  • 11. Data: 2003-10-23 13:26:25
    Temat: Re: Zdrowotne a współudziałowiec w sp.z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2003, Cavallino wrote:

    >+ Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    [...]
    >+ > | Powtórzę pytanie - co można zrobić aby stosunek pracy
    >+ > | nie powstał, a żeby
    >+ > | można członka zarządu wynagrodzić za pełnienie jego
    >+ > | funkcji, najlepiej tak aby ZUS uniknąć.
    >+ >
    >+ > Za pełnienie funkcji - chyba trochę zbyt śliskie.
    >+
    >+ Dlaczego śliskie?
    >+ Ciężko sobie wyobrazić sytuację że ktoś bez nawiązania stosunku pracy pełni
    >+ swoją funkcję w zarządzie?

    Tak.
    Zostałem kiedyś obtentegowany za to na .prawo to i pamiętam:
    powołanie na stanowisko (z wynagrodzeniem) jest *nawiązaniem
    stosunku pracy*. Z mocy prawa - KP:
    +++++
    Art. 2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie
    umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub
    spółdzielczej umowy o pracę.
    -----

    >+ > Można ewentualnie jakąś umowę o dzieło, byle z głową.
    >+
    >+ Ale jakie tu dzieło?

    ...no właśnie.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2003-10-23 13:32:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2003, Catbert wrote:
    [...]
    >+ Problem to wynagrodzenie prezesa, gdy jest on jednocześnie jedynym
    >+ udziałowcem - w takim przypadku ortodoksi uważaja, że zawarcie
    >+ jakiejkolwiek umowy o wynagrodzenie jest trefne.

    Zeznaję że pierwsze słyszę, możesz podać namiar na jakieś
    omówienie (najchętniej w postaci linka oczywiście :)) ?
    To o czym i wiadomo (i stosowne wyroki, chyba z SN włącznie
    na HDD gdzieś mam - nie każcie mi szukać ! ;>) jest fakt że
    takie wynagrodzenie nie jest KUP dla spółki !
    "Trefność" polega na zawarciu umowy "z samym sobą" (rzeczywiście),
    ale jej nie wyklucza, AFAIK :) (tzn. nie wyklucza możliwości
    zawarcia umowy, ale wyklucza uznanie jej za KUP).

    >+ Najśmieszniejsza jest sytuacja jedynego wspólnika (100% udziałów).
    >+ Ustawowo jest on "uznany" za prowadzącego działalność gospodarczą i musi
    >+ płacic ZUS nawet jak nic nie robi. Inny akt prawny wręcz zabrania mu
    >+ prowadzenia tejże DG (nie może reprezentować spółki poza zgłoszeniem do
    >+ rejestru).

    Hm... myślałem że nie może "samodzielnie"... znaczy: że sporej
    części czynności trzeba dokonywać notarialnie. Niemniej - może.
    Masz namiar na "ten akt" (co to za przepis ?) i ew. link
    do internetowego omówienia tego co piszesz ?

    Acha - ostatnio w omówieniu zmian w prawie (w GP) coś było że
    przepis o konieczności "unotarnialniania" ma być wykreślony.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2003-10-23 13:35:32
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > A jak można wynagrodzić zgodnie z prawem takiego prezesa?
    > Członkowie rady nadzorczej otrzymują honoraria, czy członkowie zarządu też
    > tak mogą?
    > I co wtedy z ZUS?

    Prezes ( w ogólnosci członek zarządu) może załozyc DG i obciążać firme
    fakturą. Smutne 6 stówek na ZUS jednak pozostaje.
    Umowę o pracę, jeżeli o takiej mowa najlepiej podpisać prezesowi z
    pełnomocnikiem, powołanym przez zgromadzenie wspólników.

    Pzdr: Catbert EHRM

  • 14. Data: 2003-10-23 15:15:30
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Dlaczego śliskie?
    | Ciężko sobie wyobrazić sytuację że ktoś bez nawiązania stosunku pracy
    pełni
    | swoją funkcję w zarządzie?

    Chyba chodzi o pobieranie wynagrodzenia w związku z pełnioną funkcją, a nie
    o samo pełnienie funkcji.

    | Ale jakie tu dzieło?
    | Zresztą to i tak nie zwalnia chyba od ZUS?

    Zwalnia.
    Umowa o dzieło oczywiście nie na pełnienie obowiązków członka zarządu.

    Andrzej K.

  • 15. Data: 2003-10-24 07:40:16
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:

    > Chyba chodzi o pobieranie wynagrodzenia w związku z pełnioną funkcją, a
    nie
    > o samo pełnienie funkcji.

    Nie do końca widzę różnicę....

    > Zwalnia.
    > Umowa o dzieło oczywiście nie na pełnienie obowiązków członka zarządu.

    A na co, zakładając że taki delikwent nie ma innego źródła dochodu?

