  • 1. Data: 2004-02-03 14:58:34
    Temat: Zaległe wypłaty - jaki PIT-4 i DRA
    Od: "Dexter" <k...@w...pl>

    Witam,

    mam następujący problem
    - pracownik nie otrzymuje w miesiącu XI i XII 2003 wypłaty - firma nie ma
    pieniędzy (niestety tak bywa),
    - z dniem 31-12-2003 zostaje rozwiązany stosunek pracy,
    - jest spłacany (w częściach) z zaległego wynagrodzenia w I, II, III 2004,

    pytania:
    1. Jaka lista płac w 2003? czy naliczamy wynagrodzenie, czy nie, zakładam,
    że nie poniesionego kosztu nie ksiegujemy?
    2. Czy w PIT-4, DRA - wykazujemy pracownika ale z kwotą zerową?
    3. W PIT-11 - czy faktycznie wypłacone kwoty (tzn. 10 wypłat, 10 kosztów
    uzyskania - pracował okrągły rok)?

    4. Co w 2004, dostaje wypłatę zaległą w części, jak to ująć w PIT-4 i DRA,
    skoro w 2003 było "zero" to teraz trzeba naliczyć podatki, ale przypuszczam,
    że wg zasad (kwota wolna, składki zus) z 2004? Co z kosztami uzyskania?
    5. Jeśli przyjmiemy, że robimy listę dodatkową to pojawią sie koszty
    uzyskania, ale w 2004 on już nie ponosi kosztów uzyskania, poza tym będą
    trzy wypłaty (I, II, III) więc byłyby 3xkoszty, a nie dostał wypłaty za XI,
    XII, więc 2x koszty.
    6. Jak do tego wszystkiego będzie się robić PIT-11 za 2004, podajemy tam za
    jaki okres, ale on nie pracował już w 2004, więc co wpisać.

    Czy ktoś z grupowiczów miał już podobny problem, zaległe wypłaty dla
    niepracującego już pracownika, wypłacany w następnym roku podatkowym.

    pozdrawiam
    Dexter

  • 2. Data: 2004-02-03 15:48:39
    Temat: Re: Zaległe wypłaty - jaki PIT-4 i DRA
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dexter,

    Tuesday, February 3, 2004, 3:58:34 PM, you wrote:

> [...]
    > 1. Jaka lista płac w 2003? czy naliczamy wynagrodzenie, czy nie, zakładam,
    > że nie poniesionego kosztu nie ksiegujemy?

    Ja bym nie księgował.

    > 2. Czy w PIT-4, DRA - wykazujemy pracownika ale z kwotą zerową?

    Na wszelki wypadek.

    > 3. W PIT-11 - czy faktycznie wypłacone kwoty (tzn. 10 wypłat, 10 kosztów
    > uzyskania - pracował okrągły rok)?

    10 wypłat, 12 kosztów uzyskania...

> [...]
    > że wg zasad (kwota wolna, składki zus) z 2004? Co z kosztami uzyskania?

    Kwota wolna - tak - o ile złoży PIT-2. Koszty - nie - nie pracuje już.

> [...]
    > trzy wypłaty (I, II, III) więc byłyby 3xkoszty, a nie dostał wypłaty za XI,

    j.w.

    > 6. Jak do tego wszystkiego będzie się robić PIT-11 za 2004, podajemy tam za
    > jaki okres, ale on nie pracował już w 2004, więc co wpisać.

    PIT-11 mówi bardziej o uzyskanych dochodach niż o okresie
    zatrudniania.

    > Czy ktoś z grupowiczów miał już podobny problem, zaległe wypłaty dla
    > niepracującego już pracownika, wypłacany w następnym roku podatkowym.

    Spotkałem się nie jeden raz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2004-02-03 20:19:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ja bym nie księgował.

    Dlaczego?
    No chyba że wiesz cos czego inni nie wiedzą - np. że Dexter stosuje
    motode kasową. Ale tego nie mówił wprost.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-02-03 21:54:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maddy,

    Tuesday, February 3, 2004, 9:19:10 PM, you wrote:

    > Dlaczego?

    Z bardzo prostego powodu - nie zgodzą się kwoty składek, zaliczki na
    podatek i do wypłaty. W momencie, gdy wynagrodzenie nie zostale
    wypłacone/pozostawione do dyspozycji pracownika, przygotowana lista
    płac jest _błędna_ - brak podstawy naliczenia składek i zaliczki na
    podatek.
    Jeśli koniecznie ktoś chciałby zaksięgować, to tylko i wyłącznie na
    podstawie listy płac zawierającej tylko kwotę brutto - wyobrażasz
    sobie ten bałagan?

    > No chyba że wiesz cos czego inni nie wiedzą - np. że Dexter stosuje
    > motode kasową. Ale tego nie mówił wprost.

