    From: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Znow ten spadek...Pomocy...
    Date: Fri, 5 Jul 2002 13:28:27 +0200

    Nie wiem, czy koledzy prawnicy beda mieli czas, wiec "oczami praktyka"
    "Padre"
    > Hi,
    >
    > Przepraszam, wiem, ze ten temat walkowany jest czesto. Mam jednak pare
    > pytan, na ktore nie znalazlem odpowiedzi.
    >
    > Mianowicie, moja tesciowa (bedac nieswiadomej podatku od spadku)
    > przeprowadzila sprawe spadkowa po swojej matce w wyniku czego stala sie
    > spadkobierca czesci udzialu w kamienicy.
    > Z tym, ze 3/8 calosci bylo juz
    > wczesniej sprzedane w zwiazku z tym sprawa dotyczyla pozostalych 5/8.

    Sprawa mogla dotyczyc jedynie CALOSCI SPADKU.

    Sad uznal jedynie czesci spadku ze wskazanej "masy spadkowej"

    > spadku przypadla jej 1/4 tej pozostalosci.

    nie tej czesci, lecz "spadku". I ile udzialu kamienicy bylo juz sprzeane nie
    ma tunic do rzeczy...

    > Z tym, ze spadkiem nie sa
    > mieszkania, ale udzialy.

    Alez OCZYWISCIE....

    > I teraz pytania:
    > - w jakim terminie od uprawomocnienia sie decyzji sadu nalezy zaplacic
    > podatek w US?

    nie pamietam, ale ok 1/2 roku - mile Panie w US beda wiedzialy lepiej.

    > - czy kazdy ze spadkobiercow niezaleznie placi swoja czesc, czy jakos
    razem?

    Jak powiedziala mila pani w US "kazdy odpowiada za siebie...".

    > - w jaki sposob obliczyc nalezny podatek?

    Od wartosci UDZIALU odziedziczonego spadku odejmuje sie "kwote wolna"
    i wylicza podatek "wg tabeli".

    > - czy na wielkosc podatku wplywa fakt, ze spadkobierca nigdy tam nie
    > mieszkal, ze mieszkania sa zasiedlone, oraz nigdy nie czerpal i nie
    czerpie
    > zyskow z czyszow pobieranych od lokatorow?

    bezposrednio --- nie.
    Jesli dobrze pamietam, byloby "taniej" gdyby zamieszkal .. ale niejestem
    pewien.

    > - co zrobic w sytuacji, gdy spadkobiercy nie stac na zaplacenie podatku
    > (rencistka),

    mozna
    1. Cos sprzedac
    2. Pozyczyc pieniadze.
    3. Poprosic o rozlozenie na raty....

    W niektorych gminach mozna wniesc o "zaniechanie poboru"
    podatku od spadku i darowizn. To gmina jest "beneficjentem"
    tego podatku i ona moze "zwolnic"...US nma naliczyc , pobrac i oddac.

    > czy istnieje mozliwosc rozlozenia na raty, lub oddalenia w
    > czasie zaplaty tego podatku np. do momentu sprzedazy udzialow (lub
    > mieszkan)?
    >
    > Bardzo prosze o rady, poniewaz jestem w kropce i nie wiem co mozna w tej
    > sytuacji zrobic.

    Najpierw popytac czy nie da sie uzyskac "zaniechania poboru" (to w urzedzie
    gminy).
    Jesli sie nie da, to mozna sptarac sie o rozlozenie na raty..
    > Pozdrawiam
    > Krzysztof

    Pozdrawiam

    Boguslaw