  • 1. Data: 2002-07-23 10:34:45
    Temat: Zwolnienie z VATu
    Od: "Tomek Zaleski" <t...@k...net.pl>

    Witam!

    Przeglądałem archiwum grupy i nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie,
    dlatego pozwolę sobie zadać je na forum.

    Będąc osobą fizyczną chcę sprzedać prawa majątkowe do programu
    komputerowego. Ponieważ kwota sprzedaży będzie odpowiednio niska polecono mi
    złożenie formularza VAT-6 i wybranie zwolnienia na podstawie art. 14 ust. 6
    ustawy. Zgodnie z rozporządzeniem MF (22 marca 2002) nie jestem zobowiązany
    do wystawiania faktur VAT. Do tego momentu wszystko rozumiem.

    W tym samym roku będę jednym z wykonawców grantu KBN - Komitetu Badań
    Naukowych (umowa o dzieło -- rozumiem, że będzie to sprzedaż usług -- prac
    badawczo-rozwojowych). Taka sprzedaż usług jest zwolniona z VATu. Co będzie
    jednak, jeżeli sumaryczna wartość sprzedaży przekroczy kwotę zwolnienia (z
    art. 14 ust. 6)? Czy powinienem zacząć wystawiać faktury VAT ze stawką ZW? I
    czy to oznacza, że tracę prawo do zwolnienia w kolejnym roku? Czy może taka
    umowa o dzieło nie jest sprzedażą usług?

    Gubię się w tym mocno, byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2002-07-23 12:08:11
    Temat: Re: Zwolnienie z VATu
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    Tomek Zaleski wrote:
> [...]
    > wystawiać faktury VAT ze stawką ZW? I czy to oznacza, że tracę prawo
    > do zwolnienia w kolejnym roku? Czy może taka umowa o dzieło nie jest

    Zdaje się, że i ja się pogubiłem. Piszesz, że występujesz jako osoba
    fizyczna ale z kontekstu wnioskować można, że jednak prowadzisz działalność
    gospodarczą - a jak jest rzeczywiście?
    Przyjmuję, że masz DG i wybrałeś zwolnienie z VAT a umowa o dzieło dotyczy
    firmy. Jeżeli twoje przychody przekroczą kwotę zwolnienia to o ile
    wykonujesz jedynie czynności zwolnione z VAT - dalej wystawiasz rachunki
    Choć oczywiście nie ma przeszkód abyś złożył zgłoszenie o rezygnacji ze
    zwolnienia z powodu przekroczenia kwoty zwolnienia i wystawiał faktury VAT
    pisząc w polu stawki zw.
    Dopiero deklarację VAT-7 złożysz po raz pierwszy gdy pojawi się sprzedaż
    opodatkowana. A prawo do zwolnienia traci się raz - VAT nie rozlicza się
    rocznie (nie zeruje po zakończeniu roku tak jak PIT) - i na całe życie.
    Jeśli coś źle napisałem to nie mordujcie od razu Maddy, Gotfrydzie :-)))

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 3. Data: 2002-07-23 12:18:58
    Od: "Tomek Zaleski" <t...@k...net.pl>

    Dziękuję za odpowiedź!

    Nie prowadzę działalności gospodarczej i chcę uniknąć wystawiania faktur VAT
    (rozliczania VATu). O ile przy sprzedaży programu komputerowego zrobię to
    przez wybranie zwolnienia, o tyle nie wiedziałem, czy gdy później będę
    wykonawcą umowy o dzieło, jej wartość nie będzie dodawać się do wartości
    sprzedaży usług (i czy nie pozbawi mnie zwolnienia w kolejnych latach).

    Jeżeli umowa o dzieło (na wykonanie prac badawczo-rozwojowych) nie wlicza
    się do wartości sprzedaży z art. 14 ust. 6, to jestem spokojny. Gdy jednak
    wlicza się (w związku z tym, że stałem się płatnikiem VAT poprzez wybranie
    zwolnienia), to prędzej, czy później przekroczę limit.

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 4. Data: 2002-07-23 13:50:17
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    Tomek Zaleski wrote:
> [...]
    > spokojny. Gdy jednak wlicza się (w związku z tym, że stałem się
    > płatnikiem VAT poprzez wybranie zwolnienia), to prędzej, czy później

    W ustawie o podatku VAT czytamy:
    Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    osobowości prawnej oraz *osoby fizyczne*:

    1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, *jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek
    czynności*, o których mowa w art. 2, *w okolicznościach wskazujących na
    zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy*, nawet jeżeli zostały wykonane
    jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej
    sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej, lub...

    A więc po pierwsze aby zostać podatnikiem VAT *musisz* we własnym imieniu i
    na własny rachunek wykonywać czynności opodatkowane i na dodatek w sposób
    wskazujący na zamiar wykonywaniania ich w sposób częstotliwy, co oznacza
    powtarzanie. Po drugie umowa o dzieło jest umową cywilno-prawną i nie
    podlega ona ustawie o VAT. Co innego gdybyś prowadził DG, ale jednokrotna
    sprzedaż programu komputerowego czy wykonanie jakiejś umow o dzieło czy
    umowy zlecenia nie jest jeszcze podstawa do płacenia VAT nawet jeżeli
    weźmiesz wynagrodzenie 100 000 PLN. Przecież np. sprzedając swój samochód
    nie płacisz VAT (co najwyżej PIT i PCC). Sytuacja zmieni się jeżeli
    powiedzmy co miesiąc będziesz sprzedawał i kupował samochód. Wtedy mamy do
    czynienia z "okolicznościami wskazującymi na zamiar wykonywania tego w
    sposób częstotliwy" i przysolą ci VAT z odsetkami i karą.
    Jeszcze w każdym razie nie spotkałem się z problemem konieczności płacenia
    VAT przy umowie o dzieło.
    Mam nadzieję, że napisałem dosyc jasnoo i bez błędów merytorycznych

    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 5. Data: 2002-07-24 10:26:01
    Od: "Tomek Zaleski" <t...@k...net.pl>

    Dziękuję za pomoc! Było bardzo jasno i dużo mi wyjaśniło!

    Pozdrawiam

    Tomek