    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zrzutka na serwer a prawo
    Date: Wed, 7 Jan 2009 23:09:06 +0100

    On Wed, 7 Jan 2009, atna wrote:

    > Jest spore i rozwijające się forum, które musiało zostać przeniesione na
    > serwer dedykowany.
    > Administratora forum nie stać na tak wysokie opłaty comiesięczne za serwer,
    > użytkownikom zależy żeby forum istniało i bez problemów zaproponowali
    > zrzutkę.
    > Niby wszystko wygląda prosto i pięknie, ale co na to prawo?
    >
    > Przypadek pierwszy- zrzutka na prywatne konto admina, który przelewa
    > uzbierane kwoty czy to miesięcznie czy co pół roku na konto hostingodawcy.
    > Przypadek drugi- zrzutka od razu na konto usługodawcy hostingowego z
> [...]

    IMO:
    - FORMALNYM rozwiązaniem takiego problemu jest coś co nazywa się
    "stowarzyszenie". Taki wynalazek (znaczy stowarzyszenie), które
    nie prowadzi DG, AFAIK może prowadzić pełną księgowość <baczność>
    *uproszczoną* <spocznij> - nie chodzi o KPiR, lecz naprawdę
    proste spisywanie przychodów i wydatków.
    Jak cel statutu będzie "właściwie" zgodny z ustawą:
    ...to przychody na cele statutowe nie będą opodatkowane,
    a w ogóle ze względu na brak zysku podatku i tak by
    nie było.
    O ile wiem, część tzw. "sieci lokalnych metodą zrzutki" dziala
    w tej formie, przy okazji pozwalając zawrzeć z dostawcą
    umowę z "normalnym" nieograniczeniem do jednego lokalu,
    z p. widzenia prawa taki DSL jest dostarczany tak
    jak do *jednej* firmy (a stowarzyszenie firmą nie jest,
    co możliwości świadczenia dostawy netu *dla członków*
    nie wyklucza - ze zgłoszeniem telekomunikacyjnym itede).

    IMVHO - dla serwera też by się dało.
    Ale... ale to oznacza jakieś tam zobowiazanie.

    Jak chodzi o "zrzutkę na konto usługodawcy" to IMVHO trudno
    się przyczepić.

    A jak sądzę metoda ze "zrzutką na konto admina", acz mogąca
    skomplikować życie adminowi, IMVHO tak rzadko spotykana
    nie będzie :D

    Niemniej, jak widać wyżej, prawo jest nieco wymagające :(

    > Jest to zrzutka dobrowolna, administrator nie ma żadnego dochodu/przychodu
    > (na marginesie- chętnie oddał by komuś to forum i pozbył się problemu...).

    Ha, nic dziwnego :D

    > Użytkownicy sami chcą opłacać coś z czego na codzień korzystają.

    Dla *współwłasności* takiego problemu nie ma. Dokładnie jak
    napisałeś - współwłaściciele płacą i basta.

    Ale w tym przypadku mowa raczej o usłudze - a nie można być
    "właścicielem usługi"...

    pzdr, Gotfryd