czy taki protokol wystarczy?

    --
    towarzysz Vader - v...@r...wywalto.net
    http://www.rzeszow.net/

  • 2. Data: 2003-07-24 08:32:26
    Temat: Re: Zakupy do komputera na ST
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Uzytkownik "towarzysz Vader" <v...@w...rzeszow.net> napisal w
    wiadomosci news:bfmf05$q9t$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Np. kupilem do swojego grata listwe zasilajaca. Czy musze ja ujmowac w
    > ewidencji czy wrzucam w koszty bez zadnych dodatkowych ceregieli?

    To "staly fragment gry".....
    Generalnie byloz tym zamieszanie, od nowego roku jest przepis "poprawiony"
    i nadal zagmatwany, ale co do "czesci do grata" w zasadzie jesny.

    > Jak natomiast postapic w przyadku gdy dajmy na to uszkodzilem dysk z
    > wlasnej winy wiec nie przysluguje mi gwarancja. Kupilem wiec nowy i
    > wsadzilem do komputera, wpisalem na EST.

    A no trzeba dokladnie popatrzyc co pan do tej ewidencji wpisal...
    czy sam fakt, e pan go kupil, czy tez powiekszyl Pan Wartosc Poczatkowa
    ST...

    Bo watpie, by nakupila Pan "pasci" za ponad 3 500 PLN w jednym roku do tego
    starego grata,
    a w takim przypadku zakupy "sa KOSZTEM".

    > A co z tym starym? Pewnie jakos
    > trzeba go zlikwidowac? Jak przykladowo moglby wiec wygladac protokol
    > likwidacyjny? Czy taki protokol wystarczy?

    Pwenie ze wystarczy.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-07-24 08:58:49
    Od: towarzysz Vader <v...@r...wywalto.net>

    Boguslaw Szostak wrote:

    > To "staly fragment gry".....
    > Generalnie byloz tym zamieszanie, od nowego roku jest przepis "poprawiony"
    > i nadal zagmatwany, ale co do "czesci do grata" w zasadzie jesny.

    A konkretny numer paragrafu mozna (z ustawy o VAT i PDoOF o ile dobrze
    rozumiem) mozna prosic? To zaraza doczytam.

    Czyli ta listwe mam traktowac jako czesc do kompa. W zwiazku z tym musze
    ja na EST wciagac? Czy nie. Moze to byc po prostu koszt i tyle?

    > A no trzeba dokladnie popatrzyc co pan do tej ewidencji wpisal...
    > czy sam fakt, e pan go kupil, czy tez powiekszyl Pan Wartosc Poczatkowa
    > ST...

    Dysk byl "w zestawie" wciagnietym na EST. A bulo to tak.

    Rozpoczalem dzialalnosc 1 stycznia, wsadzilem wiec swojego gracika w ST
    wyceniajac go odpowiednio i piszac na ta wycene "papierek". Zeby bylo
    elegancko. Ostatnio dokupilem do komputera drukarke i kostke pamieci.
    Oba te elementy dopisalem do EST na kolejnych pozycjach (mam nadzieje,
    ze dobrze zrobilem). Natomiast problem mam z tymi listwami. Czy am je
    tak samo jak np. drukarke wsadzac na EST czy po prostu traktowac to jak
    najzwyklejszy koszt.

    A co do dysku, to mam zamiar dopiero kupic ten nowy, bo ten stary
    "wlasnie niebawem pewnie padnie". ;-) dlatego pytam.

    > Bo watpie, by nakupila Pan "pasci" za ponad 3 500 PLN w jednym roku do tego
    > starego grata,
    > a w takim przypadku zakupy "sa KOSZTEM".

    Znaczy sie jednak najzwyklejszy koszt. Ale przecierz taki dysk sam nie
    moze dzialac, wiec jest srodkiem trwalym... cos mi sie juz powoli
    zaczyna mieszac. :-(

    > Pwenie ze wystarczy.

    Na protokolw pisze model, firme, numer seryjny... a czy pisac "wywlilem
    do kosza" czy cos w tym stylu? :-) Czy nikogo nie interesuje gdzie go
    umiescilem po likwidacji?

  • 4. Data: 2003-07-24 09:26:57
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Uzytkownik "towarzysz Vader" <v...@r...wywalto.net> napisal w
    wiadomosci news:bfo6or$jil$1@news.onet.pl...

    > A konkretny numer paragrafu mozna (z ustawy o VAT i PDoOF o ile dobrze
    > rozumiem) mozna prosic? To zaraza doczytam.

    Tak wlasciwie to jest www.sejm.gov.pl i baza aktow prawnych.
    ale poniewaz jest aly "ruch"...
    Art. 22d.

    1. Podatnicy moga nie dokonywac odpisów amortyzacyjnych od skladników majat-

    ku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartosc poczatkowa, okreslona

    zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zl; wydatki poniesione na ich
    nabycie

    stanowia wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiacu oddania ich do

    uzywania.