    To nie jest takie proste, niestety.
    Ale cieszą się, że do reszty zastrzeżeń nie zgłosiłaś :-)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2004-02-04 07:29:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > wypłacone/pozostawione do dyspozycji pracownika, przygotowana lista
    > płac jest _błędna_ - brak podstawy naliczenia składek i zaliczki na
    I co z tego? Kosztem nie sa kwoty zaliczek, składek itp a kwota brutto.

    > Jeśli koniecznie ktoś chciałby zaksięgować, to tylko i wyłącznie na
    > podstawie listy płac zawierającej tylko kwotę brutto - wyobrażasz
    > sobie ten bałagan?

    Jaki bałagan??? Robisz liste płac na dzien hipotetyczej prawidlowej
    wypłaty. Jeżeli zajdzie potrzeba to ja później korygujesz.

    Nie ma tu podstaw do zaliczenia kosztu dotyczacego roku 2003 w roku
    2004. Żadnych podstaw.
    Możemy co najwyżej zrezygnowac w ogóle z zarachowania kosztu tego
    wnagrodzenia.
    To że na końcu byłyby inne składki nie oznacza że z przyczyn
    technicznych a raczej czyjegos lenistwa (bo końcowe naliczenie
    składników, nie mające wpływu na koszt, będzie inne i ktos potem będzie
    musiał to korygować w kięgach, co zresztą będzie miało miejscy tylko
    przy pełnej księgowości) można ten koszty przerzucić do innego roku.
    Można to zrobić tylko gdy zarachowanie we własniwym roku nie było mozliwe.
    A było mozliwe bo znamy dokładnie kwotę wynagrodzenia brutto jaka sie
    pracownikowi należy. A listy płac księguje sie BRUTTO własnie.

    > To nie jest takie proste, niestety.

    To jest bardzo proste.
    Mamy dwie metody - kasową i memoriałową. Nie ma pośredniej.
    Wynagrodzenie nalezne pracownikowi za prace w roku 2003 jest kosztem
    tylko w roku 2003, chyba że jego wysokość BRUTTO nie była znana do
    momentu zamknięcia ksiąg na ten rok.
    Chyba że do WSZYSTKICH kostzów stosujemy metodę kasową, wtedy w ogól nie
    ma o czym mówić.
    Co w tym jest "nieprostego"?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-02-04 09:37:19
    Od: "Dexter" <k...@w...pl>

    Dziękuję za dotychczasowe komentarze, będę dzisiaj w Urzędzie Skarbowym i
    postaram się uzyskać w toku przyjaznych negocjacji jakieś sugestie i
    zalcenia, oczywiście ustne, bo na pisemne nie mam teraz czasu. Postaram sie
    poinformować grupę o wynikach spotkania.

    pozdrawiam
    Dexter

  • 7. Data: 2004-02-04 09:47:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maddy,

    Wednesday, February 4, 2004, 8:29:06 AM, you wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > I co z tego? Kosztem nie sa kwoty zaliczek, składek itp a kwota brutto.
    > Jaki bałagan??? Robisz liste płac na dzien hipotetyczej prawidlowej
    > wypłaty. Jeżeli zajdzie potrzeba to ja później korygujesz.

    Korygowanie na przełomie lat? Zapomnij.

    > Nie ma tu podstaw do zaliczenia kosztu dotyczacego roku 2003 w roku
    > 2004. Żadnych podstaw.

    Dokładnie.

    > Możemy co najwyżej zrezygnowac w ogóle z zarachowania kosztu tego
    > wnagrodzenia.

    A co ja napisałem?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2004-02-04 09:56:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Feb 2004, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >+ Hello Maddy,
    [...]
> [...]
    >+ wypłacone/pozostawione do dyspozycji pracownika, przygotowana lista
    >+ płac jest _błędna_ - brak podstawy naliczenia składek i zaliczki na

    Wolniej.
    Oddziel od siebie dwie części "księgowania":
    - uznanie KWOTY BRUTTO za koszt
    - podzielenie tejże kwoty na "częsci" (ZUS_społ+{podatek/ZUS_zdrow}+netto)

    Pozostaje sprawa "składek ZUS pracodawcy za pracownika", ale niezależnie
    jak one powinny być zaksięgowane (nie wiem :)) to również albo razem
    z 1. albo z 2. częscią owego podziału.

    Przecież składek ZUS i podatków *pracownika* nie wliczasz w *swój*
    koszt oddzielnie: to już kwestia rozliczeń pracownika właśnie, którego
    jako płatnik "opbsłużyć" (pobrać składki i zaliczki) musisz - ale
    nie ma nic wspólnego z *twoim* księgowaniem.
    IMHO. Chyba że czegoś nie rozumiem - to poproszę o oświecenie :)
    [...]
    >+ > No chyba że wiesz cos czego inni nie wiedzą - np. że Dexter stosuje
    >+ > motode kasową. Ale tego nie mówił wprost.
    >+
    >+ To nie jest takie proste, niestety.

