  • 1. Data: 2003-09-09 07:04:32
    Temat: Zaokraglanie kwoty VAT
    Od: "Kubik" <k...@i...com>

    Witam!

    Takie pytanie. Dostaje fakturę za zakup czegoś tam i chcę ją wpisać w KPiR
    na komputerze. I co się okazuje - wyliczona kwota VAT różni się o 1 grosz
    od tej na fakturze. Po prostu program u mojego kontrahenta inaczej zaokrągla
    liczby (zawsze w górę). I co teraz - wpisać taką kwotę VAT jak na fakturze,
    czy
    wpisać taką jak program i kalulator mi wylicza (i przy innych fa się ona
    zawsze zgadza)?

    O 1 grosz nikt z US nie powinien się czepiać, ale jak tego się uzbiera
    więcej???

    pozdrawiam
    Kubik

  • 2. Data: 2003-09-09 07:57:01
    Temat: Re: Zaokraglanie kwoty VAT
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Kubik wrote:

> [...]
    > ona zawsze zgadza)?
    >
    > O 1 grosz nikt z US nie powinien się czepiać, ale jak tego się uzbiera

    Zmienić program. Są bodajże 3 poprawne metody liczenia zaokrągleń w
    VAT. Dobre programy przy księgowaniu zakupów dopuszczają wszystkie
    trzy metody.

  • 3. Data: 2003-09-09 08:11:14
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    ----------------------------------
    Fakture wpisujesz do rejestru z Vat -em z faktury jak sądze twój program
    pozwoli ci poprawić tego grosze.
    Wiola

  • 4. Data: 2003-09-09 08:12:07
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości

    > Zmienić program. Są bodajże 3 poprawne metody liczenia zaokrągleń w
    > VAT. Dobre programy przy księgowaniu zakupów dopuszczają wszystkie
    > trzy metody.

    tu najprawdopodobniej nie chodzi o to jak zaokragla a o to w jakiej
    kolejnosci.

    Z ustawy i rozporzadzen wynika, ze na FV ma byc podsumowanie, a przy
    podsumowaniach i zaokraglenoiach
    tabelka na ogol NIE MA PRAWA sie zgodzic.

    Najwygodniej dla malego odbiorcy jest gdy zaokraglona jest suma zakupow wg
    stawki VAT,
    potem od tego VAT, (oczywiscie zaokraglony).

    Ale niektore programy (i ludzie recznie tez) zaokraglaja VAT dla
    poszczegolnych pozycji.

    Panski program powinien miec mozliwosc recznego skorygownia w takich
    przyladkach
    kwoty naliczonego VAT wg stawki - radze zapytac producenta, lub rzeczywiscie
    zmienic program.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-09-09 08:27:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, Kubik wrote:

> [...]
    >+ na komputerze. I co się okazuje - wyliczona kwota VAT różni się o 1 grosz

    ...i dobrze... ;)

    >+ Po prostu program u mojego kontrahenta inaczej zaokrągla
    >+ liczby (zawsze w górę).

    To byłby błąd.

    Sprawdź dokładnie czy na pewno jest tak jak piszesz.
    Przejrzałeś archiwum googla pod kątem "ile jest algorytmów
    *poprawnego* obliczania VAT na fakturze mającej więcej
    niż jedną pozycję" ?

    Jeśli nie - to ja kolekcjonuję, na razie mam trzy:
    - VAT liczony "od każdej pozycji"
    - VAT liczony "od sum stawek"
    - VAT liczony "od każdej pozycji brutto".

    Jak ktoś ma inne pomysły na *zgodne z przepisami*
    wyliczenie z VATu to chętnie dołączę do kolekcji :)

    >+ I co teraz - wpisać taką kwotę VAT jak na fakturze,
    >+ czy wpisać taką jak program i kalulator mi wylicza

    ...możesz podać wartości z faktury ? Sami sobie sprawdzimy
    kto, ile i kiedy wylicza ;)

    >+ (i przy innych fa się ona zawsze zgadza)?