    2. Skladniki majatku, o których mowa w art. 22a-22c, z wylaczeniem
    skladników

    wymienionych w ust. 1, wprowadza sie do ewidencji srodków trwalych oraz

    wartosci niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpózniej w
    miesiacu

    przekazania ich do uzywania.

    i iny paragraf - fragment...

    17. Jezeli srodki trwale ulegly ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy,
    rekon-

    strukcji, adaptacji lub modernizacji, wartosc poczatkowa tych srodków,
    ustalona

    zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powieksza sie o sume wydatków na ich
    ulepszenie,

    w tym takze o wydatki na nabycie czesci skladowych lub peryferyjnych,
    których

    jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zl. Srodki trwale uwaza sie za
    ulep-

    szone, jezeli wydatki poniesione na przebudowe, rozbudowe, rekonstrukcje,
    ad-

    aptacje lub modernizacje powoduja wzrost ich wartosci uzytkowej w stosunku

    do wartosci z dnia przyjecia srodków trwalych do uzywania, mierzonej w
    szcze-

    gólnosci okresem uzywania, zdolnoscia wytwórcza, jakoscia produktów uzyski-

    wanych za pomoca ulepszonych srodków trwalych i kosztami ich eksploatacji.

    > Czyli ta listwe mam traktowac jako czesc do kompa. W zwiazku z tym musze
    > ja na EST wciagac? Czy nie. Moze to byc po prostu koszt i tyle?

    Moze byc czescia zestawu, ale nie musi.

> [...]

    > Znaczy sie jednak najzwyklejszy koszt. Ale przecierz taki dysk sam nie
    > moze dzialac, wiec jest srodkiem trwalym... cos mi sie juz powoli

    Ale wasne podpada pod ow pkt 17... modernizacja...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-07-26 21:24:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2003, towarzysz Vader wrote:
    [...]
    >+ Czyli ta listwe mam traktowac jako czesc do kompa. W zwiazku z tym musze
    >+ ja na EST wciagac? Czy nie. Moze to byc po prostu koszt i tyle?

    IMHO zewnętrzna listwa zasilająca (filtr itp) nie jest częscią
    komputera i tyle. Przecież listwa nie potrzebuje komputera do
    pracy :) a w przeciwną stronę - tylko o tyle o ile komputer
    "potrzebuje" np. licznika energii elektrycznej... :)
    [...]
> [...]
    >+ Znaczy sie jednak najzwyklejszy koszt. Ale przecierz taki dysk sam nie
    >+ moze dzialac, wiec jest srodkiem trwalym... cos mi sie juz powoli

    "dokupienie" do sumy 3500zł w myśl ustawy jescze ciągle "ulepszeniem"
    nie jest i możesz traktować jako koszt :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-08-20 12:28:45
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Thu, 24 Jul 2003, towarzysz Vader wrote:
    > [...]
    >
    > IMHO zewnętrzna listwa zasilająca (filtr itp) nie jest częscią
    > komputera i tyle.

    A zarowka do samochodu inejest czescia samochodu....

    > Przecież listwa nie potrzebuje komputera do
    > pracy :) a w przeciwną stronę - tylko o tyle o ile komputer
    > "potrzebuje" np. licznika energii elektrycznej... :)

    Bo zarowka samochodu dos wiecenia nie potrzebuje - prawda...?

    > [...]

    No wlasnie...
    ST jest ZESTAW KOMPUTEROWY i "listwa" moze w sklad zestawu wchodzic
    to jest WOLA PODATNIKA...

    > "dokupienie" do sumy 3500zł w myśl ustawy jescze ciągle "ulepszeniem"
    > nie jest i możesz traktować jako koszt :)

    wydatki na ulepszenie powiekszaja wartosci ST jesli nie zostal mimo tych
    wydatkow "ulepszony"
    a ulepszony bylby, gdyby wydatki przekroczyly 3 500 PLN

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-08-20 22:06:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Aug 2003, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > komputera i tyle.
    >+
    >+ A zarowka do samochodu inejest czescia samochodu....

    ...dopóki pozostaje poza samochodem - IMHO nie ;)

> [...]
    >+
    >+ Bo zarowka samochodu dos wiecenia nie potrzebuje - prawda...?

    Prawda :)

    [...]
> [...]
    >+
    >+ No wlasnie...
    >+ ST jest ZESTAW KOMPUTEROWY i "listwa" moze w sklad zestawu wchodzic

    OK. Przyznam że raczej pisałem stronniczo: właśnie pod kątem
    *nie* zaliczenia listwy do "zestawu" :)
    Rzeczywiście, jak ktoś *bardzo* chce zaliczyć listwę do "zestawu"
    to dość trudno mu zabronić: zresztą tak jak z żarówką, zawsze
    może powiedzieć że "na chwilę wyjął" :)

> [...]
    >+ wydatkow "ulepszony"
    >+ a ulepszony bylby, gdyby wydatki przekroczyly 3 500 PLN

    ...no to tu nikt nic innego nie pisał :)

    pozdrowienia, Gotfryd