    Obawiając się że jednak możesz mieć rację - poproszę o doświetlenie :)
    sugerowanej komplikacji.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-02-04 10:41:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Wednesday, February 4, 2004, 10:56:55 AM, you wrote:

    > Wolniej.
    > Oddziel od siebie dwie części "księgowania":
    > - uznanie KWOTY BRUTTO za koszt

    Było w tym, co wyciąłeś...

    > - podzielenie tejże kwoty na "częsci" (ZUS_społ+{podatek/ZUS_zdrow}+netto)

    Podstawą naliczenia składki jest _wypłacone_ wynagrodzenie. Ono nie
    zostało wypłacone...

> [...]

    j.w.

    > Obawiając się że jednak możesz mieć rację - poproszę o doświetlenie :)

    j.w.
    Czy naprawdę tak trudno pojąć tak prostą rzecz?

    Przypominam wycięty fragment:
    ===8<===

  • 10. Data: 2004-02-04 11:32:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2004, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    >+ > Wolniej.
    >+ > Oddziel od siebie dwie części "księgowania":
    >+ > - uznanie KWOTY BRUTTO za koszt
    >+
    >+ Było w tym, co wyciąłeś...

    Widzę cytat, thx., odniosę się.

> [...]
    >+
    >+ Podstawą naliczenia składki jest _wypłacone_ wynagrodzenie. Ono nie

    No i BARDZO DOBRZE.
    Ja tylko wskazuję że uznanie TWOJEGO KOSZTU ma się *nijak* do
    rozliczenia składek i podatków *pracownika* !

    [1]
    Masz wypłacić pracownikowi kwotę W brutto.
    [2]
    Masz z tego odprowadzić kwotę W*zs do ZUS
    [3]
    Masz z tego pobrać kwotę W*p na podatki, w tym W*z na zdrowotne do ZUS

    Wynagrodzenia nie wypłacasz.
    Oczywistym jest że [2] i [3] w związku z tym również nie robisz.
    Ale CO TO MA WSPÓLNEGO z [1] - tego dojść nie umiem !
    :)

    >+ > Pozostaje sprawa "składek ZUS pracodawcy za pracownika",[...]

    >+ j.w.

    Nadal IMHO nijak. Albo przysługuje zaliczenie składek zapłaconych
    (i wtedy podobnie jak z [2] i [3] - "po prostu nic" nie robisz)
    albo naleznych - i wtedy jak [1]

> [...]
    >+
    >+ j.w.
    >+ Czy naprawdę tak trudno pojąć tak prostą rzecz?

    Oczywiście.
    Jak dla mnie fakt rozliczenia umowy o pracę i jej kosztów to JEDNO,
    zaś wszystkie obowiązku płatnika to DRUGIE. Bez związku.
    Przecież ty chyba NIE WRZUCASZ w koszty firmy OSOBNO wypłaty
    netto, OSOBNO zaliczki na podatek, OSOBNO "pracowniczej" składki ZUS...
    Jeśli tak - no to ja się wycofuję. Horror, rzeczywiście. Ale
    chyba w sposobie liczenia :)

> [...]
    >+ Jeśli koniecznie ktoś chciałby zaksięgować, to tylko i wyłącznie na
    >+ podstawie listy płac zawierającej tylko kwotę brutto - wyobrażasz

    Ja sobie dotąd nie wyobrażałem że można do dokumentacji dotyczącej
    *firmy* wrzucać coś innego :)

    Przecież rozliczeń firma-pracownik z tytułu umowy o pracę (czyli
    POMIJAJĄC rozliczenie wyjazdów służbowych itp - które są ubocznym
    skutkiem owej umowy) nijak nie umiem powiązać z wpłaceniem do
    US i ZUS stosownych składek, pobranych dopiero *później* z *owych
    wynagrodzeń* !
    Kolejność ważna, jak przy szachach... To są INNE pieniądze
    (kto inny jest ich właścicielem !)
    Jak wynikało z wszystkich tutejszych dyskusji - nawet jeśli dwie
    złotówki jednakowo wyglądają, to ich status prawny może być
    różny. Np. złotówka "z podatku firmy" nie wpłacona na czas do US
    to "zaległość podatkowa". Ale złotówka z "wypłaconego wynagrodzenia"
    to kradzież na szkodę Skarbu Państwa...

    Dla jasności: owszem, zasady przemienności mnożenia i dodawania
    są mu znane :) (a to że nie działają przy podatkach z powodu
    zaokrągleń też ;)).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)