  • 16. Data: 2003-10-24 07:44:29
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > +++++
    > Art. 2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie
    > umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub

    Komentarz do KH mówi wyraźnie co innego - sam fakt powołania kogoś na
    stanowisko nie decyduje o nawiązaniu z nim stosunku pracy, do tego potrzebne
    jest zawarcie umowy o pracę.
    Zwłaszcza że wielu członków zarządu nie pobiera wynagrodzenia za fakt
    pełnienia tej funkcji, więc ktoś się myli.

  • 17. Data: 2003-10-24 08:46:05
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    http://www.monitorpodatkowy.pl/niusy.php?id_news=106
    5
    http://nettax.pl/serwis/nowosci/020529_2.htm
    http://nettax.pl/serwis/nowosci/030728_2.htm
    http://www.nettax.com.pl/serwis/nowosci/020212_1.htm
    http://www.nettax.com.pl/serwis/nowosci/020717_1.htm

    (...) (tzn. nie wyklucza możliwości
    > zawarcia umowy, ale wyklucza uznanie jej za KUP).

    Z orzeczeń wynika, że nie tylko nie stanowi KUP ale że jest nieważna.
    Może coś przeoczyłem :-)

> [...]
    > Masz namiar na "ten akt" (co to za przepis ?) i ew. link
    > do internetowego omówienia tego co piszesz ?

    Art. 201. [Zarząd spółki] § 1. Zarząd prowadzi sprawy spółki i
    reprezentuje spółkę.
    Wprawdzie (ksh) jedyny wspólnik nie może reprezentować spółki: z
    dopiskiem "w organizacji" (moje przeoczenie) - literalnie nie jest
    napisane, czy może, jak jest już "zorganizowana" - jednakże to zarząd,
    nie wspólnik prowadzi sprawy spółki. W mojej ocenie jedyny współnik nie
    nabywa uprawnień reprezentacji "po zorganizowaniu".
    Wspólnik może zarząd odwołać, ma prawo do zysku, etc. ale de facto to
    nie on "działa gospodarczo". Gospodarczo działa spółka - jest przecież
    osobą prawną. Prawo do zysku to nie działalność gospodarcza - podobnie
    jak nie jest działalnościa gospodarczą trzymanie pieniędzy w banku.
    Fakt, że jeden wspólnik w sp. z o.o. to DG, a więcej to już " nie DG"
    logicznie jest bzdurne.
    Ustawodawca może oczywiście stworzyć akt prawny, gdzie "w rozumieniu
    ustawy" np. słonie latają.

    > Acha - ostatnio w omówieniu zmian w prawie (w GP) coś było że
    > przepis o konieczności "unotarnialniania" ma być wykreślony.

    Mnie się trafiło, że do podwyższenia kapitału zrobiłem akt notarialny
    (podwyższenie i objęcie udziałów) - sąd stwierdził, że to osobne
    czynności (potrzebne dwa akty)- ostatecznie na objęciu zadowolił się
    poświadczeniem podpisu. Miodne, nie?

    Pzdr: Catbert, EHRM

  • 18. Data: 2003-10-24 11:34:48
    Od: "Baton" <k...@B...fm>

    Catbert wrote:
> [...]
    > (podwyższenie i objęcie udziałów) - sąd stwierdził, że to osobne
    > czynności (potrzebne dwa akty)- ostatecznie na objęciu zadowolił się

    A gdyby aktem notarialnym zmienic umowe spolki (rozne zmiany w tym
    podwyzszenie kapitalu i zmiana wrtosci udzialow), to tez sad traktowalby
    kazda czynnosc osobno?

    Baton
    GG: 1004025 , Krakow , Focus 1.6 Cx kombi + LPG (oklejony) - moondust
    silver BJJ - Grappling Krakow , http://kbaton.prv.pl/

  • 19. Data: 2003-10-24 11:55:32
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > A gdyby aktem notarialnym zmienic umowe spolki (rozne zmiany w tym
    > podwyzszenie kapitalu i zmiana wrtosci udzialow), to tez sad traktowalby
    > kazda czynnosc osobno?

    Zastrzegłem sobie w umowie, że podwyższenie do kwoty 1 mln (z duuużym
    zapasem!) nie stanowi zmiany umowy, wystarczy uchwała zgromadzenia.
    Obawiam się, że wtedy doszedłby jeszcze nowy tekst jednolity i pewnie
    coś by wymyslili, np.:
    1. zmiana umowy spółki
    2. wniesienie na podwyższenie (to też przeciez czynność pomiędzy
    wspólnikiem a spółką)
    3. Objęcie - bo można wnieść, a nie objąć, co dopiero daje fajny pasztet.

    Pzdr; Catbert EHRM

  • 20. Data: 2003-10-24 14:34:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Oct 2003, Catbert wrote:
    [...]
    >+ (...) (tzn. nie wyklucza możliwości
    >+ > zawarcia umowy, ale wyklucza uznanie jej za KUP).
    >+
    >+ Z orzeczeń wynika, że nie tylko nie stanowi KUP ale że jest nieważna.

    Thx za namiary :)

    >+ Może coś przeoczyłem :-)

    Wynika że to po mojej stronie (albo przeoczyłem, albo podtrzymanie
    szwankuje nie tylko w komputerze ;)).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)