    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 28 Sep 2011 23:47:54 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie

    On Sat, 24 Sep 2011, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z przezorności procesowej ;) (albo jak kto woli: aby potencjalny
    > flejm był krótszy), wskażę, że w odróżnieniu od datków wrzucanych
    > do kapelusza np. grajka stojącego gdzieś w miejscu publicznym,
    > które to datki *SĄ* darowizną, czyli mają na celu "wzbogacenie
    > zbieracza", w tym przypadku mamy wyraźny *cel* który nijak
    > do definicji darowizny nie przystaje.

    Uleżało się, przemyślałem.
    Skutki:
    - cofam wszystkie zastrzeżenia wniesione dla przypadku "na serwer"
    z zastrzeżeniami niżej
    - wyrażam zdziwienie że nie zostałem wystarczająco wdeptany w podłoże ;)
    - i niniejszym składam wniosek o krytyczne ustosunkowanie się do
    niżej wyrażonej treści

    UZASADNIENIE.
    Otóż definicja darowizny rzeczywiście jest restrykcyjna
    (a niezmieszczenie się w definicji oznacza podatkowy cios
    "nieodpłatnym świadczeniem") i w żaden sposób nie można
    obejść wymagań podstawowych, tj. konieczności wzbogacenia
    otrzymującego poprzez *majątek* (czyli nie usługę itp),
    dopilnowania braku świadczenia zwrotnego itede, nie tylko
    samego wzbogacenia ale również "zamiaru" i co tam jeszcze
    sądy wydedukowały.
    Ale w kodeksowej definicji jest zapis, dopuszczający
    pewne "sterowanie" dyspozycją darowizny.
    Polecenie.
    Wykluczone są wszelkie formy "czyniące kogoś wierzycielem",
    to prawda. Ale to *nie* wyklucza nałożenia obowiązku na
    "wzbogacanego"!
    Na mój gust, o ile wpłata odbędzie się "do majątku obdarowanego",
    nie będzie miała cech "odpuszczenia długu" i nie będzie miała
    cechy zapłaty za konkretną czynność ze strony obdarowanego,
    to definicja jest spełniona.

    Czyli (wbrew moim wcześniejszym zastrzeżeniom) wychodzi,
    że *można* darować pieniądze przeznaczone *na* utrzymanie
    serwera.
    Definicja darowizny wymaga, aby "z umowy" majątek wzrósł.
    Nie zakazuje domagania się późniejszego "przepicia" :P

    Co mogłoby przemawiać przeciw ww tezie?

    > Bo tego że jakiś "hak" istnieje nie wykluczam,

    ...chyba się nadziałem... ;)

    pzdr, Gotfryd