    Niemożliwe. *NIEMOŻLIWE* żeby *ZAWSZE* ci wychodziło
    "dobrze", skoro są 3 *różne* algorytmy zaokrąglania.
    No, chyba że zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa
    widziałeś mało faktur ;) albo masz niesamowite
    szczęscie[1] ;)
    [1] To "szczęście" wynika oczywiście z faktu iż jakieś
    skromne 98% podatników stosuje tylko jeden z algorytmów
    liczenia VAT na f-rze :) - przynajmniej do momentu, aż
    muszą wystawić f-rę "opartą o paragon z kasy", bo wtedy
    też owym groszem zaczynają kręcić dookoła z pretensją
    że "kasa liczy inaczej niż komputer" ;> !

    >+ O 1 grosz nikt z US nie powinien się czepiać, ale jak tego
    >+ się uzbiera więcej???

    Weź w garść ustawę o VAT oraz rozp. ds. faktur i spróbuj
    znaleźć owe algorytmy :), będziesz miał czym przekonać
    urzędnika ;) !
    O tym że jest w googlu (bo dyskusje tu były, oj były :))
    to już dla zasady tylko wspomnę :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-09-09 10:36:49
    Od: "Kubik" <k...@i...com>

    Dziękuję wszystkim za odpowiedz.

    > Sprawdź dokładnie czy na pewno jest tak jak piszesz.
    > Przejrzałeś archiwum googla pod kątem "ile jest algorytmów
    > *poprawnego* obliczania VAT na fakturze mającej więcej
    > niż jedną pozycję" ?

    Ale faktura miała tylko jedną pozycję :)

    na fakturze:
    wartość netto zakupu: 13,93
    vat 22%
    kwota vat: 3,07
    brutto: 17,00

    po mojemu, i mojego programu (Mała Księgowosć z Rzeczypospolitej)

    13,93 * 0,22 = 3,0646 ~= 3,06zł :))

    oczywiście program pozwala ręcznie wpisać kwotę vat i tak zrobiłem -
    wpisałem 3,07 (pojawił się obok czerwony wykrzyknik :)).

    pozdrawiam
    Kubik

  • 7. Data: 2003-09-09 10:44:51
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Kubik" <k...@i...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > oczywiście program pozwala ręcznie wpisać kwotę vat i tak zrobiłem -
    > wpisałem 3,07 (pojawił się obok czerwony wykrzyknik :)).

    No przeciez byla prosba o zapoznanie sie z "algorytmami".

    Jeden z nich pozwala liczyc "od brutto".

    brutto - 17
    Netto - zaokr(Brutto/(1+stawkaVAT);2)=13,93

    reszta czyli 3,07 to VAT

    Boguslaw

  • 8. Data: 2003-09-09 20:07:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, Kubik wrote:

> [...]
    >+ > niż jedną pozycję" ?
    >+
    >+ Ale faktura miała tylko jedną pozycję :)

    Postem z godziny 21:55 skreśla się z treści komentarza słowa
    "mającej jedną pozycję", rozporządzenie wchodzi w życie
    natychmiast :]
    Oczywiście palnąłem gafę: różnice mają prawo wystąpić
    również przy jednej pozycji. Na dodatek przy liczeniu
    "od brutta" nie stosuje się do obliczeń dokładnej wartości
    wyniku 1/1,22 - ale wartość przybliżoną podaną w ustawie
    - dla 22% jest to 18,03%

    >+ na fakturze:
    >+ wartość netto zakupu: 13,93
    >+ vat 22%
    >+ kwota vat: 3,07
    >+ brutto: 17,00

    17*18,03% = 3,0651 -> (zaokr) -> 3,07.
    Prawdopodobnie wystawca rejestruje faktury "na kasie" (wolno
    mu !) i liczy "kasowym" algorytmem :)

    >+ po mojemu, i mojego programu (Mała Księgowosć z Rzeczypospolitej)

    :)
    Ale minister postanowił że 1/1,22 to ma być (dokładnie)
    18,03%, i co ja na to poradzę ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 9. Data: 2003-09-09 20:16:27
    Od: "Jacek" <s...@p...onet.pl>

    zauroczony kolorowym ekranem Gotfryd Smolik news napisał:

    > Postem z godziny 21:55 skreśla się z treści komentarza słowa
    > "mającej jedną pozycję", rozporządzenie wchodzi w życie
    > natychmiast :]

    Brzmi jak jakiś tekst z DzU -:))
    A vacatio to pies.

  • 10. Data: 2003-09-09 20:37:54
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Brzmi jak jakiś tekst z DzU -:))
    > A vacatio to pies.
    Gotfryd ustawy wprowadza w życie od razu bez wakacji.
    Wiola