    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zus dzień później
    Date: Sun, 12 Jul 2009 21:31:23 +0200

    jureq pisze:

    > Może sygnatura, bo nie spotkałem.

    Czytałem co prawda co innego, ale to też jest na ten temat

    PZ 76/68

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/pos
    tanowienie;sn;izba;cywilna,ic,ii,cz,38,04,6027,orzec
    zenie.html

    Postanowienie z dnia 22 kwietnia 2004 r., II CZ 38/04

    Dniem uiszczenia opłaty sądowej dokonanego za pomocą elektronicznego
    środka komunikacji jest dzień, w którym polecenie przelewu - mające
    pokrycie na rachunku zleceniodawcy - wprowadzone zostało do urządzenia
    nadawczego w taki sposób, że bank mógł zapoznać się z jego treścią.
    Możliwość tę bank uzyskuje z chwilą odebrania polecenia przez jego
    urządzenie odbiorcze.

    Sędzia SN Tadeusz Domińczyk (przewodniczący)
    Sędzia SN Zbigniew Kwaśniewski
    Sędzia SN Marek Sychowicz (sprawozdawca)

    Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa ,,P.", S.A. w Z.G. przeciwko ,,E.",
    sp. z
    o.o. w Zielonej Górze o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
    w Izbie
    Cywilnej w dniu 22 kwietnia 2004 r. zażalenia powodowej spółki na
    postanowienie
    Sądu Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 3 grudnia 2003 r.
    uchylił zaskarżone postanowienie.

    Uzasadnienie

    Postanowieniem z dnia 3 grudnia 2003 r. Sąd Okręgowy w Zielonej Górze
    odrzucił kasację powoda od wyroku z dnia 26 września 2003 r., ponieważ
    przyjął,
    że wpis od kasacji powód uiścił w dniu 27 listopada 2003 r., tj. w dniu
    realizacji
    przelewu bankowego, podczas gdy termin do jego uiszczenia upłynął w dniu
    poprzednim.
    W zażaleniu powód zarzucił błędne ustalenie dnia uiszczenia wpisu od
    kasacji,
    podnosząc, że polecenie przelewu wpisu od kasacji przekazał do banku
    prowadzącego jego rachunek przy użyciu elektronicznego systemu
    przetwarzania i
    transmisji danych w dniu 26 listopada 2003 r. Wniósł o uchylenie
    zaskarżonego
    postanowienia.
    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Skierowanie przez stronę do banku prowadzącego jej rachunek polecenia
    przelania z tego rachunku określonej kwoty na inny rachunek bankowy stanowi
    czynność podjętą w ramach łączącej stronę z bankiem umowy rachunku
    bankowego. Zgodnie z zasadą swobody formy oświadczeń woli, wola osoby
    dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie
    się tej
    osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez
    ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (art. 60 k.c.). Podstawę do
    wyrażania za
    pomocą elektronicznych nośników informacji oświadczeń woli składanych w
    związku z dokonywaniem czynności bankowych przewiduje szczególny przepis -
    art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (jedn.
    tekst: Dz.U. z
    2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), zgodnie z którym dokumenty związane z
    czynnościami bankowymi mogą być sporządzane za pomocą elektronicznych
    nośników informacji, jeżeli zostaną w sposób należyty utrwalone i
    zabezpieczone.
    W świetle powołanych unormowań nie ma przeszkód, żeby strona wydała
    bankowi prowadzącemu jej rachunek polecenie przelania z tego rachunku na
    rachunek bankowy sądu określonej kwoty tytułem opłaty sądowej, korzystając z
    elektronicznego środka komunikacji. Dokonanie takiej czynności nie wymaga
    zawierania przez stronę umowy z bankiem w przedmiocie możliwości dokonywania
    czynności bankowych za pomocą elektronicznych nośników informacji, jednak
    warunkiem jej dokonania jest dysponowanie przez stronę i bank odpowiednimi
    urządzeniami technicznymi oraz umiejętnością posługiwania się nimi, w
    szczególności w taki sposób, żeby dokument sporządzony za ich pomocą był
    należycie utrwalony i zabezpieczony.
    W judykaturze ugruntowany jest pogląd, że w razie uiszczenia opłaty sądowej
    przelewem, za dzień jej uiszczenia uznaje się dzień przyjęcia polecenia
    przelewu
    przez bank, w którym zlecający ma swój rachunek, jeżeli przelew w dniu jego
    przyjęcia lub w terminie do uiszczenia opłaty miał pokrycie na rachunku
    zleceniodawcy. Okoliczność, kiedy bank wykonał polecenie przelewu, nie
    ma w tym
    wypadku znaczenia (np. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia
    1969 r., I PZ 76/68, OSNCP 1969, nr 9, poz. 167, uchwała Sądu Najwyższego z
    dnia 16 grudnia 1983 r., III PZP 47/83, OSNC 1984, nr 7, poz. 110,
    postanowienie
    Sądu Najwyższego z dnia 30 listopada 2000 r., I CZ 11/00, nie publ.).
    Według art. 61 § 2 k.c., oświadczenie woli wyrażone w postaci
    elektronicznej jest
    złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji
    elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego
    treścią. Za
    dzień uiszczenia opłaty sądowej dokonanej za pomocą elektronicznego środka
    komunikacji należy zatem uznać dzień, w którym polecenie przelewu
    wprowadzone
    zostało do urządzenia nadawczego w taki sposób, żeby bank mógł zapoznać
    się z
    jego treścią (pod warunkiem, że w dniu tym lub w terminie do uiszczenia
    opłaty
    polecenie przelewu ma pokrycie na rachunku zleceniodawcy). Możliwość tę bank
    uzyskuje z chwilą odebrania polecenia przez jego urządzenie odbiorcze. Z
    istoty
    działania elektronicznych środków komunikacji wynika, że chwila ta,
    praktycznie
    rzecz biorąc, może być utożsamiona z chwilą wprowadzenia przez stronę
    polecenia
    do jej urządzenia nadawczego. Bez znaczenia dla terminu uiszczenia
    opłaty jest
    zaś, wynikająca np. z organizacji czasu pracy banku, rzeczywista chwila
    zapoznania się z treścią polecenia.
    Z dokumentów złożonych przez powoda wynika, że zawarł on z Bankiem
    Handlowym S.A. w W., Oddział w Z.G. umowę rachunku bankowego, że miał
    zainstalowany system elektronicznej bankowości pod nazwą ,,Goniec", że w
    dniu 26
    listopada 2003 r. upoważniona przez powoda osoba, za pomocą tego systemu
    przekazała polecenie przelewu na rachunek Sądu Okręgowego w Zielonej Górze
    wpisu od kasacji w kwocie 1630 zł, że polecenie to w tym samym dniu o
    godzinie
    15.16 Bank otrzymał i że w dniu tym polecenie przelewu miało pokrycie na
    rachunku zleceniodawcy. W tych okolicznościach należy uznać, że dzień 26
    listopada 2003 r., tj. dzień w którym Bank otrzymał polecenie powoda
    przelania
    wpisu od kasacji na rachunek Sądu, jest dniem, w którym Bank mógł
    zapoznać się
    z treścią tego polecenia (art. 61 § 2 k.c.), a więc że jest to dzień,
    który powinien być
    uznany za dzień uiszczenia wpisu od kasacji.
    Wobec powyższego zażalenie zasługuje na uwzględnienie (art. 39318 § 3 w
    związku z art. 397 § 2 i art. 386 § 1 k.p.c.).

    --
    Liwiusz