    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zaokraglanie kwoty VAT
    Date: Tue, 9 Sep 2003 10:27:58 +0200

    On Tue, 9 Sep 2003, Kubik wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Takie pytanie. Dostaje fakturę za zakup czegoś tam i chcę ją wpisać w KPiR
    >+ na komputerze. I co się okazuje - wyliczona kwota VAT różni się o 1 grosz
    >+ od tej na fakturze.

    ...i dobrze... ;)

    >+ Po prostu program u mojego kontrahenta inaczej zaokrągla
    >+ liczby (zawsze w górę).

    To byłby błąd.

    Sprawdź dokładnie czy na pewno jest tak jak piszesz.
    Przejrzałeś archiwum googla pod kątem "ile jest algorytmów
    *poprawnego* obliczania VAT na fakturze mającej więcej
    niż jedną pozycję" ?

    Jeśli nie - to ja kolekcjonuję, na razie mam trzy:
    - VAT liczony "od każdej pozycji"
    - VAT liczony "od sum stawek"
    - VAT liczony "od każdej pozycji brutto".

    Jak ktoś ma inne pomysły na *zgodne z przepisami*
    wyliczenie z VATu to chętnie dołączę do kolekcji :)

    >+ I co teraz - wpisać taką kwotę VAT jak na fakturze,
    >+ czy wpisać taką jak program i kalulator mi wylicza

    ...możesz podać wartości z faktury ? Sami sobie sprawdzimy
    kto, ile i kiedy wylicza ;)

    >+ (i przy innych fa się ona zawsze zgadza)?

    Niemożliwe. *NIEMOŻLIWE* żeby *ZAWSZE* ci wychodziło
    "dobrze", skoro są 3 *różne* algorytmy zaokrąglania.
    No, chyba że zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa
    widziałeś mało faktur ;) albo masz niesamowite
    szczęscie[1] ;)
    [1] To "szczęście" wynika oczywiście z faktu iż jakieś
    skromne 98% podatników stosuje tylko jeden z algorytmów
    liczenia VAT na f-rze :) - przynajmniej do momentu, aż
    muszą wystawić f-rę "opartą o paragon z kasy", bo wtedy
    też owym groszem zaczynają kręcić dookoła z pretensją
    że "kasa liczy inaczej niż komputer" ;> !

    >+ O 1 grosz nikt z US nie powinien się czepiać, ale jak tego
    >+ się uzbiera więcej???

    Weź w garść ustawę o VAT oraz rozp. ds. faktur i spróbuj
    znaleźć owe algorytmy :), będziesz miał czym przekonać
    urzędnika ;) !
    O tym że jest w googlu (bo dyskusje tu były, oj były :))
    to już dla zasady tylko wspomnę :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)