  • 1. Data: 2003-05-20 21:27:05
    Temat: amortyzacja jednorazowa
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    Przeczytałam art. w inforze i zaczęłam się zastanawiać - zdarzyło mi się w
    sp. z o.o. wpisać środek <3500 zł do ewidencji i jednorazowo umorzyć go
    zgodnie z ustawą o PDOP w miesiącu przekazania do użytkowania. I co teraz,
    błąd jest, poprawiać?? Co o tym sądzicie??

    artykuł poniżej
    Magda

    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I25.2002.007.
    008002300
    Amortyzacja środków trwałych o niskiej wartości
    W jaki sposób w świetle znowelizowanej ustawy o rachunkowości można
    amortyzować środki trwale o tzw. niskiej wartości?
    Znowelizowana ustawa o rachunkowości nie określa, jaki składnik majątku jest
    środkiem trwałym o niskiej wartości. Jednostka sama ustala na potrzeby
    prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy tworzy taką grupę środków trwałych i
    jaka jest ewentualnie wartość graniczna zaliczenia składników majątku do tej
    grupy.
    Ze względu na prowadzenie ewidencji na potrzeby podatku dochodowego wygodne
    jest ustalenie kwoty granicznej na poziomie kwoty określonej w przepisach
    podatkowych jako wartość początkowa środków trwałych, które można
    amortyzować jednorazowo (obecnie - 3500 zł). Należy pamiętać, że jest to
    kwota określająca wartość początkową środka wyrażoną ceną nabycia, a więc
    ceną zakupu pomniejszoną o naliczony podatek od towarów i usług (jeżeli
    podlega on odliczeniu od podatku należnego) oraz powiększoną o wszelkiego
    rodzaju koszty zakupu.
    Ustawa o rachunkowości w art. 32 pkt 6 zezwala na jednorazowe odpisanie
    amortyzacji środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej.
    Należy jednak pamiętać, że jeżeli zdecydowaliśmy, że składnik ten jest
    środkiem trwałym, to powinien on znaleźć się w ewidencji środków trwałych.
    Ustawa o rachunkowości mówi, że odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać nie
    wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.
    W związku z tym jednorazowego odpisu należy dokonać w miesiącu następującym
    po miesiącu, w którym przyjęto środek do użytkowania. W efekcie tych
    czynności wartość bilansowa środków trwałych niskiej wartości będzie równa
    zero po dokonaniu jednorazowego odpisu. Przyjęcie jako kwoty granicznej 3500
    zł nie spowoduje występowania z tego tytułu różnic pomiędzy wynikiem
    finansowym a podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.
    W przypadku składników majątku o niskiej wartości i przewidywanym krótkim
    okresie użytkowania (około 1 roku) można przyjąć, że nie są to środki
    trwałe, lecz materiały, które podlegają zużyciu w momencie ich wydania do
    użytkowania. Są to wszelkiego rodzaju kalkulatory, wyposażenie biura w
    dzbanki, zastawę stołową itp. składniki majątku.
    Zaliczanie ich do środków trwałych, mimo że ich okres użytkowania może być
    dłuższy niż jeden rok, wydaje się bezzasadne, ponieważ ich wartość jest
    niska, a w przypadku jakiejkolwiek awarii koszt naprawy przewyższa
    przeważnie cenę nabycia nowego składnika o podobnych cechach. Odpis zużycia
    takich składników w koszty zużycia materiałów następuje jednorazowo w
    miesiącu wydania do użytkowania. W ten sposób składniki takie nie występują
    w ewidencji środków trwałych. Ewidencję takich składników można prowadzić
    pozabilansowo na koncie "Niskocenowe składniki majątku użytkowane dłużej niż
    1 rok".
    ALEKSANDER ZAWADZKI

  • 2. Data: 2003-05-20 21:46:03
    Temat: Re: amortyzacja jednorazowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 May 2003, Magdalena wrote:

> [...]
    >+ zgodnie z ustawą o PDOP w miesiącu przekazania do użytkowania. I co teraz,
    >+ błąd jest, poprawiać?? Co o tym sądzicie??

    A z ciekawości: błąd w którym miejscu ?
    "W miesiącu przekazania" (a uważasz że "następnym") ?
    Nie mam pod ręką aktualnej wersji UoPDoOP, ale w UoPDoOF jest "w miesiącu
    przekazania albo w miesiącu nastepnym" :)
    [...]

    Hm...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-05-21 18:44:19
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > Nie mam pod ręką aktualnej wersji UoPDoOP, ale w UoPDoOF jest "w miesiącu
    > przekazania albo w miesiącu nastepnym" :)

    no błąd taki, że oczywiście zawsze umarzałam w miesiącu przekazania do
    użytkowania, a teraz jak, mam zgodnie z ustawą o rahcunkowości coś
    zmieniać?? Jakieś różnice wychodza przecież

    Magda

  • 4. Data: 2003-05-21 20:36:57
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > no błąd taki, że oczywiście zawsze umarzałam w miesiącu przekazania do
    > użytkowania, a teraz jak, mam zgodnie z ustawą o rahcunkowości coś
    > zmieniać?? Jakieś różnice wychodza przecież

    > Magda

    A jakich konsekwencji sie obawiasz w zwiazku z powyzszym ?

    Karol