  • 1. Data: 2002-11-29 09:34:35
    Temat: Zwolnienie z VAT???
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    1go grudnia podejmuję DG i chcę zacząć od zwolnienia z VATu
    ze względu na mały obrót.
    Po ostatniej nowelizacji ustawy miało być tak, że zwolnienie jest
    domyślne dla rozpoczynających, bez żadnych formalności.
    Potwierdzają to w moim USie mówiąc, że nie składam żadnych formularzy
    VAT-R czy VAT-6 i niczego nie chcą (informacja ustna).

    Czytając jednak powtórnie art.14 ust.6 dostrzegłem chyba inną, niekorzystną
    jego interpretację i ogarnęły mnie poważne wątpliwości :-(
    Art.14 ust.6:
    "Podatnik rozpoczynający wykonywanie (.) w ciągu roku podatkowego jest
    zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży
    towarów nie przekroczy (..) kwoty określonej w ust.1".

    Zwróćcie uwagę na słowo _jeżeli_!
    Czyli: _jeżeli_ przeiwduję, to jestem zwolniony, a _jeżeli_ nie przewiduję
    to VAT muszę jednak płacić.
    Niby wszystko OK, ale przecież US o tych moich przewidywaniach nic nie wie,
    bo nie składam w tej sprawie żadnych oświadczeń!!!
    Ja też kiedyś w przyszłości, przy jakiejś kontroli nie będę potrafił
    dowieść, że przewidywałem akurat małe przychody, a nie duże :-(

    Trochę się tego obawiam, bo choć intencja ustawodawcy była jasna, to
    jednak praktyka czasem podąża inną drogą i interpretacja przepisu może
    się w każdej chwili zmienić na niekorzystną (zwłaszcza jeśli budżet będzie
    w potrzebie, a ostatnio jest zawsze).
    Zastanawiam się w związku z tym, czy jednak czegoś w US nie złożyć,
    tylko nie wiem co - VAT-R, VAT-6 ? Jakieś dodatkowe oświadczenie ?
    Do złożenia w US zostało mi jeszcze zawiadomienie o założeniu KPiR -
    może chociaż tam coś o tych "przewidywaniach" napomknąć, aby był
    jakiś ślad ?

    Co o tym sądzicie ?
    Składać coś na wszelki wypadek, czy nie - a jeśli tak, to co ?
    Wykładnia niektórych (wydawałoby się jasnych) przepisów tak mnie czasem
    zaskakuje, że całkiem już zgłupiałem :-(

    Pozdrawiam
    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-12-01 12:09:12
    Temat: Re: Zwolnienie z VAT???
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Składać coś na wszelki wypadek, czy nie - a jeśli tak, to co ?

    Nie jestem podatkowym fachowcem, ale IMHO posiadanie jakiegoś
    "kwita" chyba nie zaszkodzi.
    Niestety trudno mi powiedziec co by to miało być.

    Pix